De Eerstelijnszone (ELZ) Regio Waregem en de lokale besturen kozen ervoor om voor het vervolg van de vaccinatiecampagne in twee vaccinatiecentra te blijven werken. De nabijheid voor de inwoners is het belangrijkste uitgangspunt. De boosterprikken voor de brede bevolking zullen dus in Waregem Expo en de Sint-Pauluszaal in Zwevegem gegeven worden.
De centra in Waregem en Zwevegem zijn op dinsdag 23 februari 2021 gestart met de vaccinaties en dank zij de goede organisatie en de inbreng van tientallen vrijwilligers kon de opdracht naar ieders voldoening worden uitgevoerd. Ook de vaccinatiegraad is een succes. De vaccinatiegraad in de eerstelijnszone Waregem bedraagt eind augustus al 93,35% bij de volwassenen en 81,34% voor de hele bevolking. Dat ligt hoger dan het Vlaams gemiddelde van respectievelijk 90,31% en 77,96%. In Deerlijk is de vaccinatiegraad het hoogst, met 94,83% van de volwassen bevolking. Anzegem en Zwevegem volgen met 94,47 en 94,07%. Daarna volgt Avelgem met 93,03%, Waregem met 92,76% en Wielsbeke met 92,35%. Spiere-Helkijn sluit af met 85,27%. Daar werd op 25 augustus nog een vaccinatiemoment georganiseerd in de sporthal.
Midden september kon al overgegaan worden naar het zetten van de derde prik. Het ging enkel om mensen met een verlaagde immuniteitsopbouw, bijvoorbeeld door een immuniteitsstoornis of kankerbehandeling. Deze groep is veel beperkter dan de groep van risicopatiënten die in de eerste vaccinatiefase aan bod kwamen. De vaccinatiecentra konden sluiten eind september.
Maar midden oktober gingen de vaccinatiecentra alweer open voor de zgn boosterprik. Alle inwoners uit onze regio vanaf 65 jaar werden/worden uitgenodigd voor een zogenaamde boosterprik: een derde prik tegen het coronavirus dat hun immuunsysteem nog versterkt. Ook kinderen die ondertussen 12 jaar werden, krijgen de kans om zich te laten vaccineren.
Delphine Simoens, voorzitter Eerstelijnszone Regio Waregem : “Om medewerkers zo efficiënt mogelijk in te zetten en volgens beschikbaarheid van de locaties vaccineren we niet dagelijks, maar bundelen we de vaccinaties in specifieke periodes. In Waregem Expo werd de opstelling bovendien een stuk vereenvoudigd, zodat het vaccinatiecentrum vlot op- en afgebouwd kan worden bij andere activiteiten.”
Enkele cijfers
* De vaccinatie van de 85-plussers werd in beide centra grotendeels in oktober afgerond en intussen kreeg meer dan 90% van hen een derde prik.
* Vorige week werd gestart met de vaccinatie van de 65-plussers, van de mensen in de zorg en van mensen die het Johnson & Johnson-vaccin kregen.
* Voor de vaccinatiecentra van Waregem en Zwevegem samen gaat het om ongeveer 33 000 inwoners die nog voor de kerstvakantie hun boosterprik moeten krijgen. Al 28.000 van hen kregen ondertussen een uitnodiging, de rest volgt binnenkort. Maar liefst 15 500 inwoners kregen al een boosterprik toegediend. Na nieuwjaar volgt de vaccinatie van de brede bevolking.
* Naast de prikken in de vaccinatiecentra zijn er ook al meer dan 1750 vaccinaties uitgevoerd bij mensen thuis of in de zogenaamde collectiviteiten zoals een woonzorgcentrum. Dat gebeurt door een mobiel team, door huisartsen of door de arts die verbonden is aan een woonzorgcentrum.
Sinds enkele weken werken de Eerstelijnszone Regio Waregem en de lokale besturen met een gemeenschappelijk callcenter voor beide vaccinatiecentra.
Aangezien het aantal mensen dat uitgenodigd wordt voor vaccinatie sterk gestegen is, stellen we ook een forse toename van het aantal oproepen vast. De capaciteit werd daarom begin vorige week uitgebreid tot vier telefoonlijnen, die bemand worden door een team van een achttal mensen. Een aantal van hen werkte de voorbije maanden mee als vrijwilliger in de vaccinatiecentra.
Aanbevelingen callcenter
Dagelijks beantwoordt het callcenter tot 500 oproepen. Ondanks alle inzet en inspanningen moeten mensen die bellen soms toch even wachten vooraleer ze een medewerker aan de lijn krijgen. Daarom vragen we hen om even geduld uit te oefenen en geven we ook nog enkele aanbevelingen mee:
* Op sommige momenten - vooral ’s morgens - kan de wachttijd in het callcenter oplopen. Probeer het dan gerust op een later moment nog eens opnieuw. Of nog beter: probeer je afspraak online te bevestigen of te verplaatsen via https://www.laatjevaccineren.be/wie-waar-en-wanneer/je-uitnodiging/bevestigen-verplaatsen-of-annuleren. Vraag daarbij gerust hulp aan familie, vrienden of buren.
* Er kan geen afspraak voor een boosterprik vastgelegd worden als je nog geen uitnodiging kreeg. Dat gebeurt via de post of via e-mail. Het heeft dus geen zin om contact op te nemen met het callcenter als je nog geen uitnodiging ontving. De enige uitzondering is als je 85+ bent en het interval na je tweede vaccin al is verstreken.
* Het tijdstip waarop de uitnodigingen verstuurd worden, hangt af van het type vaccin dat je kreeg en het tijdstip waarop je je tweede vaccin kreeg:
o bij Pfizer moet er minstens zes maanden tussen het tweede vaccin en de boosterprik zitten.
o bij Astra Zeneca gaat het om minimum vier maanden.
o bij Johnson & Johnson is dat minimum twee maanden.
* Veel mensen stellen ook allerlei vragen aan het callcenter die niet rechtstreeks met het bevestigen of verplaatsen van afspraken in het vaccinatiecentrum te maken hebben. Op medische vragen kunnen en mogen de medewerkers bijvoorbeeld geen antwoord of advies geven.
* Eenvoudige vragen kunnen ook perfect via mail naar callcenter@elzregiowaregem.be gesteld worden. De mails worden dagelijks behandeld.
* Voor heel wat andere zaken zoals het Covid Safe Ticket of hoe en waar je een coronatest kan laten afnemen, hoeft men niet te bellen naar het callcenter, maar is er veel nuttige info online terug te vinden:
o de website van je gemeente
o www.mijngezondheid.be
o www.laatjevaccineren.be/veelgestelde-vragen
o www.info-coronavirus.be/nl/
|