Brussel, 8/2/22 – Op de officiële uitreiking van de Henry van de Velde Awards in Bozar, ontving Renson de ‘Company Award’ uit handen van Vlaams Minister Hilde Crevits. Volgens de jury dankt de Waregemse trendsetter in ventilatie, zonwering en outdoor living die erkenning aan z’n nooit aflatende drang naar innovatie en de kunst om design functioneel in te zetten voor gezond en comfortabel wonen, leven en werken.
Twintig jaar geleden bedacht CEO Paul Renson de baseline ‘Creating Healthy Spaces’. Concreet vertaald in drie pijlers – zonwering, ventilatie en outdoor living – bleek het een visionaire filosofie die van Renson een wereldspeler maakt. Onder Paul Renson evolueerde het familiebedrijf naar een kennisbedrijf, waar zo’n 110 van de 1200 medewerkers op de R&D afdeling werken.
“Zelfs met tien procent van de medewerkers op R&D hebben we nog te weinig capaciteit om onze ideeën uit te werken. Elke innovatie is een meerwaarde voor de markt” Paul Renson, CEO Renson
Vandaag voert Renson uit naar 83 landen en heeft het bedrijf wereldwijd medewerkers aan de slag. Het merendeel van de producten wordt volledig in België gemaakt. Design wordt er structureel ingezet om technieken onzichtbaar in te werken, perfect geïntegreerd in het interieur, de gevel of de tuin: van raamventilatieroosters, over minimalistische zonwering, binnendeurlijsten en scharnieren tot buitenleefruimtes. “Design tilt met andere woorden een puur functioneel product naar een hoger niveau, waardoor het visueel rustiger oogt. Dat we deze award winnen, is voor mij dan ook het bewijs dat de ingeslagen weg de juiste is,” alsnog Paul Renson.
"Renson is de laatste jaren geëvolueerd naar een kennisbedrijf dat uitpakt met totaalconcepten die onder andere garant staan voor een gezond binnenklimaat, vandaag een heel relevant onderwerp,” oordeelde de jury. “Innovatie staat centraal, Renson werkt ook samen met externe designbureau’s en architecten en doet beroep op de expertise van andere vooraanstaande Vlaamse bedrijven. Dit resulteert niet enkel in mooi maar ook slim design waar wereldwijd succes mee geoogst wordt.”
De Henry van de Velde Awards worden jaarlijks door Flanders DC uitgereikt en betekenen al sinds 1994 een vaste waarde in het designlandschap. De Henry van de Velde (Gold) Company Award is een designprijs voor bedrijven die designers en vormgeving strategisch inzetten. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie. Deze award wordt voorgedragen door de leden van de jury, er kan niet voor ingeschreven worden.
Tunneltaal
De Henry van de Velde Awards tonen en lauweren Vlaamse ontwerpers, bedrijven en overheden die design slim inzetten, producten, diensten en systemen met een positieve impact op de samenleving, het milieu en de economie. Daarmee benadrukken deze awards de belangrijke maatschappelijke rol van de designer en zijn/haar opdrachtgevers. Zij zetten de lijnen uit voor de toekomst en reiken ons slimme en zinvolle oplossingen aan voor actuele problemen. Met de eigen website, de officiële prijsuitreiking, de tentoonstelling en de publicatie vormen de Henry van de Velde Awards een platform voor design uit Vlaanderen.
We willen nog de publieksprijs onder de aandacht brengen, omdat dit ons kan inspireren voor de aanpak van bijvoorbeeld de spoorwegtunnel voor fietsers en voetgangers langs de oude spoorwegbedding op het Gaverke. We pleitten hier al voor verlenging van eerder graffiti-project op nutskastjes met een analoog project voor de spoorwegtunnel. Nu is er een andere mogelijke aanpak. De publieksprijs ging immers naar TUNNELTAAL, de aanbreng van lichtgevende teksten.
Tunneltaal maakt deel van het masteronderzoek Het Sociale Spel van Manon Lambeens. Ze betrok zoveel mogelijk lokale jongeren om van een donkere, onveilige tunnel een sociaal verbindend symbool te maken. De tunnel vormt een metafoor voor de tijd waarin het onderzoek verwezenlijkt werd: verbinden en verlichten in sociaal moeilijke tijden.
‘s Nachts wordt de tunnel een onaangename plek om door te rijden. Manon Lambeens betrok zoveel mogelijk lokale jongeren in haar onderzoek: jeugdverenigingen, jongeren uit de buurt en het vijfde en zesde middelbaar van het Montfortcollege in Rotselaar. Elke deelnemer kreeg een skelet van het door Manon ontworpen lettertype en kon dat in en op de tunnel aanbrengen. Zo kan je overdag lezen wat er leeft bij de jongeren uit de buurt. Over de letters werd achteraf een glow-in-the-dark verf aangebracht. De letters laden op met de energie van de zon en geven deze in de nacht af. Zo krijgt de tunnel ‘s nachts een extra functie: ze geeft licht.
https://henryvandevelde.be/nl/awards/22/
|