dienden een gezamenlijke kartellijst in. Het resultaat viel enigszins tegen met 5.753 stemmen (2.107 kopstemmen en 3.646 naamstemmen), waarmee het 7 raadsleden kon afvaardigen naar de gemeenteraad. Het kartel kon niet verhoopte voordeel halen en met 20 zetels haalde CD&V de absolute meerderheid. De kiezer heeft de mandaten bij het kartel mooi verdeeld : 4 voor NVA-leden en 3 voor Open VLD-leden (NVA -2, VLD +1). Els en Geert Deroose was er wel familiale onverenigbaarheid, waarbij Els ontslag nam en Nancy Vandenabeele gemeenteraadslid bleef.
Fractieleider Michiel Vandewalle : “Vanuit de oppositie zijn we kritisch tov. het beleid, maar gaan we ook vaak goede voorstellen mee goedkeuren. We dienen zelf ook heel veel voorstellen in. Dit via een mondelinge vraag of toegevoegd agendapunt. Helaas merken we dat onze voorstellen soms eerst weggestemd worden, om enkele maanden later onder een oranje voorstel terug te verschijnen. Ondanks dat dit erg kinderachtig is, zijn we uiteindelijk blij dat onze voorstellen het halen, hetzij met een omweg.”
Afgelopen 3 jaar werden intussen voor 2/3 ingenomen door Corona. Ik kan het bijna niet geloven. Van in het begin werkten we voorstellen achter de schermen mee uit om onze inwoners en handelaars niet in de kou te laten staan. Denk hierbij Coronabonnen en aan de steun voor onze verenigingen. Toch hadden we deze middelen anders willen inzetten. Eén miljoen euro aan Coronabonnen moesten enerzijds zorgen voor koopkracht voor onze inwoners en anderzijds onze lokale handelaars ondersteunen. Helaas, waar ik vooraf al voor waarschuwde, kwam 1/3 ofwel 350.000 euro terecht bij supermarkten en niet bij onze lokale handelaars. Ik had vooraf voorgesteld om een kleine aanpassing aan het reglement van de Waregembonnen in te voeren, namelijk dat Waregembonnen niet gebruikt konden worden bij supermarkten. Zo zou er 350.000 euro extra naar onze lokale handelaars gegaan zijn.
De verenigingen uit de jeugd-, sport- en cultuursector werden gesteund met een Coronatoelage. Hiervoor kreeg Waregem geld van Vlaanderen. Ondanks de steun aan de verenigingen, bleef veel geld hangen bij de stedelijke VZW's. Verliezen van deze stedelijke VZW's moeten sowieso gecompenseerd worden door Stad Waregem. Alleen vinden wij dat daarvoor geen geld van de verenigingen gebruikt moest worden.
Gelukkig lagen er ook niet-Corona gerelateerde dossiers op de tafel.
Het grootste dossier deze legislatuur is ongetwijfeld de renovatie van het Pand. Een investering waar ook onze fractie achter staat. Alleen is de meerderheid niet eerlijk, laat staan transparant als het over de investering gaat. In alle communicatie, zoals infoblaadjes, werfpanelen en communicatie in de pers, worden de werken rond het Pand ook getoond. Als het dan over de kostprijs gaat, dan vermeldt men enkel de kost voor de werken in het Pand. Dit is inderdaad 17,8 miljoen euro. (Hier wordt ook 2 mio euro voorzien voor werken voor handelaars om panden terug naar oorspronkelijke staat te brengen).
Echter, de kostprijs voor de esplanade naar de vijvers, de parking aan de Meersstraat, de groenzone aan de oude politie,... worden daar niet bijgeteld. Als we ook de exploitatiekosten gaan bekijken, dan zien we dat er enorme schadevergoedingen worden uitbetaald. In het begin van de legislatuur maakten we al de berekening dat de kost voor het Pand meer dan 30 mio euro zou kosten. Door af te zien van de aankoop van FOD/Post, zitten we net onder 30 mio euro: 28,5 mio euro.
Het stadsbestuur klopt zich graag op de borst dat er hele interessante huurcontracten afgesloten worden. Ze verwachten hierbij volgens het meerjarenplan 1,34 mio euro aan huurgelden per jaar. In vergelijking met 2018: 870.000 euro aan huurgelden. Als ze dit kunnen waarmaken, moet nog blijken. Alleen wordt er nooit bijgezegd dat ze hiervoor enorme schadevergoedingen moeten uitbetalen aan handelaars die niet terug komen. In totaal 4,1 mio euro voor schadevergoedingen en erelonen voor firma Ceusters die deze onderhandelingen voerde. Pas na 3 jaar verhuring bij volle bezetting zullen deze schadevergoedingen terugverdiend worden. Uiteraard blijven alle kosten verder lopen.
Mobiliteitsplan
Wat betreft mobiliteit, in oktober 2020 werd een nieuw mobiliteitsplan goedgekeurd. Voor ons waren enkele erg belangrijke voorwaarden. Zo was het de bedoeling om doorgaand autoverkeer de ring te laten nemen. Zodoende het centrum aangenamer te maken voor fietsers en wandelaars, en ervoor te zorgen dat auto's die in het centrum een inkopen moeten doen, sneller het centrum kunnen bereiken. Een principe waar wij ons konden in vinden.
Alleen staat de fietsstraat op de Noorderlaan hier haaks op. Het zorgt er niet alleen voor dat auto's op de ring geen vlotte verbinding krijgen, het is ook gevaarlijk voor fietsers. Uit cijfers van politiezone mira blijkt de Noorderlaan één van de straten is met het meeste ongevallen in heel de politiezone.
Verder vinden we het belangrijk dat handelaars vlot toegankelijk blijven met de wagen en op vlak van parkeren in het centrum, dat er vooral wordt ingezet op kortparkeren en parkeren voor mindervaliden. Iemand die een namiddag wil shoppen, moet zich parkeren onder de Zuidboulevard, het Pand, of andere parkings.
Algemeen klaagt onze fractie ook aan dat er geen beleid is m.b.t. het herstellen van wegen. Telkens wanneer wij vragen naar een prioriteitenlijst van aan te pakken wegen, kan of wil de schepen hier niet op antwoorden. Wat is het ergste: dat hij het aan ons raadsleden niet wil zeggen, of dat hij het zelf niet weet?? Gevolg is dat heel veel wegen er als een lappendeken bijliggen.
Wat betreft fietspaden en de staat ervan, is er ook nog veel werk. Er wordt aan gewerkt, maar het kan nog beter. Hoe beter de fietsinfrastructuur, hoe meer fietsers en hoe bereikbaarder het centrum wordt voor auto's. Op onze vraag vorig jaar, komt er binnenkort een afgescheiden fietspad langs de Vijfseweg.
Deelgemeenten
Maar ook de deelgemeenten verdienden de aandacht. Twee hete hangijzers, waar het stadsbestuur te weinig aandacht heeft voor de deelgemeenten, zijn het zwembad in Sint-Eloois-Vijve en de parking van OC De Coorenaar in Desselgem.
Meer dan 1000 handtekeningen haalde onze fractie op voor behoud van het zwembad in Sint-Eloois-Vijve. Toch bleef het stadsbestuur bij haar beslissing en werd het zwembad in Vijve gesloten. We merken dat het sindsdien ook in De Treffer erg druk geworden is. Zo werd het seniorenuurtje verplaatst, tot grote ontevredenheid van onze Waregemse senioren. De sluiting van het zwembad in Sint-Eloois-Vijve had hierdoor niet alleen grote impact op zwemmers en leerlingen uit Vijve, maar ook op die uit Waregem centrum.
Al meermaals en al vele jaren, kreeg onze fractie klachten binnen van bezoekers van OC De Coorenaar. Het ontmoetingscentrum had al van in het begin in 2014 een probleem met de parking. Er werd een parking aangelegd in 2018, maar toen werd er geen rekening gehouden met de parkingweg. Deze werd volledig verhard, wat resulteerde in enorme plassen. Na dit door onze fractie aangekaart te hebben, werd er een nieuwe 'oplossing' uitgevoerd. In 2021 werd er een brugje over deze enorme plassen aangelegd. Na opnieuw en opnieuw tussen te komen op dit dossier, met als ultieme actie, het vissen op de parking, beloofde de schepen een goede oplossing, later dit jaar. Onze fractie is benieuwd en blijft dit alvast verder opvolgen.
Voorstellen goedgekeurd
We zijn ook erg blij met enkele kleine en grotere voorstellen van onze fractie die goedgekeurd werden:
- Erkenning European Disability Card door Stadsdiensten. Een kaart die een niet-zichtbare handicap makkelijk aantoont.
- Verbod op reclame op wagens. Dit door aanpassing van het politiereglement. Dit is belangrijk met het oog op beperken van zwerfvuil en met het oog op veiligheid. Deze kaartjes werden immers vaak gebruikt om in wagens te kunnen kijken naar waardevolle voorwerpen.
- Meer inzetten op controle tegen zwerfvuil. Het is goed nieuws dat Waregem gebruik kan maken van camera's van Imog, dat er controles komen vanuit Vlaanderen,... Wij dringen echter nog aan op een beter vuilnisbakken beleid. Op de juitse plaatsen net wel of net geen vuilnisbakje zetten. Wat wel moet is deze tijdig ledigen! Een volle vuilbak trekt aan om vuilnis naast de vuilbak te leggen.
- Deelname kindvriendelijke stad. Een voorstel van onze fractie die op dit moment loopt.
- Lift aan de Treffer. Onze fractie vroeg hierom. Het hellend vlak is niet meer naar de hedendaagse normen. Het ontwerp van de nieuwe lift is in opmaak. Daarna volgt de aanbesteding voor levering en plaatsing. Hopelijk tegen deze zomer.
- Fit o meter die recent geplaatst werd in Sint-Eloois-Vijve
- Co-workspaces, voor jonge ondernemers die nog geen eigen bureau hebben
- Expressweg - Eikenlaan blijft open
- ...
Naast de lokale dossiers hebben we met onze fractie ook hele goede contacten met 'Brussel'. Zo werkten we achter de schermen mee aan het op- en afrittencomplex 'De Vlecht', waarvan de werken binnenkort starten.
|