Vorige donderdag opende in het bezoekerscentrum HIPPO WAR, op de tweede verdieping van het tribunegebouw op de hippodroom (Holstraat 95), de tijdelijke tentoonstelling RE(f)USED opgebouwd uit scherven uit het verleden. Glaskunstenaar Nico Sabbe uit Beveren-Leie was met deze merkwaardige collectie vorig jaar al te gast in Talbot House in Poperinge. De glaskunstwerken zijn opgebouwd met scherven verzameld uit de frontstreek van de Eerste Wereldoorlog. De tentoonstelling is opgebouwd in acht thema’s : Onwetendheid, twijfel, confrontatie, verdoofd, weerwerk, Harde regen, overgave en testament van een verschroeide aarde. De tijdelijke tentoonstelling is nog te bezoeken tot en met 31 juli 2022 en is ten zeerste aan te raden.
De tentoonstelling werd geopend onder ruime belangstelling door cultuurschepen Pietro Iacopucci. Hij stelde Bevernaar Nico Sabbe voor als kunstenaar die in zijn werken voornamelijk glas gebruikt dat reeds een vorig leven kende en een verhaal te vertellen heeft. Dit materiaal probeert hij te verwerken tot een verrassende compositie waarbij het glas enerzijds als medium voor licht fungeert en anderzijds zich op een intrigerende manier profileert. Hij is leerkracht Chemie & Wetenschappen aan het Provinciaal Technisch Instituut Kortrijk en leerling glaskunst aan de kunstacademie te Waregem.
De schepen van erfgoed nam van de gelegenheid gebruik om nog eens het bezoekerscentrum Hippo War voor te stellen. Het is open sedert 11 november 2017 en toont over de 900 m² op het tweede verdiep van het tribunegebouw op de hippodroom twee permanente tentoonstellingen. Een deel gaat uitgebreid in over de rol van het paard tijdens WO I. Het ander deel toont het belang van de Amerikanen tijdens diezelfde Oorlog. . Aan de hand van onder andere foto's, film- en audiofragmenten, tal van authentieke stukken, een interactieve quiz en zelfs een nagebouwd paardenhospitaal ontdek je deze misschien nog niet zo bekende verhalen uit Den Grooten Oorlog.
RE(f)USED
Nico Sabbe: “ In 2016 vond ik tijdens een wandeling in de Ieperboog, waar ooit de Groote Oorlog in hevigheid woedde een glasscherf. De kleur was prachtig en ik was verrast door de helderheid en het lichtspel ervan. Een idee begon te groeien, een project kreeg vorm. Ik moest echter ervaren dat de oude glassoorten zich niet zomaar lieten verwerken. De onmisbare hulp van mijn trouwste vriend Patrick Indevuyst vormde de ruggengraat van het project… RE(f)USED groeide en kreeg vorm.
Tegelijk met de glasscherven, die met veel geduld op oude slagvelden werden verzameld, kwamen de sporen naar boven van hen die ze er achtergelaten hadden: zij die de waanzin glashelder rond zich zagen afspelen, zij die hun toekomst zagen versplinteren in het geweld van een niets ontziende wereldbrand.
De creaties van RE(f)USED zijn gevormd met de scherven van een ver verleden en versmolten in objecten die willen getuigen van een tijd waarin levens werden verbrijzeld en gebroken, om in hoop, geloof en vertrouwen terug te keren in een nieuwe gedaante.”
Glas is koppig en nukkig... Het weigert zich zomaar gewonnen te geven... Het barst liever dan te buigen, het is vlijmscherp en kogelhard en toch intrigerend door zijn sterkte, zijn kleuren, zijn lichtspel. Glasscherven weigeren zich gewonnen te geven. Ze komen boven en eisen opnieuw de aandacht. Zo roepen ze vragen op... Ze getuigen van de mensenlevens die hen achterlieten als glinsterende sporen uit een bewogen verleden.
Wat als ze hun verhaal konden vertellen? Wat als ze de gedachten in zich droegen van hen die ze aan de aarde toevertrouwden? Wat als ze de tijd konden weerspiegelen? Wat als ze een nieuw leven vinden door herenigd te worden in een nieuw object?
De installaties die glaskunstenaar Nico Sabbe creëerde voor RE(f)USED nodigen uit tot nadenken, heropgebouwd uit de scherven van het verleden, getuigend van een verbrokkelde wereld en verbrijzelde levens, uit een tijd waarin hoop en vertrouwen het enige lichtpunt vormden.
Oorlog maakt brokken…. een vermist familielid, een invalide vader , een getraumatiseerd kind, een verloren leven… Verbrijzelde huizen, verbrokkelde levens, vluchten om in leven te kunnen blijven… het klinkt spijtig genoeg weer zo vertrouwd.
|