In 2024 herdenken we dat kunstschilder Emile Claus (1849-1924) juist een eeuw van ons is heengegaan. Het staat nu al vast dat in 2024 een herdenkingsproject in zijn geboortedorp Sint-Eloois-Vijve rond Emile Claus wordt georganiseerd. We kregen intussen vanuit twee bronnen de bevestiging dat Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA) via Toerisme Vlaanderen een toelage heeft goedgekeurd van 150.000 euro voor ‘Claus bij de Leie’ van de stad Waregem, een nieuw project rond het leven en werk van kunstschilder Emile Claus in zijn geboortedorp Sint-Eloois-Vijve.
Cultuurschepen Pietro Iacopucci speelde al enige tijd met het idee om het Clausjaar niet onopgemerkt te laten voorbijgaan. Toen de Statievrienden de schepen begin dit jaar confronteerden met hun plannen om in voorbereiding van hun herbergenboek het Hanengevecht uit te beelden in samenwerking met toneel- en andere cultuurverenigingen, verzocht de schepen al om te wachten tot 2024. De Statievrienden waren trouwens ook de informatiebron omtrent de achtergrond van “Het Hanengevecht” voor Kunstuur in Mechelen.
Claus bij de Leie
Het project ‘Claus bij de Leie’ belicht het leven en het werk van de kunstschilder in zijn geboortedorp Sint-Eoois-Vijve. “We rollen het project uit aan de Leie, de rivier was een grote bron van inspiratie in zijn werken”, aldus schepen van Cultuur Pietro Iacopucci. “Dat het project in 2024 wordt uitgerold is geen toeval, tegen dan moeten ook de verlaagde Leieboorden in Sint-Eloois-Vijve vorm krijgen”.
Het centrale werk van het herdenkingsproject wordt Het Hanengevecht uit 1882: een schilderij dat een tafereel van een hanengevecht in een Waregemse herberg uitbeeldt, met 36 Waregemse notabelen als toeschouwers. Deze compositie betekende een hele stap in zijn internationale erkenning. Het werk werd in 1883 nog met ontzag tentoongesteld in Parijs, nadien in Hamburg, Berlijn en Wenen. Dat werk lag jarenlang opgeborgen in het kasteel van Potegem en werd recent opgepikt door Het Kunstuur uit Mechelen. Het Hanengevecht meet drie bij twee meter en was al de blikvanger van een retrospectieve tentoonstelling van 24 aug tot 22 september 1985 in cultuurcentrum De Schakel. Toen werden tweehonderd genummerde kunstafbeeldingen van dit ongemeen knap beeld uit het Vlaamse volksleven te koop aangeboden tegen 3000 fr of 5000 fr ‘(ingelijst). Een kleurenafbeelding van het werk werd eerder al op verkiezingsdag in 1982 door toenmalig eigenaar Valère Devos bezorgd aan alle inwoners van Waregem.
Emile Claus
Emile Claus (1849-1924) is de belangrijkste vertegenwoordiger van het Luminisme of Vlaams Impressionisme. Emiel Claus nauw verbonden met Waregem. Hij werd geboren in Vijve en was in 1868 de eerste laureaat van de Waregems tekenschool. Na bemiddeling van streekgenoot Peter Benoit, wiens vader trouwens werkte bij de sluis in Vijve, trok hij naar de Antwerpse Academie.
Kunstcriticus Jan D’Haese typeerde ons zijn werk als blijde, zonnige kunst, glorieus van kleur en licht. Claus creëerde een eigen Vlaams Expressionisme, dat niet alleen schoon was maar ook goed geschilderd was en dicht bij de natuur en de realiteit bleef. Andere belangrijke werken van Claus zijn o.a. De Bietenoogst, de IJsvogels, Koeien doorwade de Leie. De retrospektieve tentoonstelling bij de retrospectieve in 1985 omvatte 68 oliewerken, 45 tekeningen; 28 pastels en verdere litho’s, aquarellen en etsen.
De werken van Emile Claus zijn verspreid over de hele wereld. Onder andere in Barcelona, Bayonne, Berlijn, Brugge, Brussel, Den Haag, Deurle, Firenze, Göteborg, Mons, Lille, Oostende, Osaka, Parijs, Reims, Rome, Venetië, Verviers en Warschau. De meeste werken van hem zijn te zien in het Museum voor Schone Kunsten in Gent en in het museum van Deinze en de Leiestreek.
Digitale beleving
“Het project zal zeer sterk zal inzetten op digitale beleving”, zegt Iaocopucci. “We hopen er zowel mensen uit eigen stad als mensen uit de regio en de kunstwereld bij betrekken en mee bereiken.”
Met de Vlaamse middelen zal Stad Waregem een beleving ontwikkelen met een digitale component rond het leven en werk van kunstschilder Emile Claus in diens geboortedorp Sint-Eloois-Vijve. Bedoeling van het project is om bezoekers in de bijzondere wereld van de kunst en het leven van Claus mee te nemen. Het project wil zowel de inwoners van de eigen stad en regio, alsook bezoekers uit andere regio’s en het buitenland betrekken. Toerisme Vlaanderen verleent 6.414.807 euro voor de ondersteuning van 22 West-Vlaamse projecten. De Vlaamse steun is een stevige financiële duw in de rug voor onze toeristische ondernemers die na de harde coronajaren wat zuurstof kunnen gebruiken. De 22 toeristische belevingen die dankzij deze Vlaamse steun zowel aan de kust, in kunststad Brugge, de Westhoek en de West-Vlaamse groene regio’s erbij komen, zorgen ervoor dat West-Vlaanderen zichzelf de komende jaren verder zal kunnen uitspelen als dé toeristische provincie bij uitstek. ‘Claus bij De Leie’ is één van de geselecteerde projecten.
N-VA Waregem toont zich bijzonder opgetogen met de Vlaamse subsidies. “We zijn bijzonder trots op onze schilder van de Leie die tevens de leider is van het Belgische luminisme. Iedere Waregemnaar kent het majestueuze werk ‘Het Hanengevecht’ of heeft er zelfs een kopie van. Het is mooi dat ook zijn andere werk door dit project zal belicht worden”, vertelt het Vijfse gemeenteraadslid Nancy Vandenabeele.
http://www.blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=2383720
|