xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Gisteren werd bekendgemaakt dat de firma Filliers uit Bachte-Maria-Leerne (Deinze) de Waregemse firma Kint overneemt, in de wereld bekend voor het stoken van Wortegemsen citroenjenever. De Wortegemsen werd door Albert Kint in 1978 commercieel op de markt gebracht als eerste citroenjenever die in België zijn weg vond naar grootdistributie en speciaalzaken. Dat is 30 jaar geleden. Het bedrijf is nu goed voor een jaaromzet van ongeveer 7 miljoen euro.
Citroenjenever bestaat al sedert de Middeleeuwen. In de Vlaamse gewesten werd doorheen de geschiedenis altijd alcohol gestookt. Tijd en vooruitgang stonden niet stil en stap voor stap ontplooiden zich betere en fijnere distillaten. Daarbij kwam in het Middeleeuwse Vlaanderen een unieke drinkgewoonte tot stand. In heel wat gezinnen maakte de huisvrouw destijds haar eigen zoetzure drankje door aan een al dan niet zelf gestookte jenever naar eigen smaak suiker en citroen toe te voegen. Tot ieders genoegen kende deze drank enorm veel succes. In de regio Waregem ontwikkelde deze borrel zich tot een kwaliteitsproduct. In Waregem en omstreken wordt het eigen familierecept in verschillende families nog altijd van moeder op (klein)dochter overgeleverd.
Dank zij Waregemnaar Albert Kint blijft de Waregemse citroenjenever bekend als Wortegemsen, genoemd naar de Oostvlaamse buurgemeente Wortegem. Op het etiket van het godendrankje krijgen we nog een afbeelding van dOude Stokerij op het grondgebied van Wortegem. Daar langs de Waregemse Weg werd de citroenjenever al in 1752 gebrouwen. In de productinformatie wordt sympathiek gemeld dat het Wortegem sinds mensenheugenis bekend staat als de bakermat van deze unieke borrel.
Wortegemsen van Waregemse firma Kint
De geschiedenis van de firma Kint gaat terug tot 1943, toen Albert Kint een drankenwinkel opende in Waregem. Tot enkele jaren geleden kenden we de drankhandel Kint nog in de Stormestraat. Yvan Kint kwam bij het bedrijf in 1964. ,,We zagen thuis hoe de binnenlandse gedistilleerde dranken in de verdrukking kwamen. Belgische likeurstokerijen leken weinig toekomst te hebben. De perceptie bestond dat wat uit het buitenland kwam, beter was. Denk maar aan producten als Grand Marnier, of de opkomst van whisky''.
De lancering van Wortegemsen was een reactie op dat fenomeen. En het bleek een schot in de roos. Met de Wortegemsen haalde Kint een eeuwenoude traditie van stal. Wortegemsen biedt een meerwaarde tegenover de klassieke jenever. Jenever boerde toen al achteruit. Jenever had ook zijn imago niet mee. Een oude klare, of een druppel, dat was iets dat je de postbode of zo aanbood. In de oren van de jeugd was dat niet onmiddellijk synoniem voor een hip drankje.
De combinatie van jenever met citroen sloeg wel aan. De familie Kint koos er bovendien voor om de citroenpulp mee te mengen waardoor de fles gemakkelijk te herkennen is aan zijn natuurlijk bezinksel. ,,Schudden voor gebruik'', staat er in grote letters op de reclamefolder. Het etiket van de literfles beeldt een oude landbouwstokerij af, met daarbij de datum ,,anno 1752''. Dat is het beeld d' Oude Stokerij, een plaatselijke landbouwstokerij, waar Wortegemsen gemaakt werd. De familie Kint verwierf het recht om dat beeld te gebruiken. Ook na de modernisering van het etiket bleef het beeld overeind.
Zelf stoken doet de firma Albert Kint niet. Het basisproduct wordt elders ingekocht. Kint mengt het product, en brengt het op de markt via de gespecialiseerde handel en de grootdistributie. Voor de familie Kint had het geen zin om op een markt met overcapaciteit en een retour van de brute jenever zelf nog eens capaciteit toe te voegen. Met Filliers wordt die combinatie nu wel gerealiseerd.
Al kort na de lancering in 1978 was Wortegemsen een succes. Vooral studenten gooiden zich op het product. Wortegemsen kende rond 1990 zijn hoogtepunt toen er jaarlijks 500.000 liter van verkocht werden. De concurrentie kopieerde het product al van in de jaren tachtig, maar het duurde een tijdje voor er ook imitaties met natuurlijk bezinksel op de markt kwamen. In het zog van de citroenjenever volgden allerlei andere fruitjenevers: appel, bessen, passievruchten tot zelfs bananenjenever. Naast de Wortegemsen kwam ook het generisch product Waregemsen in de winkelrekken van bepaalde winkelketens.
In de jaren negentig viel de markt gestaag terug. De markt van fruitjenevers kreeg zware klappen. Ook Wortegemsen kwam onder druk. Omstreeks de eeuwwisseling werd het dieptepunt bereikt en gingen nog maar 300.000 flessen over de toog. Een aantal concurrenten verdween en de sterke merknaam maakt dat consumenten naar Wortegemsen grijpen. Gewone citroenjenever viel veel harder terug, terwijl de markt voor andere fruitjenevers bijna verdween.
Wortegemsen was vanaf dag één een typisch studentendrankje en dat blijft ook zo. Nieuwe trendgevoelige drankjes zoals Smirnoff on ice en Bacardi Breezer lijken bij de jeugd goed aan te slaan. Wortegemsen, met zijn 24,5 graden alcoholgehalte, is daartgen gehandicapt in de manier waarop het de jeugd kan bewerken. Dat is trouwens wegen de morele kwestie ook niet de bedoeling. Maar de multinationals sturen via hun grote mediacampagnes de mensen, waardoor ze lokale merken uit de markt duwen. Uiteindelijk leidt die concentratie in de drankenindustrie tot een verschraling van de markt, wat toch niet de bedoeling kan zijn van die eengemaakte Europese markt. Yvan Kint kaartte de problematiek al aan bij de Europese Commissie, maar hij heeft nooit een reactie daarop gekregen.
Ondanks de sterke naambekendheid in Vlaanderen is de firma Albert Kint niet groter dan een doorsnee KMO. Uit een interview van een vijftal jaren geleden halen we dat de firma toen 25 medewerkers telde, onder wie vijf familieleden. Naast Yvan Kint en zijn twee broers, werken ook de twee kinderen van Yvan in het bedrijf: Nathalie en Anthony. De aandelen waren toen voorlopig nog in handen van de tweede generatie. Naast de productie van de Wortegemsen is het bedrijf Albert Kint ook actief als wijnhandel en drankenhandel met onder meer de import in België van Stroh-rum, Baskische koffie Marquisette, Champagne Lallier, Château de Beaulon Cognac, Château de Beaulon Pineau des Charentes en Loch Lomond Whisky. En met Kint Bargoods is het bedrijf aanwezig in geschenkartikelen en verpakking voor wijnen en andere dranken.
Overname door Filliers
De familie Kint van nv. Wortegemsen Albert Kint ondertekende gisterenochtend 20 februari 2009 een akkoord met sectorgenoot en concurrent graanstokerij Filliers uit Bachte-Maria-Leerne. Een overnamebedrag wordt niet genoemd. Daarbij wordt ondermeer de in Waregem gevestigde stokerij van citroenjenevers overgenomen. Filliers wordt hiermee marktleider in België in het segment van de jenevers. Filliers draaide in 2008 al een omzet van 11 miljoen Euro. De handelssite van Albert Kint in Waregem blijft bestaan maar de productie van Wortegemsen wordt geïntegreerd in de stokerij in Bachte-Maria-Leerne. De jeneverstoker in Waregem blijven in dienst.
Volgens gedelegeerd bestuurder Bernard Filliers, die tot voor kort samen met wijlen zijn neef Jan het bedrijf Filliers leidde, past de overname nog altijd in de groeistrategie van het Deinse familiebedrijf dat ook vorig jaar nog groeide. Ondanks het feit dat de geruchtenmolen allang liep, kwam de nieuwe overname van Filliers zowel in Deinze als in Waregem en Wortegem als een verrassing. Een zestal jaren geleden bij de introductie van hun Wortegemsen in de Verenigde Staten dachten bedrijfsleider Yvan Kint en de adjunct algemeen directeur Nathalie Kint zeker niet aan verkopen. Ze zagen toen eerder het omgekeerde gebeuren en vonden dat een artisanale jeneverproducent of een likeurfabrikant wel bij het bedrijf zou passen
Maar de bedrijfsleider heeft zich vroeger wel al laten ontvallen dat hij het bedrijf mogelijks zou verkopen bij het bereiken van de pensioenleeftijd.
Bernard Filliers verduidelijkt: De onderhandelingen geraakten in een stroomversnelling omdat we vreesden dat het recept van Wortegemsen in buitenlandse handen zou vallen. Het is ook niet omdat onze citroenjenever minderwaardig zou zijn. Neen, onze eigen Filliers citroenjenever blijven we maken maar met Wortegemsen krijgen we er een sterke merknaam en een product bij dat door iedereen graag wordt gedronken en zich ook als kwalitatief sterk verkoopt.
De productielijn, goed voor 250.000 liter of circa zes miljoen citroenjenevertjes, zullen we uit Waregem naar Deinze overplaatsen. Een groot deel van het personeel kan hier ingeschakeld worden. Ik hoop dat we met deze nieuwe expansie die ons marktleider maakt in het segment van de jenevers niet alleen jaloersheid bij de concurrentie zullen opwekken maar ook sympathie. Wij blijven een familiebedrijf en kunnen terugvallen op een zeer goed werkend team. Dat maakt het voor mij een stuk gemakkelijker. Het gaat zowel om de personeelsleden als om de raad van bestuur. Daarin zetelen nu ook Dominique, Jans echtgenote, Chris De Wulf, de vroegere ceo van Volvo uit Deinze, Agnes Lannoo-Van Wanseel uit Sint-Martens-Latem en Patrick Coucke. Ondanks het feit dat de jenevermarkt het vorig jaar moeilijk had, kende onze stokerij in 2008 een groei van vijf procent. Het geesteskind van de familie Kint is in goede handen en zal het groeipotentieel nog aanzwengelen.
Dat blijkt ook de mening van zaakvoerder Yvan Kint van de nv Wortegemsen Albert Kint. Yvan: Samen met mijn broer Fernand hebben we onze stokerij, waar precies dertig jaar geleden de eerste fles Wortegemsen werd gebotteld, bij Filliers in een veilige haven geloodst. Het doet me zeker wat om een product, dat in de streek rond Wortegem - Oudenaarde en Waregem is ontstaan en zeer geliefd is geworden, af te geven. Is het omdat ik 65 ben geworden? Neen, ik denk dat in de huidige moeilijke economische tijden de verkoop normaal is.
De handelssite van Albert Kint in Waregem blijft bestaan maar de productie van Wortegemsen wordt geïntegreerd in de stokerij. Vincent Lefère (Ex-Ambev en IJsboerke) wordt general manager. De Wortegemsen krijgt bij Filliers een unieke positie en dat maakt me blij. Het drankje dat in 1752 in d'Oude Stokerij misschien voor het eerst werd gestookt en gemengd, zal overeind blijven. Mijn zoon die stoker is en andere familie- en personeelsleden komen misschien mee Filliers versterken. Mijn geheim van samenstellen, gaat nu in betrouwbare handen over. Dat geeft me een goed gevoel. Op de Wortegemse Feesten in mei zullen we volop onze deal in de kijker stellen.
Recept
Wortegemsen is een klassieker die door zijn natuurlijke eenvoud verschilt van zijn soortgenoten. Door de bereiding volgens een uniek en eeuwenoud recept, zonder toevoeging van kleurstoffen of kunstmatige aromatiserende stoffen, verkrijgt Wortegemsen zijn origineel en authentiek karakter. Verfrissend in de zomer en hartverwarmend in de winter.
We willen hier nog een hint geven naar de bereiding van de Wortegemsen of Waregemsen citroenjenever. Uit Wikipedia halen we als elementen :
- 1 liter graangenever 28°
- 8 soeplepels kristalisé suiker of 21 klontjes suiker
- Citroensap van 3 citroenen
- 1 nacht in de koelkast plaatsen
- Koud serveren
Wortegemsen is heerlijk koud, recht uit de ijskast en in een frisse cocktail. Maar ook warm, in bereidingen is ie heerlijk. De commerciële Wortegemsen heeft een alcoholvolume van 24,5 procent, iets hoger dan gebruikelijk voor een citroenjenever. Dat geeft een extra pittiger karakter aan de smaak. Om het natuurlijk bezinksel van vruchtenpulp gelijkmatig te verdelen, moet je de fles eerst schudden alvorens uit te schenken. Ook in de keuken zorgt citroenjenever voor een verrijking. Zo krijgt de roodbaars een heerlijke, frisse toets door ze te marineren in deze citroendrank
http://www.albertkint.be
www.wortegemsen.be
|