xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Johan Van Geluwe vult momenteel de enkele kamers in het Brugse Arentshuis. De Waregemse ARTchitect wordt 80 jaar en krijgt dit jaar op 5 september 2009 ook een grote tentoonstelling in BE-part, waar hij al eens partner was in een andere tentoonstelling. In het Brugse Arentshuis mocht hij enkele kamers zelf inrichten. Het is een unieke gelegenheid om met deze internationaal vermaarde Waregemse kunstenaar kennis te maken. De tentoonstelling Johan Van Geluwe, the Museum of Museums, blijft nog tot 27 september in het Arentshuis op de Dijver16 te Brugge. Het Arentshuis is dagelijks open van 9.30 tot 17 uur, maandag gesloten. Meer informatie op www.museabrugge.be
Johan Van Geluwe werkt en woont in Waregem en zet het publiek graag op het verkeerde been. Het Brugse Arentshuis toont werken van Johan Van Geluwe. Met zijn eigenzinnig werk heeft Johan Van Geluwe als hedendaags kunstenaar de internationale kunstmarkt bereikt. Hij is architect van opleiding en werkte twintig jaar als docent aan het Gentse Sint-Lucasinstituut. Sindsdien noemt hij zichzelf ARTchitect en koos hij resoluut voor de wereld van de beeldende kunsten.
Van Geluwe opent met een panorama van zijn 'Museumpostkaarten' uit heel de wereld. Hij noemt het 'mail-art', menselijke communicatie op een democratische manier. Het is een project, dat hij opstartte in de jaren 70. In het Arentshuis brengt hij ook ode aan Van Eyck en toont hij een hele verzameling wisselbekers.
De kunstenaar, die er dit jaar 70 wordt, staat bekend om zijn installaties waarin hij een kritische blik werpt op de wereld rondom hem en dus ook op de kunstwereld. In een andere zaal presenteert Van Geluwe een wand met prijsbekers, niet meteen het soort kunstobject dat je in een museum verwacht. Glimmende prijsbekers staan hier als symbool voor de status van de winnaar en als onderdeel van een folklore die goede prestaties beloont met klatergoud om de schijn hoog te houden. Deze vaak kitscherige trofeeën doen de bezoeker vreemd opkijken.
Johan Van Geluwe noemt zichzelf 'kunstdissident' en 'conservator van The Museum of museums' in Waregem. Dat virtuele museum bestaat eigenlijk alleen bij de gratie van de inmiddels bekende stempelafdrukken op brieven. Hij exposeerde ooit zeefdrukken met de Belgische driekleur en het opschrift Sire, il n' y a plus de primitifs flamands. Later documenteerde hij de Belgische 'achterkant' via foto's van Vlaamse tuintjes en koterijen die hij met mededogen bekijkt. Zijn belangrijkste doel is om 'de kunst, de kunstenaars, de musea en hun directeuren een geweten te schoppen'.
|