Het dossier van de Laad- en loskade aan de Trakelweg in Desselgem kreeg deze maand in de gemeenteraad vervolg met de goedkeuring van het wegentracé voor ontsluiting van de kaaimuur. De ontsluitingsweg wordt een nieuwe weg die via de Pitantiestraat zal aansluiten naar de rijksweg N 43. In het beslissingsbesluit is nog geen kostenplaatje vermeld.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Er werd een stedenbouwkundige aanvraag ingediend door NV Waterwegen en Zeekanaal afdeling Bovenschelde, Nederkouter 28 te 9000 Gent voor het bouwen van een kaaimuur langs de Leie op Desselgem-Trakel. Een gedeelte van de Trekweg moet worden omgelegd en er moet een ontsluitingsweg komen op het perceel bekend ten kadaster onder 5° afdeling, sectie 834/02, 834k, 835d ter hoogte van Desselgem-Trakel te 8792 Desselgem. De aanvraag voor het uitvoeren van de stedenbouwkundige aanvraag voorziet in de aanleg van nieuwe wegen. De ontsluiting van de nieuwe weg is voorzien naar de Pitantiestraat te 8792 Waregem.
Het ontwerp van aanvraag is gelegen in de milieubelastende industriezone van het gewestplan Kortrijk. De aanvraag is overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften van het gewestplan. De stedenbouwkundige aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 22.12.2008 tot en met 21.01.2009. Er werden geen bezwaren ingediend. De verkeerscel heeft op 16.02..2008 het ontwerp van wegen geadviseerd.
De overeenkomst voor de komst van de laad- en loskade langs Trakelweg ter hoogte van het vroegere betonbedrijf Vrobeton in Desselgem dateert reeds van in 2005, wanneer de gemeenteraad met eenparigheid zijn goedkeuring verleende voor een zgn. OFGT-overeenkomst. Het letterwoord OFGT staat voor de Overeenkomst die de Financiering en de Gewaarborgde Trafieken regelt voor de bouw van infrastructuur voor de laad- en los installatie aan de rechteroever van de Leie te Desselgem.
Het aandeel van Waterwegen en Zeekanaal NV in dit project bedraagt maximaal 80 % van de in aanmerking komende kosten van de infrastructuur voor de laad- en losinstallatie. De aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg van de Trakelweg naar de Pitantiestraat en een overslagzone tussen de Trakelweg en die ontsluitingsweg zou de stad voor zijn rekening nemen. Wel betoelaagd wordt de aanleg van de loskade in het verlengde van de bestaande oude loskade van Vrobeton en de nieuwe ontsluitingsweg die parallel met de nieuwe loskade langs de Trakelweg loopt (zie bijdrage over loskade in oude wareber-krant).
De OFGT-overeenkomst dient een goederenstroom te waarborgen van 185.000 tot 200.000 ton per jaar en dit gedurende de eerstvolgende 10 jaren. De gebruikmakende bedrijven zullen hiervoor een overslaggarantie van 10 jaar moeten bieden. De stad Waregem zal voor zijn 20 % voorfinanciering een soort betalingssysteem of retributie per tonnage of kubiek invoeren. Indien het vooropgestelde tonnage per jaar niet wordt gehaald, dan dient de stad een vergoeding te betalen die in verhouding is met het tekort aan vooropgezet tonnage. De aanleg van loskade en parallelle ontsluitingsweg wordt geraamd op ruim 1 miljoen , waarvan 20 % of 200.000 ten koste valt van de stad. Ook de ontsluitingsweg naar de Pitantiestraat en de overslagzone komt op rekening van de stad. Het is de bedoeling dat de los- en laadkade in Desselgem op termijn de huidige stedelijke loskade in Sint-Eloois-Vijve overbodig maakt.
|