Opdat de nieuw verkozenen meteen zouden weten waar ze werk van moeten maken, checkte Test-Aankoop via verscheidene scenario's de dienstverlening en informatieverstrekking bij 159 steden en gemeenten. 60 % geraakt niet verder dan een redelijk resultaat voor de huwelijksformaliteiten; weinigen kennen de keuzevrijheid inzake de elektronische handtekening op de identiteitskaart. De prijzen voor reispas en elektronische identiteitskaart lopen sterk uiteen. 62 % van de gemeenten scoort ondermaats op het scenario waarin via e-mail enkele vragen worden gesteld over gsm-antennes. Vele gemeenten hebben wel een mooie website, maar het e-mailverkeer loopt nog al te vaak mank. De resultaten van de 159 grootste gemeenten van België geeft alleen een topscore voor Waregem en Vilvoorde (JL Dehaene).
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De onderzoekers van Test-Aankoop trokken naar de gemeenteloketten van 159 steden en gemeenten. Het betrof de gemeenten met het grootste aantal inwoners. Daardoor mag de selectie dan maar 27 % van de 589 Belgische gemeenten dekken, ze vertegenwoordigt wel 60 % van de bevolking. In elke gemeente testte de consumentenvereniging 5 scenarios uit: voor de drie eerste gingen de onderzoekers ter plaatse, voor de andere twee werden e-mails verstuurd.
De geteste dienstverlening behandelde :
- Openingsuren en toegankelijkheid
- Huwelijksformaliteiten
- Elektronische identiteitskaart
- Reispas
- Scenario via e-mail
Inzake openingsuren beschouwt Test-Aankoop als ideaal als de loketten (burgerlijke stand) ook open zijn buiten de normale kantooruren, dus bv ook op zaterdagvoormiddag en na 17 u. op weekdagen. Slechts 17 % haalt hier een goede of voldoende score en Waregem hoort daar dus bij met zijn openingsuren de dinsdagavond tot 18.15 u. en zaterdagvoormiddag van 9 tot 11.45 u. Elke eerste zaterdagvoormiddag zijn zelfs alle diensten open. Dat vraagt een inspanning van het personeel, dat destijds na overleg is ingegaan op het voorstel van het gemeentebestuur om de dienstverlening naar de Waregemnaar op dat vlak te verbeteren. De loketten zijn wekelijks 27 uren open en de wachttijden in Waregem zijn minimaal. Het enige minpunt voor de Waregemse stadsadministratie is de onbereikbaarheid voor mensen met een handicap. Een wet uit 1975 voorziet nochtans dat ook mensen met een handicap de diensten gemakkelijk moeten kunnen bereiken.
De enquêteur van Test-Aankoop kreeg van de bediende aan het loket in Waregem correcte en volledige informatie inzake de huwelijksformaliteiten. 60 % van de gemeenten geraakt hier niet verder dan een redelijk resutltaat en 15 % scoort ronduit negatief. Een pluim hier dus voor de gemeentebedienden, die bij een onafhankelijke controleorgaan blijk hebben gegeven van een hoog opleidingsgehalte. De inlichtingen die het vaakst achterwege gelaten worden, betreffen de getuigen (ze moeten 18 jaar oud zijn en de dag van het huwelijk in het bezit zijn van hun identiteitskaart) en het document aangaande het huwelijksstelsel (wie een huwelijkscontract sloot bij een notaris moet via dat document zijn huwelijksstelsel preciseren).
De elektronische identiteitskaart verschilt sterk van de klassieke. De onderzoekers vroegen waarin de verschillen precies zaten. Wie dat niet wenst, is overigens niet verplicht de elektronische handtekening op de kaart te laten activeren. Later kan die optie op elk moment weer worden geactiveerd. 36 % van de gemeenteadministraties scoort ondermaats in dit onderdeel. Te veel informatie werd in die gevallen verzwegen of er werd onnauwkeurig geïnformeerd. Vooral de communicatie omtrent de keuzevrijheid inzake elektronische handtekening is problematisch. Slechts 56 gemeentebedienden kwamen spontaan met die info op de proppen. Toen de vraag expliciet werd gesteld aan de 103 andere, wist slechts de helft (53 bedienden) het juiste antwoord te geven. Ook hier dus een pluim voor de gemeentebedienden. Een ander onderdeel is de prijs van de nieuwe elektronische identiteitskaart. Hier moeten we de pluim toekennen aan het Waregems stadsbestuur (gemeenteraad). Test-Aankoop stelde hier een enorm verschil vast van gratis afleveren in Knokke en Lommel tot 15 Euro en meer in 27 gemeenten. Een identiteitskaart is in België wettelijk verplicht voor iedereen en zijn kostprijs kan dan ook maximaal 10 bedragen. Punt., aldus Test-Aankoop en ook Waregem had op dat vlak een correct oordeel.
Bij de test over de reispas haalt driekwart van de gemeenteadministraties een behoorlijke score. De Waregemse gemeentebedienden komen ook hier glansrijk uit de enquête. Test-Aankoop stelt in veel gemeenten nog spijtige vergissingen vast over de geldigheid van de reispassen. Het gespeelde scenario zou zo uit de officiële brochure van de FOD Buitenlandse Zaken kunnen komen. De onderzoeker meldde met zijn echtgenote en twee kinderen van 9 en 11 jaar een reis naar de Verenigde Staten te willen ondernemen. Ook twee grootouders reizen mee. Ouders noch kinderen hebben een reispas, een grootouder heeft een reispas van 2003, de andere een ouder model van 2001. Ook de prijzen voor een klassiek reispas lopen ver uiteen van 71 Euro in vijf gemeenten (Knokke,
) tot 114 Euro in Vorst. In Waregem kost een reispas in normale procedure 49,5 Euro voor min18-jarigen en 79,5 euro voor volwassenen. In spoedprocedure kost het respectievelijk 218,5 en 248,5 euro.
De scenario's die via e-mail werden afgehandeld gingen over de gsm-antennes in de gemeente (waar staan ze, waar plant men er nieuwe, kan men de elektromagnetische velden laten meten?) en over de openbaarheid van bestuur (dagorde gemeenteraad, verslag laatste zittingen, mogelijkheid een vraag te stellen). De meerderheid van de gemeenten (62 %) krijgt de laagste score voor het eerste e-mailscenario. Een povere 11 gemeenten (7%) deden echt wat Test-Aankoop van hen verwachtte en daar hoorde ook Waregem bij. De scores voor het tweede e-mailscenario zijn een stuk beter. 62 % van de administraties krijgt een goede of zeer goede score. Toch stellen de scenarios die via e-mail werden afgewerkt in het algemeen teleur. Anderzijds verzorgen de Belgische gemeenten hun website vrij goed.
De eindbeoordeling van Test-Aankoop is dat slechts twee gemeenten (1%) de topscore verdienen : Vilvoorde en Waregem. 42 gemeenten (26 %) behalen nog een goed resultaat en 87 (55 %) scoren redelijk. De resterende 28 gemeenten scoren zwak. Bij de gemeenten met een negatieve eindbeoordeling zitten maar liefst 5 van de 19 Brusselse gemeenten. Ook de provincies Luik en Henegouwen scoren slecht in vergelijking met andere provincies. In Vlaams-Brabant, Limburg en West-Vlaanderen daarentegen behaalt geen enkele gemeente een negatieve score. In Antwerpen en Oost-Vlaanderen telkens één: respectievelijk Brecht en Oudenaarde.
Info : www.test-aankoop.be/dossiers/docPDF/Gemeentebesturen.pdf
|