xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> De Waregemse stadsdiensten kregen de afgelopen dagen heel wat belangstelling nadat Test-Aankoop hen samen met deze van Vilvoorde beoordeelde als beste in het land. Afgelopen vrijdag 22 september konden we u hier in dit stadsblog daarover informeren (zie bijdrage Test-Aankoop ziet in Waregem beste gemeenteadministratie van België). Sedertdien ontving de stadssecretaris reeds heel wat felicitaties voor zijn administratie en werd hij geïnterviewd door de nationale pers. Hij is duidelijk fier met deze onverwachte waardering voor het werk van zijn personeel.
De eerste mail met felicitaties kwam van oppositie-raadslid Freddy François.
Hartelijk gefeliciteerd met deze zeer goede score. Als raadslid in de oppositie zou ik het eigenlijk moeten spijtig vinden dat dit nu- zo dicht bij de gemeenteraadsverkiezingen- kenbaar gemaakt wordt, maar je kent mij ik voel mij zelf vereerd met die vermelding, omdat ik van mening ben dat ik ook een niet onbelangrijke bijdrage heb geleverd aan het werven van een kwalitatief personeelskader in al die jaren en dit van hoog tot laag.
Jaren lang heb ik mij verzet tegen '...de zoon van, de gebuur van, de oud-leider van enz.'en altijd consequent met mijn fractie gestemd voor de laureaat van het examen...
Ooit hebben wij de knop kunnen omturnen door jouw aanwerving en de aanwerving van Greet Van Robaeys als eerste universitaire stafmedewerkers en wij, gemeentebestuurders en alle Waregemnaars plukken daar nu de vruchten van!
Hartelijke felicitaties aan jou en je volledig team!
Ook van de bevoegde eerste schepen Paul Kindt van Burgerlijke Stand en Bevolking ontvingen een mail met zijn waardering uit voor de inspanningen van het personeel :
Van harte dank
en proficiat aan alle Waregemse stadsdiensten met Waregem klantvriendelijkste gemeenteadminstratie (Testaankoop). Als schepen van onder meer burgerzaken, bevolking en ICT heb ik samen met de bureauchef Paul Callens en vooral met de medewerkers van onze diensten de sfeer helpen creëren zoals ik deze destijds heb gekend aan het winket bij CM. Bij de aanvang van de legislatuur heb ik vooral gefocust op kennis en vriendelijkheid.
Het emailverkeer heb ik destijds onder impuls en advies van mijn zoon Bart gelanceerd. Een emailadres voor ALLE medewerkers was aangewezen. Wij waren overtuigd van het nut van dit medium. De beste dienstverlening echter is nog steeds deze via het persoonlijke contact. Vertrouwen hebben en verantwoordelijkheden delen, een schouderklop doet wonderen.
Langs deze weg wens ik alle medewerkers van ALLE stadsdiensten van harte proficiat voor het geleverde werk. Dit is zeker het mooiste afscheidsgeschenk dat ik als uittredend schepen kon krijgen. Stap maar even binnen in de dienst ontwikkelingssamenwerking en kunstacademie, je zal merken dat er dingen zijn die je nooit eerder opmerkte.
We vermelden het al. Stadssecretaris Guido De Langhe ontving met plezier de felicitaties uit alle hoeken van de bevolking. Op het stadhuis zijn inderdaad de felicitaties toegekomen van veel Waregemnaren. Ondermeer ook ere-burgemeester Guido Carron en raadslid Maria Polfliet stuurden dankbetuigingen. We vonden de stadssecretaris gisteren voormiddag bij telefonist Martin, de altijd-vriendelijke en heel dienstvaardige telefonische toegangspoort naar de verschillende stadsdiensten. Ook Martin was trots op zijn stadssecretaris voor zijn buitengewoon goed optreden bij Kathy Allaerts in de Wandelgangen.
Stadssecretaris Guido De Langhe wees bij onze felicitaties erop dat de hoge score van Test-Aankoop het logisch gevolg is van de inspanningen van goed en competent personeel. De Waregemnaar kan elke werkdag bij de stadsdiensten terecht tot 16.30 uur, behalve op vrijdagnamiddag. Op dinsdag zijn de loketten open tot 18.30 uur en elke zaterdagvoormiddag is de bevolkingsdienst open. Alle diensten zijn ook elke eerste zaterdag van de maand open. .
Op die manier krijgt zowat iedereen de kans om zijn nieuwe identiteitskaart af te halen of zijn reispas te bestellen. En één keer per jaar krijgen de nieuwe inwoners van de stad een rondleiding bij de stadsdiensten.
"Goed opgeleid personeel dat bereid is om bij te scholen, dat is de kracht van goed draaiende stadsdiensten", zegt de stadssecretaris. En het stadspersoneel heeft geleerd om anders met de burger te communiceren. Tien jaar geleden stuurden burgers een brief als ze een vraag of een klacht hadden. Nu doen ze dat per e-mail en dat verandert de hele administratie. Brieven zijn eenvoudig te klasseren. E-mails zijn dat veel minder, maar verdienen evengoed een snel en correct antwoord"
Minpunt in Waregem is de hoge drempel voor mensen in een rolstoel. De loketten zijn op de derde verdieping en het hele gebouw is minder goed toegankelijk voor mensen met een handicap. "Maar daar wordt aan gewerkt" verzekert de stadssecretaris.
|