Op basis van vijf criteria stelde Nieuwsblad.be een onafhankelijk stationsrapport op. Hun reporter bracht een bezoek aan het station Waregem en gaf een quotering voor een aantal selectiecriteria. Hoe zit het met parkeergelegenheid, sanitaire voorzieningen en dienstverlening? Is het station toegankelijk en hoe ziet het perron er uit? Met een score van 11 op 20 komt het station van Waregem er eerder matig uit. Het station van Harelbeke scoorde 13 punten. Maar na de aankondigingen van gisteren mag verbetering worden verwacht.
Parkeren : 2/4
Ruime en gratis parking achteraan het station. Er is een fietsstalling voor- en achteraan. Aan de voorkant van het station staan er enkele toegetakelde fietsen. De fietsstalling is niet beveiligd, maar de politie patrouilleert regelmatig.
Sanitair : 1/2
De toiletruimte is niet verwarmd. De toiletten zelf zijn proper, maar de vloer is erg vuil. Het kraantje aan de wasbak werkte niet en er hangt een geurtje.
Info en tickets: 3/6
Zowel in de zaal als op het perron kun je de dienstregelingen raadplegen. Op beide perrons hangt er een uurwerk. Er zijn twee loketten, waar je steeds voor informatie terechtkunt.
Perron : 3/4
De perrons zijn voldoende verlicht. Op het perron sta je onder een groot afdak. Bij hevige regen kun je eventueel onder de perrons wachten in de gang die de voorkant met de parking achteraan verbindt. De verwarmde lokettenzaal kan als wachtruimte gebruikt worden. De perrons zijn in goede staat.
Toegankelijkheid : 2/4
Er is een roltrap en een gewone trap. Het personeel helpt andersvaliden graag. De perrons zijn te laag voor oudere mensen.
Extra : Er staan drankautomaten in de lokettenzaal en er is een stationsbuffet en een krantenkiosk.
Eindscore 5,5xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De dienstverlening over de lijn 75 Kortrijk-Gent zijn apart gebundeld. Voor inwoners van Kortrijk, Waregem, Harelbeke, Deinze en De Pinte zijn er volgens het rapport nauwelijks klachten over de treinen naar Gent. Er zijn voldoende treinen en ze rijden redelijk stipt. Alleen het aantal zitplaatsen is af en toe een probleem. Daar is vanaf gisteren al een mouw aan gepast voor de trein van 7.59 naar Brussel. In omgekeerde richting duiken er wel problemen op. Vooral de stiptheid van die treinen is soms problematisch, zo blijkt uit de enquête. Er zouden voor reizigers uit Gent ook wat meer treinen mogen rijden in die richting
Inzake dienstverlening moet gezegd dat Waregem voor een station met dagelijks ruim 1800 treinreizigers een eerder ondermaatse dienstverlening kent. Het aantal treinen is onvoldoende en buiten de spitsuren is er maar 1 trein per uur en de IC-trein daartussenin rijdt gewoon door. Vooral dit laatste blijft een doorn in het oog van veel treinreizigers van het station Waregem. Het kan er bij hen niet in dat ze in Gent een half uur extra moeten wachten, terwijl er een andere onderbeklante trein gewoon doorrijdt.
In het stationsrapport van het Nieuwsblad scoort Waregem verrassend het best voor zijn perrons, al lijken die niet het sterkste punt voor het Waregemse station. Het kader oogt inderdaad aantrekkelijk vergeleken bij de rest van het stationsgebouw, dat voor sommigen herinneringen oproept aan het Oostblok. Ongure weersomstandigheden zijn echter extra onguur door de open ligging. Het personeel doet inderdaad extra inspanningen om het station bereikbaar, proper en net te houden.
Ook de score voor toegankelijkheid is met 2/4 te hoog ingeschat. De in- en uitstaphoogte op de trein is te groot en er zijn bovendien geen voorzieningen voor reizigers met mobiele handicap. De perrons zijn voor hen totaal ontoegankelijk zeker langs de ingang kant van de parking, waar eerst nog een fitness-hindernis met trappen op en neer moet worden overwonnen.
Anderzijds verdient het station Waregem een hogere kwotering voor de parkeermogelijkheden, waar de laatste jaren trouwens goed is in geïnvesteerd.
http://www.nieuwsblad.be/GT/Index.aspx?genericId=536&articleId=GGP2983J5#treinartikel
|