Vanavond maandag 18 mei 2009 werd de pers door Unizo-Waregem bijeengeroepen om te repliekeren op de ontmoedigende aantijging vorige week van Open VLD inzake leegstand in het Waregemse commerciële centrum. Unizo-voorzitter Hans Maddelein, Berenice Vandermeulen en Ann Delesie voor Markant en Henri Van Cauwenbrghe, voorzitter van Handelaarsvereniging Waregem Winkelstad reageerden verrast en verontwaardigd en wensen dat er een rechtzetting komt voor de valse berichtgeving.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 
Rik Ghistelinck vindt het verspreiden van de flagrant verkeerde informatie bijzonder ongepast, jammer en kwetsend voor de mensen, die met veel dynamiek en inzet werken om Waregem verder de sporen te geven. Ook Francky Verscheure, Unizo-voorzitter regio Zuid-West-Vlaanderen, reageerde onbegrijpend en wees erop dat Waregem nog steeds overal wordt geroemd om zijn dynamisme. Schepen van Economie was ook aanwezig op de persbijeenkomst met nieuw cijfermateriaal, dat duidelijk aangaf dat het Waregemse commerciële centrum zeker niet leegloopt, maar integendeel met 327 handelszaken nog eens tien zaken meer telt dan drie jaar geleden. Beide persberichten ontvingen we al vorige donderdag en vrijdag en konden we u al vrijdag meegeven hier op e-Waregem. (zie bijdragen beperkte leegstand en Waregem wel dynamische winkelstad van vorige vrijdag)
Een ander voorbeeeld van de dynamiek van Waregem Winkelstad is de opstart eerder dit jaar van de denk- en werkgroep Geef Waregem de Sporen. Deze ging van start op donderdag 26 februari 2009 in de nagelnieuwe zaal 'De Ark' met !5 deelnemers. Onlangs had al de derde bijeenkomst plaats en daarop werd al verrast en ontgoocheld gereageerd op de kwetsende ontmoedigende perscampagne van Open VLD. Er werd toch besloten om verder te werken aan de toekomst van Waregem.
Het doel van deze werkgroep is een rapport voorleggen aan bet College van Burgemeester en Schepenen om Waregem nog beter te promoten. Hef rapport moet klaar zijn na Waregem Koerse. De aanleiding tot het oprichten van deze werkgroep is de ongerustheid van de Waregemse zelfstandige ondernemers door de barnumreclame rond nieuwe commerciële kernen in de ons omringende steden.
Trouwens, we mogen nooit op onze lauweren rusten en volledig tevreden zijn met de huidige situatie. We moeten als stad en als ondernemers ambitieus zijn en blijven. Tijdens de eerste vergadering werden al enkele concrete problemen en suggesties aangehaald. Een van de belangrijkste problemen van Waregem zijn de wandelcircuits. Wanneer bezoekers in Waregem aankomen, zou het ideaal zijn als ze op één punt kunnen starten en zo alle straten automatisch bezoeken. Hieraan moet zeker gewerkt worden.
Ten tweede is er de aanduiding van de vele parkeerhavens in onze stad. Er is heel wat parkeergelegenheid aanwezig, maar de mensen weten dit te weinig. De parkeerhavens bevinden zich ogenschijnlijk ver van het centrum. Er moet meer info gegeven worden zodat de mensen weten dat de parkeerhavens slechts enkele minuten wandelen van het centrum verwijderd liggen.
Ook sloten in Waregem de jongste maanden nogal wat winkels de deuren. Daarom moeten we onze beschikbare panden meer gaan promoten zodat we grote ketens als Zara en andere gemotiveerde winkeliers kunnen aantrekken. Een tweede bijeenkomst had plaats op op donderdag 26 maart 2009.

Het verslag van deze tweede bijeenkomst laat een kaart zien met de Waregemse parkeerhavens. Waregem telt 1463 parkeerplaatsen op de parkeerhavens en het aantal parkeerplaatsen in de straten wordt geraamd op 600 betalende plaatsen. Vastgesteld wordt dat er parkeerhavens genoeg zijn in de stad, maar het probleem is dat mensen zo dicht mogelijk bij het centrum willen staan. De mensen beseffen niet dat de parkeerhavens niet ver van het centrum liggen. De Ring vormt een psychologische barrière. Daarom wordt voorgesteld om met bordjes aan te duiden hoeveel minuten het wandelen je verwijderd bent van het centrum.
Nog problemen zijn dat mensen met een bewonerskaart parkeren in de winkelstraten en dat Regenboog-bewoners de plaats innemen van de winkelende klant in het Pand. De nieuwe straat naar de Schakel vanuit het Ware Heem zal een nieuwe en belangrijke toegangsweg worden naar het centrum. Heel wat ideeën zijn bijeengebracht inzake betere aanduiding van de parkeerhavens, het uitwerken van wandelcircuits, een takenpakket voor de nieuwe centrummanager die nog dit jaar in dienst komt, het aantrekken van enkele winkelketens zoals Zara en het behouden van een goede mix aan activiteiten en aanbod.
|