xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Voor een gemeenteraad zouden de bespreking in december van de begroting voor het daaropvolgend jaar samen met het goedkeuren in juni van de gemeentelijke rekeningen van het afgelopen jaar zowat de belangrijkste debatten van het werkjaar moeten zijn. Toch krijgen we nu een bijzonder lam begrotingsdebat. Dit is te verklaren aan de wisseling van de legislatuur. Het is de laatste bijeenkomst van de oude gemeenteraad (legislatuur 2001-2006) en op 1 januari 2007 start de legislatuur 2007-2012 met de op 8 oktober 2006 (op)nieuw verkozen raadsleden.
Schepen van Financiën Rik Soens en stadsontvanger Geert Coussement benadrukten bij hun toelichting over de stadsbegroting 2007 dat het hier gaat om een technische begroting. Dat houdt in dat de begroting wel als volwaardig kan dienst doen om het stadshuishouden volgend jaar verder normaal te laten verlopen, maar dat de nieuwe beleidsploeg dito gemeenteraad waarschijnlijk in het voorjaar 2007 wel enige aanpassing hieraan zal doorvoeren. We mogen dan ook verwachten dat de gebruikelijke begrotingsreplieken van de verschillende fracties, welke nu grotendeels achterwege zijn gebleven, bij die gelegenheid wel voor de nodige duiding bij de begroting zullen zorgen.
De vorige dinsdagavond goedgekeurde begroting van 2007 blijft echter wel een volwaardig werkdocument, waar de stadsadministratie het ganse jaar door kan mee werken. Er zullen door het nieuw samengestelde gemeentebestuur hooguit andere prioriteiten worden gelegd. Voor de stad Waregem kunnen we daarbij nog vaststellen dat in de nieuwe beleidsploeg volgende maand Rik Soens als schepen van financiën verantwoordelijk blijft voor de stadsbegroting en ook de nieuwe burgemeester Kurt Vanryckeghem en de schepenen Peter Desmet en Henri Dewitte deze begroting hebben helpen spijzen.
We kunnen u toch de voor zijn doen korte repliek van raadslid Freddy François meegeven (nog altijd op zijn in 2001 toegewezen plaats als tweede man van Open Stad):
Op de eerste plaats wil ik erop wijzen dat het hier een technische begroting betreft met als doel de continuïteit in de lopende zaken van de stad te verzekeren: o.a. betalen lonen personeel, contractuele verplichtingen enz. M.a.w. financiële middelen ter beschikking stellen van de stad om vanaf 1/01/2007 normaal te kunnen werken. Het betreft hier dus alleen een financieel kader waarbinnen de nieuwe bewindsploeg zijn meerjarig beleidsplan 2007 - 2012 zal moeten kaderen en zijn jaarlijks actieplan zal moeten concrete vorm geven.
Het nieuw college van Burgemeester en Schepenen kan vanaf nu aan hun huiswerk beginnen. De bevolking heeft zich immers duidelijk uitgesproken voor een verderzetting van het tot nog toe gevoerde beleid van de CD&V en niet onbelangrijk, heeft o.a. de sp.a terug in de rol van oppositiepartij geduwd. Dit betekent voor ons in de toekomst in de eerste plaats de absolute meerderheid van de CD&V controleren en meer dan in het verleden, waar de oppositie zich te veel gedragen heeft als een beleidspartij, oppositie te voeren. Dossiers zoals dinsdag nog geagendeerd (eindafrekening noodverlichting sportcomplexen en gebouwen), waar een gepland werk toegewezen aan een aannemer voor bijna 40.000 bij afrekening bijna 80.000 bedraagt, zullen wij niet meer slikken. Begrotingen van VZW's waar de stedelijke toelage bijna 1 miljoen bedraagt en die voorgelegd worden aan de gemeenteraad zonder 1 letter toelichting zullen wij niet meer dulden.
Wij vragen aan de meerderheid zo vlug mogelijk- uiterlijk in maart- een debat te hebben in de gemeenteraad over het meerjarig beleidsplan en een concreet actieplan voor 2007 met desgevallend de nodige begrotingswijziging 2007. Pas dan gaan wij kunnen evalueren als de vele verkiezingsbeloften door de nieuwe schepenen zullen omgezet worden in operationele doelstellingen. Wij gaan duidelijk voor een menselijker en socialer gemeentebeleid met o.a. betaalbaar wonen, sociale voorzieningen en deelname van iedereen aan de socio- culturele en sportieve activiteiten... Tenslotte... passen wij na de verkiezingen graag onze slogan aan: Wij zijn sterk in gemeentewerk wordt: Wij zijn sterk in oppositiewerk!
We willen u hier ook wat cijfers meegeven uit die begroting, al beschikken we niet over het lijvig boekdeel. Al was het om ietwat aan te tonen dat we ook op deze dienst perfect hadden kunnen renderen
Het blijft ons zwaar vallen dat we destijds bij een subjectieve beoordeling van enige gemeentelijke administratieve job werden onthouden, alhoewel we wel slaagden in alle objectieve (schriftelijke) examens en twee jaar bestuursrecht konden voorleggen.
Uit de samenvatting van de begroting 2007 kunnen we opmaken dat deze begroting niet sluitend is in het eigen dienstjaar (247.925 euro meer uitgaven dan inkomsten). Toch kan een vermoedelijk boni van het dienstjaar 2006 worden tegemoet gezien, dat geraamd wordt op 1,4 miljoen euro. De begroting kan ook 500.000 euro putten uit het gewoon reservefonds. Voor investeringen wordt 1,6 miljoen euro overgeboekt naar de buitengewone dienst. Samenvattend kent de voorgelegde begroting 2007 een positief resultaat van 32.193 euro.
Opvallend bij de uitgaven is de dalende schuld (- 2,19 %), die volgend jaar nog 7 miljoen euro zal vergen of 16,94 % van het totaal. Grootste kost blijven de personeelskosten met 13,1 miljoen euro en een aandeel van 31,38 % op het totaal van 41,8 miljoen euro. Deze rubriek blijft ook de grootste stijger (3,15 %). De werkingskosten bedragen 9 miljoen euro en zijn ook met 0,93 % gedaald vergeleken met vorige begroting. Voor het investeringsprogramma in de buitengewone dienst is voorlopig voor volgend jaar 7.980.050 euro ingeschreven.
|