xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het schepencollege heeft beslist om kunstenaar Stief Desmet aan te duiden voor de uitvoering van een artistiek werk op de rotonde tussen R 35 Zuiderlaan en N382b Verbindingsweg. Zijn werk moet de bezoekers verwelkomen aan deze ingangpoort van de stad. Het schepencollege volgt daarmee het advies van de kunstcommissie, die drie projecten selecteerde voor de opdracht. Andere geselecteerde projecten kwamen van Simona Denicolai en Renato Nicolodi. Het bekroonde project wordt pas volgende maand vrijgegeven. We kunnen hier dus nog geen afbeelding van een geselecteerd project voorstellen.
De princiepsbeslissing tot het plaatsen van een kunstwerk op de rotonde van de inkom van de verbindingsweg op de ringweg werd met eenparigheid van stemmen genomen tijdens de gemeenteraadszitting van 13 januari dit jaar. Het gaat hier om gewestwegen en daarom werd in overeenstemming met een dienstorder van de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, voor de inrichting van dit kunstwerk de kunstcel van het team van de Vlaamse Bouwmeester aangesproken om een selectieprocedure uit te werken voor het aanduiden van een kunstenaar voor de realisatie van het kunstwerk. De Waregemse cultuurraad had al eerder gunstig advies uitgebracht.
De aankoop van het kunstwerk wordt gerealiseerd volgens de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De mededingende kunstenaars moesten hun project aanpassen volgens de opdrachtformulering die de ruimtelijke, stedelijke en landschappelijke context alsook de inhoudelijke visie van het stadsbestuur omvat. Volgens Cultuurschepen Pietro Iacopucci houdt dit in dat het college zeker van plan is om bij de toewijzing mensen te betrekken die heel wat kennis hebben op vlak van kunst en die ook Waregem kennen. In de nota staat duidelijk gespecificeerd dat het kunstwerk moet passen in Waregem en moet gedragen worden door Waregem.
Binnen de selectieprocedure ging het om de organisatie van een open oproep en/of de selectiecommissie zelf te machtigen om kunstenaars voor te dragen op basis van de opdrachtformulering. Het was wel het College van Burgemeester en Schepenen dat gemachtigd werd om een selectiecommissie samen te stellen om de aankoop van het kunstwerk te realiseren op basis van de voorgestelde selectieprocedure.
We hebben alvast zeker nog weet van niet geselecteerde inzendingen van Sofia Speybrouck uit Varsenard-Brugge (zie foto van één van de voorgestelde contructies).Van de geselecteerde kunstprojecten werd geen beeldmateriaal vrijgegeven, ook niet van de uiteindelijke laureaat. Cultuurschepen Pietro Iacopucci was op dit punt door ons niet te verleiden, zodat we onze informatie elders proberen te vinden. Volgens de schepen komt er in september een uitgebreide communicatie in aanwezigheid met de kunstenaar. Daarbij wordt ook een project voorgesteld om de Waregemnaar te betrekken bij het project. De inhuldiging van de realisatie op de intussen reeds in gebruik genomen rotonde moet niet verwacht worden binnen het eerstkomende jaar.
Op basis van artistieke argumenten getoetst aan de opdrachtformulering en geïllustreerd met documentatie over de bekomen kandidaturen, kwam de selectiecommissie gezamenlijk tot een lijst van max. drie kunstenaars. Dit waren Stief Desmet, Simona Denicolai en Renato Nicolodi. Opvallend daarbij is dat de drie genomineerden via recente tentoonstellingen in Be-Part niet vreemd zijn met Waregem. Stief Desmet won in 2004 ook nog de Gaverprijs voor schilderkunst en de stad heeft dus al een werk van deze kunstenaar in haar bezit.
De geselecteerde kunstenaars werden uitgenodigd om een artistiek basisvoorstel uit te werken. Voor dit artistiek basisvoorstel wordt een vergoeding voorzien van 1.250 . Deze vergoeding wordt voor die kunstenaar, die definitief voor de opdracht geselecteerd wordt, in het totaal budget ingeschreven als een voorschot op het definitieve honorarium. Voor het kunstwerk wordt een totaal budget van 50.000 voorzien.
De geselecteerde kunstenaars presenteerden hun artistiek basisconcept aan de selectiecommissie. De commissie toetste na de presentatie de voorstellen aan de uitgangspunten, de vertegenwoordigers van het stadsbestuur in functie van hun ambitie, visie en vereiste ruimtelijke kwaliteiten, de artistieke vertegenwoordigers in functie van de artistieke kwaliteit. Tenslotte kwam hieruit een selectieverslag met de definitieve gemotiveerde selectie. Het schepencollege hield zich naar verluidt aan dit advies, getrouw aan de optie in de uitgeschreven procedure dat de gedragen beslissing door de leden van de selectiecommissie bij voorkeur bindend zou zijn. De selectiecommissie brengt een aankoopadvies uit aan het schepencollege. Het schepencollege neemt de beslissing over de aankoop van het kunstwerk.
Kunstproject Stief Desmet
Vlak voor het verlof besliste het schepencollege om te kiezen voor het project van Stief Desmet. Het is geen onlogische keuze gezien de kunstenaar geen onbekende meer is voor de stad. Stief Desmet won in 2004 al de Gaverprijs voor Schilderkunst, zodat Waregem al een werk van Stief Desmet in haar bezit heeft . Het is roodkapje dat intussen een passende plaats kreeg in de hoofdbibliotheek in Waregem in het zicht boven de kleuterafdeling.
Stief Desmet was ook betrokken bij de tentoonstelling voorbij het zwart in Be-Part begin 2006 en de verzameltentoonstelling n.a.v. 25 jaar Gaverprijs. In de oude e-gazette wareber schreven we toen : Stief Desmet laat ons meegenieten van heldere, ongecompliceerde, figuratieve beelden, waarbij de nodige dosis humor zelden ontbreekt. Hij maakt ook videos en ruimtelijke werken.
Van de andere geselecteerden konden we achterhalen dat ook Simona Denicolai en Ivo Provoost door hun aanwezigheid in Be-Part evenmin onbekenden zijn voor Waregem. In het najaar vorig jaar waren ze aanwezig op de tentoonstelling User's End met de meest diverse media en beeldcombinaties. Met een zekere vanzelfsprekendheid en met het plezier van een milde subversie brengen Denicolai en Provoost kunst die verrast. Hun ingrepen worden meestal op een uitdagende manier in de publieke ruimte geplaatst, en zoeken als dusdanig een evenwicht tussen chaos en orde. Als geheel lijkt hun werk een reflectie te zijn over hoe een context (beeldend, sociaal, discursief, ...) bepalend is voor een particuliere mentale conditie.
De jonge kunstenaar Renato Nicolodi (°1980, Brussel) had ondermeer contact met Robin Vermeersch, ondermeer als artiest in residentie, zeker geen onbekende van Be-Part. Hij was ondermeer laureaat op Lineart in Gent. Hij maakt architecturaal monumentaal werk (maquettes, installaties of 3D-renders). Van Renato Nicolodi is een monumentaal werk aan de ingang van de begraafplaats in Waterschei bekend. Nicolodi laat zich in zijn ontwerpen inspireren door elementen uit de klassieke architectuur. Belvédère is een tijdloos monument, een gigantische, open poort tussen de wereld van levenden en doden. Het monument is 7 meter hoog en weegt zon 70 ton, een zwarte triomfboog uit beton. De voorkant, waarmee je als bezoeker het eerst wordt geconfronteerd, lijkt een blind volume te zijn. Maar zodra je het frontale gezichtspunt verlaat, ontdek je dat de massieve poort veel meer te bieden heeft.
Maar de hier afgebeelde constructies worden het dus zeker niet. Omdat geen van de ingediende projecten werden vrijgegeven, proberen we hier een beeld te geven in welke richting het kunstwerk op de rotonde kon gaan. We gaan daar nog even mee door met de figuur van kunstenaar Stief Desmet, die de opdracht kreeg toegewezen. Vorig jaar in september was hij al te gast in Tielt binnen het Kunstevenement Cuesta (opvolger van Beelden Buiten). Stief Desmet plaatste daar een opvallende sculptuur van zwarte herten in het Paterspark. Dat doet denken aan die voortuintjes waarin je tuinkabouters en miniversies van Bambi vindt. Dit is hetzelfde principe, maar dan op grote schaal, want eigenlijk is dit stadspark ooit aangelegd door baron Mulle de Terschueren als tuin bij zijn herenhuis. We willen de Tieltenaar bij het project betrekken., was daarbij de uitleg van de kunstenaar.
Bij het uitschrijven van de wedstrijd voor het kunstproject op de rotonde begin dit jaar, stelden Stief Desmet met Manor Grunewald, Gaverprijswinnaar in 2008) binnen Kunst in Huis hun private public collectors shack 1 tentoon in De Schakel. Met hun collectief willen ze op een fysieke manier de omgeving waarin ze werken onder multimediale vorm (tekeningen, foto- en videomateriaal, wandschilderingen, trouvailles,
) binnenbrengen in, op en rond een houten constructie die zowel refereert naar de strakke modernistische architectuur, als naar de unieke individualistische Vlaamse duivenkotstijl. Gezien de kunstsfeer waarmee Stief Desmet op het ogenblik van het indienen van het project voor de rotonde bezig was, kan dit mogelijks onder deze verwarrende noemer worden gezien.
Wat ook al te merken was in roodkapje uit 2004 vertrekt Stief Desmet altijd van figuratieve beelden. Die figuratieve beelden dienen vooral om een toegang of een houvast in het werk te creëren. Wat daarna gebeurt is veelal abstract expressionistisch, recht uit den buik. Maar er zijn al zoveel beelden aanwezig in onze omgeving en die zorgen voor een bepaalde onrust, dus wil ik daar iets mee doen. Ik vind het interessanter om bestaande beelden opnieuw te gebruiken in een nieuwe constellatie, al dan niet samen met een flard tekst, in plaats van zoals bijvoorbeeld de kubisten nieuwe beelden te creëren. Dat is die sampling, beelden uit ons collectief geheugen in een nieuwe context gebruiken waardoor ze een nieuwe lading krijgen.
Wordt dit figuratieve voor Waregem nu het Paard ?
|