xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Op vrijdag 28 november wordt het nieuwe afvalcontainerpark in de Lindestraat in Waregem officieel geopend. Twee dagen eerder sluit het bakkenpark in de Transvaalstraat in Sint-Eloois-Vijve. Op de oude Electrabelsite is plaats voor goed 35 containers en volgestouwde voertuigen tot 3,5 ton zijn welkom. Het nieuwe containerpark krijgt dezelfde reglementering als deze die al gelden voor het bakkenpark in Beveren-Leie en dit zal voor de Waregemse particulier, die tot nu toe enkel het containerpark in Vijve bezocht, wel een hele aanpassing vergen en soms even slikken
De stad en IMOG realiseerde het nieuwe afvalcontainerpark in de Lindestraat op de voormalige gronden en gebouwen van Electrabel. De voorzieningen zijn uitgebreid volgens de laatste normen van het Vlaams Gewest en dit betekent niet alleen meer ruimte, maar ook dat zoals in Beveren-Leie door het invoeren van het Diftar systeem met weegbruggen meer rekening zal gehouden worden met het principe van de vervuiler betaalt. Nieuw is ondermeer dat er ook voor het deponeren van papier moet worden betaald en in de toekomst zal ook op andere marktevoluties kunnen worden ingespeeld om bijkomende kosten aan te rekenen. De werken werden gedeeltelijk betoelaagt door het Vlaamse Gewest. De aanbesteding van het bakkenpark spreekt van een totale kostprijs van 656.300 euro. Het Vlaamse Gewest neemt daar 227.320 euro van voor zijn rekening.
Bij het inzamelen, sorteren en vermarkten ontstaan er kosten en baten. Deze worden door IMOG elk jaar geraamd en begroot. Tot op heden was de begroting wat betreft de sortering van papier en karton in evenwicht dank zij de geraamde opbrengst van de verkoop van papier en karton (54 euro per ton). Door de marktevolutie is er echter vanaf vorig jaar september een substantieel tekort ontstaan op deze begrotingspost. Door het inzakken van de papier- en kartonprijs (thans 11 euro per ton) worden de inzamel- en sorteerkosten niet meer gedekt. De marktprijs is momenteel min 120% van het gemiddelde van 2008.
Aan de Imog-gemeenten wordt thans, in functie van de hoeveelheid ingezameld papier en karton, een financiële bijdrage gevraagd om het begrotingstekort op te vullen. Voor Waregem wordt dit geraamd op een bijkomende kost van 143.388 euro voor 2009. Bij de begrotingswijziging werd dan ook een bedrag van 150.000 euro voorzien. Dat tekort zorgt nu voor de betalingsmaatregel voor papier op de containerparken. Op het nieuwe containerpark zal de kostprijs 2 euro bedragen per wagen (100 kg ?).
We willen er echter op wijzen dat de Waregemnaar met zijn papierafval nog altijd terecht kan bij de tweewekelijkse huisvuilafhaling aan de deur. We zouden hier kunnen stellen dat de maatregel dus een positief milieu-effect met zich meebrengt. De maatregel ontraadt de afvalsorteerder om het papier met de wagen naar het containerpark te brengen en spaart dus telkens de luchtvervuiling daarvoor uit. Voor de ophaaldienst mogen we dan wellicht een zwaardere opdracht verwachten, die momenteel (voorlopig) geen meerkost oplevert voor de stad.
Het nieuwe containerpark biedt in tegenstelling van het oude containerpark in Sint-Eloois-Vijve ook toegang voor dezelfde voertuigen als in Beveren-Leie. Er worden twee circuits aangelegd, één voor kosteloos storten en een betalend circuit. De prijzen van diftar zijn uniform aan die van de andere parken waar het systeem operationeel is: 0,02 euro per kilo groen, 0,2 euro per kilo voor puin en dergelijke meer en 0,7 euro voor brandbare fracties die worden afgeleverd. Het wordt in elk geval uitkijken wat nog kosteloos blijft en hoeveel moet betaald voor de betalende fracties. Het personeel van het containerpark in Vijve wordt vervangen door IMOG-personeel en voor hen is een oplossing gevonden in de vorm van een andere job bij de gemeente of het vervallen van hun job voor de stad naar pensionering. Het bakkenpark in Beveren-Leie wordt al enige tijd uitgebaat met personeel van Imog.
Met het nieuwe containerpark vervalt de regeling in twee categorieën. In het nieuwe aangepaste retributiereglement is geen sprake meer van categorie 1 (personenwagens) en catergorie 2 (personenwagens met aanhangwagens of lichte bestelwagens). Alle voertuigen moeten in het betalend diftar-gedeelte zowel bij het binnenrijden als van het buitenrijden de weegbrug op. De afrekening gebeurt na dus na het lossen van het afval. Dit kan cash, via proton en bancontact. Indien een factuur dient te worden opgemaakt, wordt een administratieve kost van 5 euro bijgerekend.
Volgens milieuschepen Peter Desmet wordt ervan uitgegaan dat koffers van gewone personenvoertuigen niet mer dan 50 kg afval bevatten. Dit houdt in dat autos met eender welke fractie in de koffer voor twee euro over de weegbrug rijden. Snoeihout en zacht groen kunnen voor de eerste 50 kg gratis worden afgeleverd. Vanaf de 51e kg betaalt men 0,07 euro per kg. Betalende fracties worden aangerekend volgens het gewicht met een minimum van 2 euro. Zo betaalt men 0,02 euro per kg voor recupereerbaar bouw- en sloopafval, papier en karton en de fracties voor de containers boomwortels, brandbaar afval, te storten afval en multistroom. Houtafval komt al op 0,07 euro per kg. Bij de aanvoer van diverse fracties wordt telkens de duurste fractie aangerekend. De Minaraad gaf op 19 oktober 2009 gunstig advies voor deze retributie. Anders dan in Beveren-Leie zullen in de Lindestraat alle voertuigen worden toegelaten, die geladen de 3,5 ton niet overschrijden.
Onbeperkt gratis blijven ijzer, PMD, wit- en bruingoed, een nog uit te breiden milieustraatje. Een maximumgrens van 10 liter is er voor frituurolie en minerale olie. Andere beperkingen zijn er voor TL-lampen (max 10 stuks), Accu (max 1), KGA (max 10 kg Klein Gevaarlijk Afval van Milieubox), asbest (100 kg gratis).
Rond het oude gebouw van Electrabel in de Lindestraat komt een circuit om het aan- en afrijden vlot te laten verlopen. De lange inrijstrook vanuit de Lindestraat laat verhopen dat het nieuwe containerpark geen verkeershinder veroorzaakt langs de straat zelf, wat in de Transvaalstraat wel eens kon voorkomen. Na de inrit volgt een splitsing met aan de kant van de vroegere Electrabelgebouwen het gratis gedeelte en daarnaast het Diftar-gedeelte. In het pand zelf werden naast afdelingen voor klein gevaarlijk afval, afgedankte elektrische apparaten en bruin- en witgoed ook werk gemaakt van een milieustraatje, een berging, een kantoor, sanitair, een demoplaats compostering en een leslokaal voor de compostmeester. Naast de garages komt een multifunctioneel leslokaal voor het lager onderwijs, voor demonstraties van onze compostmeesters en voor douches en sanitair voor de parkwachters.
Op de site in de Transvaalstraat waar nu nog het containerpark is zal het WAGSO een woonproject realiseren met volgens de huidige planning 20 woningen. Daarvoor wordt een Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan opgemaakt.
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=345164
|