xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Gemeenteraad van Waregem heeft zich meerderheid tegen oppositie geschaard achter het voorstel van de uniforme restafvalzak van de intercommunale Imog met een prijs van 1,30 euro per zak van 60 liter en 0,75 euro voor een kleine zak van 30 liter. De nieuwe zakken met twee sluitkleppen en aangepaste prijs wordt ingevoerd vanaf 1 januari 2010, maar de oude zakken van 1 euro kunnen nog worden gebruikt tot maart 2010. Voor de blauwe PMD zak wordt in Waregem een prijsdaling doorgevoerd van 5 euro naar 2,50 euro voor 20 zakken. Daarmee komt Waregem op het peil van de andere gemeenten van de intercommunale IMOG.
Het nieuwe aangepaste belastingsreglement maakt het voor de inwoners alvast duurder om zijn restafval mee te geven met de wekelijkse ophaaldienst. Daarmee komt geen einde aan de vlucht van de kostprijs voor de huisvuilzak in Waregem. Tot 31 maart 2003 werden nog grijze huisvuilzakken opgehaald en die waren tot december 2001 nog gratis. Tot in 2001 kreeg elk gezin in Waregem nog 60 huisvuilzakken gratis en bijkomende zakken werden verkocht aan 7,5 Belgische Frank per zak. Vanaf oktober 2002 werden enkel nog witte huisvuilzakken verkocht met opdruk van de stad Waregem en dit aan 1 euro per zak. Er was een aparte registratie van het vergelijkbare bedrijfsafval door de invoer van oranje huisvuilzakken voor KMOs en zelfstandige ondernemers. Ook deze huisvuilzakken kostten 1 Euro per zak.
Het stadsbestuur gaf als aanleiding voor de afschaffing van de gratis huisvuilzakken dat Waregem tot de top behoorde van de productie aan restafval in Vlaanderen. In 2003 was dat al meteen goedgemaakt, maar intussen was de trend naar de vervuiler betaald al niet meer om te keren. In Beveren-Leie werd het bakkenpark aangepast met diftar-afrekening, de ophaling van grof huisvuil werd afgeschaft en de gemeentelijke belastingen werden er niet minder op. In 2007 werd wel de belasting afgeschaft op rechtspersonen, die onder meer als doel had de bedrijven die niet vergunningsplichtig zijn ook hun steentje te laten bijdragen in de milieufactuur van de stad.
Hier blijft raadslid Mario Verhellen (SP.a) tot vandaag op hameren. Hij stelt dat de kost van de milieufactuur van onze stad volledig op de schouders van de gezinnen wordt gelegd. De stijging met 30 % van de kostprijs van de huisvuilzak is een bevestiging van deze stelling. Als bezwaar wijst Mario Verhellen ook op het feit dat in de milieuraad geen gunstig advies in gevonden voor deze opslag. In tijden van stijgende werkloosheid met terug ruim 1000 werklozen in Waregem is deze stijging van de factuur voor milieubelasting niet verantwoord. Met de gewestelijke milieubelastingen en belasting op afvalwaters loopt de milieufactuur volgens hem op tot gemiddeld 350 Euro per gezin. De SP.a is alleen bereid het aangepaste belastingsreglement goed te keuren op voorwaarde dat het stadsbestuur de stedelijke milieubelasting op gezinnen van 62 euro laat vallen.
Schepen Peter Desmet kan Mario Verhellen tot 220 euro volgen in de gemiddelde milieubijdrage voor gezinnen. De schepen wees er ook op dat de richtprijs in Vlaanderen voor de huisvuilzak 1,40 euro bedraagt en de werkelijke kostprijs voor afhandeling van de restafval voor de stad een heel stuk hoger ligt. Hij heeft daarbij lof voor de inwoners, die zich goede afvalsorteerders tonen. Met gemiddeld 140 kg restafval per inwoner zitten we beneden het gemiddelde. Raadslid Davine Dujardin (CD&V) noemde het een gezond principe de belastingen eerder op milieulast te leggen dan op arbeid. Bovendien stimuleert deze houding ook nieuwe sectoren. Xavier Wijckhuyze (VLD) stelde dat het niet de bedoeling is om de milieufactuur volledig af te wimpelen op de burger. Hij volgde daarmee Guy Adams (SPa), die erop wees dat de afvalverwerking behoort tot de dienstverlenende core-business van de stad en voor een belangrijk deel moet gedragen worden door de algemene belastingen.
Tijdens dezelfde gemeenteraad is gisterenavond ook het aangepast retributiereglement voor de containerparken goedgekeurd. Hier stemde VLD tegen en onthield VB zich. Het aangepaste reglement komt er naar aanleiding van de opening op 27 november van het nieuwe containerpark langs de Lindestraat in vervanging van het oude bakkenpark langs de Transvaalstraat in Sint-Eloois-Vijve. Eind deze maand geldt voor het nieuwe bakkenpark in Waregem dezelfde regeling als het bakkenpark in Beveren-Leie. Nieuw is dat iedereen nu ook zal moeten betalen voor het storten van papier en Karton, nl 2 euro tot 100 kg. Papier kan wel nog tweewekelijks gratis worden afgehaald bij de papierafhalingen aan de deur. Daarmee wil het stadsbestuur het vervoeren van het papier naar het containerpark ontmoedigen. Sedert dit jaar zorgt het storten van papier en karton op het containerpark voor een negatief saldo. De opbrengst is gedaald onder de transportkosten.
|