xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het inrichten van de stadswinkel blijkt voor het stadsbestuur geen eenvoudige opdracht. Het was uitgerekend het project waarmee Waregem al twee jaar geleden werd uitgeroepen tot Eenvoudigste stad van Vlaanderen. Vorige dinsdag bleek dat de gemeenteraad voor de realisatie nog niet verder is dan de van een nieuw ontwerpdossier voor de inrichting van die stadswinkel. Na de goedkeuring van een eerste dossier in mei dit jaar werd al een openbare aanbesteding uitgeschreven, maar het bedrag van de laagste regelmatige en reglementaire aanbieder bleef fors over het goedgekeurde ontwerpdossier. Het schepencollege besloot daarom in zijn zitting van 8 oktober jl. om de lopende procedure van de openbare aanbesteding voor de inrichtingswerken van de stadswinkel stop te zetten.
De bedoeling van de in mei goedgekeurde procedure hield in om één algemene aannemer toe te wijzen voor het geheel van de inrichtingswerken. Het resultaat waren 5 aanbiedingen waarvan de laagst regelmatige en reglementaire aanbieder op een bedrag van 402.874,46 euro incl. BTW uitkwam. De raming die samen met het ontwerpdossier goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 05/05/2009 bedroeg 296.526,23 euro incl. BTW. Door dit grote verschil tussen raming en laagste aanbieder werd besloten om, met de ervaring van andere stedelijke dossiers indachtig, de werken op te splitsen in meerdere loten.
Hierdoor kan een aannemer meer gericht binnen zijn werkdomein blijven en kan de prijs gedrukt worden. Bovendien moet gemeld worden dat het ontwerpdossier rekenfouten bevatte in de samenvattende meetstaat alsook leemten bevatte die opgemerkt werden door de aanbiedende aannemers. Naast deze opmerkingen heeft het schepencollege in zijn zitting van 16/07/2009 ook de vraag gesteld het ontwerpdossier te screenen naar mogelijke vereenvoudiging van materiaalgebruik zonder kwaliteitsvermindering.
Het resultaat van deze aanpassingen vormt nu een nieuw ontwerpdossier dat bestaat uit 5 loten met een gezamenlijke raming van 330.823,37 euro incl. BTW. Dat is al 10 % meer dan het eerste ontwerpdossier, maar beduidend minder dan de laagste aanbieder uit de openbare aanbesteding. Er komen nu openbare aanbestedingen per lot.
De vooropgestelde loten zijn de volgende en worden geraamd op:
1. Ruwbouwwerken en bevloering 42.239,49 euro excl. BTW
2. Buitenschrijnwerk 47.061,00 euro excl. BTW
3. Binnenschrijnwerk 103.911,05 euro excl. BTW
4. Technieken 53.012,50 euro excl. BTW
5. Decoratie 27.183,71 euro excl. BTW
TOTAAL excl. 273.407,75 euro excl. BTW
TOTAAL incl. 330.823,37 euro incl. BTW
Voorziene kredieten: 375.000,00 euro incl. BTW (BD 2009)
Met haar voorstel om een stadswinkel in te richten, haalde Waregem het van 56 andere projecten, die deelnamen aan de wedstrijd Eenvoudigste Gemeente/Stad 2007. Uit de commentaar van toen citeren we : Waregem wil, midden in het winkelcentrum, een stadswinkel openen voor kleine administratieve boodschappen. Inwoners kunnen er tijdens de gangbare openingsuren van andere winkels snel binnenwippen voor gewone administratieve handelingen, zoals het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart, het afhalen van een bouwvergunning, het kopen van een compostvat
Voor een administratieve openbare dienst is dit zeker een ambitieus project, want niet alleen moet men daarvoor allerhande formulieren aanpassen, ook vraagt het openen van een winkel met zo veel verschillende diensten een brede kennis van de mensen die er werken.
Op die manier stemt men de stedelijke dienstverlening af op de vrijetijdsbesteding van de burger. Om de stadswinkel mogelijk te maken, wil de stad alle formulieren vereenvoudigen en digitaal beschikbaar stellen, werkt ze aan een kwaliteitsvol procedurebeheer en organiseert ze een passende opleiding voor het personeel. Het stadsbestuur kreeg een plaatsnaambord met het opschrift Waregem, Eenvoudigste Gemeente/Stad 2007 cadeau, net als een oorkonde ondertekend door minister Bourgeois en minister Keulen. Waregem krijgt ondersteuning op maat bij de uitvoering van haar vereenvoudigingsproject. (zie e-Waregem, 12 september 2007)
Die nieuwe stadswinkel komt aan de ingang van het stadhuis langs het Pand en wordt ingericht deels in de voormalige Tourwinkel (2/3) en deels (1/3) ter hoogte van de bureau van telefonist Martin waar een nieuw inkomsas komt. De realisatie moet een directere dienstverlening met de burger mogelijk maken. De bezoeker wordt via een nieuw inkomsas naar de stadswinkel geleid. Daar zal de bezoeker een leesbare en toegankelijke infobalie voor zich vinden waar alle info en kleinere administratieve producten kunnen worden afgehaald. Indien de bezoeker een afspraak heeft wordt hij via een 2e schuifdeur naar de bestaande trap en lift geleid naar de stadsdiensten op het bovenste verdiep.
Achter de infobalie wordt een bureel voorzien voor de sociale dienst en een aparte spreekruimte voor allerhande zitdagen (pensioenen, sociale zaken, landbouwtelling,
). Het stadhuis krijgt dus op die manier dienstverlenende lokalen op het gelijkvloers. Op het tussenverdiep boven het inkomsas wordt een bureelruimte gemaakt voor de dienstverantwoordelijke en boven de inkombalie kunnen 8 medewerkers plaatsnemen.
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=327682
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=737
|