xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> In alle dynamische handelssteden, en daar hoort Waregem zeker bij, neemt de parkeerdruk de jongste jaren geweldig toe. Niet moeilijk als je weet dat het aantal personenwagens in de loop van 2005-2006 met 7 procent toenam. Waregem kampt bovendien nog met twee specifieke problemen: de concentratie van nagenoeg alle diensten (administratie, belastingen, Post, politie, bibliotheek, De Treffer, OCMW) in een straal van enkele honderden meter rond het Pand en de aanwezigheid van enkele bloeiende scholen in het centrum van de jonge stad. Het zal derhalve niemand verbazen als je af en toe een toerke moet doen, vooraleer je de heilige koe ergens op een reglementaire manier kan laten grazen.
Unizo heeft een werkgroep Parkeerbeleid in het leven geroepen en een dertigtal Unizo-leden waren aanwezig op de eerste vergadering eind februari in Bietje Ter Doest. Alle zelfstandigen erkennen het probleem en vertolken de mening van nogal wat klanten. Want ook in Waregem ergeren de mensen zich dikwijls aan het tekort aan parkeerplaatsen. Toch konden de aanwezigen daar van verkeersconsulent Jo Deprez vernemen dat er bijna zesduizend parkeerplaatsen beschikbaar zijn binnen de Ring. Je kan het op drukke momenten nauwelijks geloven. Op de parkeerhavens voor lang-parkeren langs de Ringlaan (Damweg, Zuiderlaan, station) en in het centrum (Olm, Marcel Windelsstraat) zijn er 2.035 gratis-plaatsen. Het aantal betalende parkeerplaatsen in het Pand en de winkelstraten is beperkt tot zeshonderd. In de zijstraten van de winkelstraten zijn er nog eens 3.000 parkeerplaatsen. Kortom, niemand kan beweren dat er geen of weinig parkeerruimte is binnen de Ring. Maar de aantrekkingskracht van Waregem in de brede regio, de aanwezigheid van grote scholen en
. de mentaliteit bij de Waregemse chauffeur, die met de wagen moet kunnen binnenrijden in zijn stamcafé of in de dagbladwinkel, zorgen soms voor hectische situaties.
Het gemeentebestuur is er zich al langer van bewust: er moeten maatregelen getroffen worden om bijkomende parkeerfaciliteiten te scheppen. Kürt Vanryckeghem, in een vorig leven schepen van verkeer, lanceerde reeds het idee om een ondergrondse parkeerhaven te maken langs de Zuiderlaan, op de plaats van de vroegere materniteit (later dHaegewinde). De middenstandsgroep dringt aan op een spoedige realisatie van dit idee. Het ligt in de bedoeling dat deze parkeerhaven wordt gebruikt door stadsambtenaren en allen die langer dan twee uur in het centrum moeten verblijven.
In de schoot van de werkgroep parkeerbeleid werd tevens gevraagd om de mogelijkheden van de parking Den Olm van naderbij te bekijken. Misschien is daar wel ruimte voor de bovengrondse groene parking, met verdieping, waarvan sommigen dromen. De ruimte onderin zou bijv. kunnen dienen om er markt te houden.
Reglementering
De werkgroep maakte een snelle round-up van de bestaande (fiscale) reglementering, die in Waregem reeds bestaat: het betalend parkeren, het eerste kwartier gratis, de bewonerskaarten
. Er is al heel wat voorzien. De eerste indruk is dat die reglementering vrij bevredigende resultaten oplevert, maar dat er op heel wat nuttige plaatsen toch langparkeerders postvatten. De vraag rijst of op bepaalde plaatsen, zoals onder meer onderin het pand, geen blauwe zone moet worden ingevoerd om langparkeerders te weren? In elk geval dienen alle reglementeringen op regelmatige tijdstippen te worden geëvalueerd. Metingen van de verkeersdienst zullen binnenkort aantonen hoe groot de parkeerdruk in werkelijkheid is.
Ook een aantal kleinere maatregelen kunnen het parkeerleed verzachten. Op bepaalde plaatsen in het centrum is er zeker nog ruimte om een beperkt aantal parkeerplaatsen te scheppen. We denken aan de buurt van De Treffer, de OCMW-campus, het stadion, de speelplaats van de scholen op zaterdagmorgen. In uitzonderlijke omstandigheden (Jaarmarkt Waregem Koerse, werken aan de nieuwe bib
) zal men moeten, voor een beperkte periode en onder strikte voorwaarden, een deel van het sportstadion (bijv. rond de kleine vijver) gebruiken als noodoplossing.
Over het parkeerbeleid is het laatste woord zeker nog niet gezegd en allicht heeft niemand de waarheid in pacht. In elk geval probeert de werkgroep van Unizo op een constructieve manier ideeën aan te brengen die, voor er echt grote problemen ontstaan, een verbetering kunnen teweeg brengen. Het ligt in de bedoeling tegen eind juni een rapport uit te schrijven en het voor te leggen aan de beleidsploeg.
(Themastuk rond Parkeren verschijnt op 21 maart 2007 in unizo-tijdschrift WOndernemen met dank aan Hendrik Ghistelinck)
|