xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Met de startplaats op 10 juli van de langste rit van de Ronde van Frankrijk, een Europese Paardenstoet en zoveel meer moet 2007 een historisch jaar worden voor Waregem. In dat opzicht wordt veelal de gelijkenis gemaakt met het jaar 1957, juist een halve eeuw geleden. Niet zonder reden zegt men wel eens dat Waregem in1957 op de wereldkaart werd gezet. Het was een uitzonderlijk sportjaar met op de hippodroom de tienlandencross (atletiek) op 23 maart 1957 en de Grote Steeple-Chase van Vlaanderen (paardensport) op 27 augustus 1957. Het werd de geboorte van het Stadion, waar op zondag 18 augustus 1957 de aankomstlijn was getrokken voor het wereldkampioenschap wielrennen voor beroepsrenners (de zaterdag voor liefhebbers). Eerder op 27 en 28 april 1957 werd nog de tweedaagse Dwars door België verreden.
Voorgeschiedenis
Op 10 juli 2007 zal ongetwijfeld herinnerd worden aan dat roemrijke wereldkampioenschap op 18 augustus 1957, wanneer er in de spurt geen maat bestond op Rik Van Steenbergen, die met meerdere fietslengten won vóór Louison Bobet en André Darrigade. Wellicht zal er niet bijgezegd worden dat dit heuglijke sportspektakel een vervolg had moeten kennen op 13 oktober 2002. Waregem Vooruit kon toen samen met Kortrijk sportief het beste dossier voorleggen en had met zijn organisatietalent en lobbywerk van de voorafgaande jaren ook de internationale wielerliefhebbers al overtuigd. De wereldkampioenschappen zou worden verreden op het aangepaste selectieve parcours van zijn klassieke eendagswedstrijd, die in het vooruitzicht van het wereldkampioenschap al was omgedoopt in Dwars door Vlaanderen en als startplaats de historische markt van Kortrijk kreeg.
Tot de dioxinecrisis en politieke regeringswissel van 1999 waren de vooruitzichten ook bijzonder gunstig voor Waregem om dit exploot te herhalen. Toen was er nog geen enkel bezwaar te bespeuren uit politieke hoek en voor de Vlaamse minister-president Luc Van den Brande en minister Luc Martens uit Roeselare paste het project om 700 jaar na de Guldensporenslag de regio Kortrijk in het centrum van het wielergebeuren in de wereld te brengen als gegoten in de toen geplande promotiecampagne voor Vlaanderen anno 2002. Voor het wereldkampioenschap tijdrijden werd een parcours vooropgesteld tussen Waregem en Kortrijk.
De dioxinecrisis van 1999 heeft dat nieuwe exploot dus onrechtstreeks gekelderd. De Paarsgroene regeringen stonden eerder afkerig tegenover een Vlaams project dat provocerend zou kunnen overkomen tegenover de Franssprekende minderheid in dit land, die weliswaar opnieuw de beslissingsmacht naar zich heeft toegetrokken. Met Minister-President Patrick Dewael, zijn nicht Marleen Vanderpoorten, huidig gouverneur Robert Stevaert, en Johan Sauwens had Limburg ook het overwicht gekregen in de Vlaamse regering. Uiteindelijk moest het nochtans inzake wielerervaring en selectiviteit van omloop sterker dossier moest Waregem toen om duistere subsidiëringsredenen de duimen leggen voor Zolder, dat in 2002 ook al het wereldkampioenschap cyclocross mocht organiseren.
De ontgoocheling bij Waregem Vooruit en bij sportschepen Georges Vantieghem was groot, maar men liet de moed niet zakken en men keek uit op sportief eerherstel. De start van de 3de rit van de Ronde van Frankrijk kan daar nu voor doorgaan. Het was geen sinecure om deze wielermanifestatie naar Waregem te halen, maar deze keer werd de Gaverstad politiek niets in de weg gelegd, wel integendeel. Twee jaar geleden was het zelfs de nieuwe minister-president Yves Leterme die de winnaar van Dwars door Vlaanderen kwam huldigen.
De keuze voor Waregem was trouwens niet vanzelfsprekend. Er werden uit Vlaanderen kandidaturen voor aankomst- en/of startplaats ingediend door Antwerpen, Bilzen, Brugge, Deinze, Gent, Heusden-Zolder, Knokke-Heist, Kortrijk, Mechelen, Middelkerke, Poperinge, Roeselare, Veurne, Vilvoorde, Waregem en Werchter-Rotselaar. Uiteindelijk bleven na het uitgestippelde parcours nog de steden, Brugge, Deinze, Gent, Kortrijk, Middelkerke, Roeselare en Waregem over.
Het spreekt vanzelf dat voorzitter Ludwig Lefebvre, Germain Beirlaen en het bestuur van Waregem Vooruit na de afknapper van 2002 met een bang hart de opeenvolgende stadia naar de ultieme beslissing hebben afgewacht. Hun droom en die van vele wielerliefhebbers uit de regio Waregem wordt nu werkelijkheid. Zonder twijfel heeft Waregem hier veel te danken aan de vriendschap die ploegleider Jef Braeckevelt heeft met de afscheidnemende tourbaas Nordist. Voor de stad betekent dit een uitzonderlijke promotiekans, die blijkbaar ook met beide handen wordt gegrepen.
(Zie ook eerdere berichtgeving over tourritstart in Waregem op vb 5 juli 2006 en door zoeken in zoekscherm)
|