xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Wij blijven nog even nakaarten bij de opening van het nieuwe afvalcontainerpark in de Lindestraat. Het nieuwe containerpark vervangt het park in de Transvaalstraat in Sint-Eloois-Vijve. Als we er oude documenten bijhalen vernemen we dat dit afgedankte containerpark op 1 april 1986 werd geopend aan de Lindestraat te Sint-Eloois-Vijve. De ingrijpende straatnamenwijziging over alle deelgemeenten van Waregem omstreeks 1990 op vraag van De Post zorgde ervoor dat die Lindestraat in Vijve moest wijzigen in de huidige straatnaam. De huidige krantenartikel Nieuw containerpark in de Lindestraat uit 1986 blijft dus ook nu ongewijzigd van toepassing, alhoewel op verschillende locaties enerzijds in Vijve en nu op grondgebied oude deelgemeente Waregm.
Bij de opening ook een Sinterklaas-compostmeester met het Waregems Gulden Boek. Centraal schepen Peter Desmet en uiterst rechts huidig Imog-directeur Johan Bonnier
Milieuschepen Peter Desmet verwelkomde bij de opening niet alleen zijn collega's schepenen en gemeenteraadsleden, burgemeester en bestuurders van IMOG maar ook ondermeer de architecten, aannemers, buren, het vroeger containerparkpersoneel (nieuwe containerpark krijgt personeel van intercommunale Imog). Onder de aanwezigen ook oud-directeur Jacques Soenens, waarvan de schepen voor zijn toespraak ook putte uit diens boek over 40 jaar IMOG. De schepen sloot nog af met een dankwoord aan al wie aan de realisatie van dit project meegewerkt heeft. De ontwerpers, architect, aannemers, Imog, de milieudienst van de stad, de subsidiërende overheid. Er werd een perfect parcours afgelegd. Ze verdienen volgens de milieuschepen allen een grote groene pluim.
Eindelijk, we zijn er, was de aanhef van zijn optreden. Hij voegde er onmiddellijk aan toe dat hij daarmee niet wilde zeggen dat de werken te moeilijk, te traag en te lang geduurd hebben al zijn er toch wel terug bijna drietal jaren verlopen tussen de beslissing van de gemeenteraad en de realisatie. We hadden een perfecte en vlotte samenwerking tussen alle betrokkenen bij de werken. Dank daarvoor. Waarom zeg ik dan eindelijk? Omdat het al een tiental jaren is dat het containerpark te SEV uit zijn voegen barstte. Een geluk dat het bakkenpark van Beveren-Leie de druk enigszins kon wegnemen, doch bleef hoog.
Een geschikte locatie vinden in het centrale deel van onze stad (voor de deelgemeenten Waregem en Sint-Eloois-Vijve) was geen sinecure. De plaats moest immers centraal gelegen blijven en verkeersmatig vlot bereikbaar zijn. Onder die voorwaarden was deze zoektocht niet evident. Waregem is immers een dichtbebouwd stedelijk gebied. In de vorige legislatuur had het stadsbestuur zijn oog laten vallen op de site van de Transvaal, thans Windhoek. Uiteindelijk bleek die locatie niet mogelijk. De toenmalige milieuschepen had wel zijn oog laten vallen op de site Gaselwest, maar die werd toen nog voorbestemd voor de nieuwe brandweerkazerne
Bij het aantreden van de huidige nieuwe beleidsploeg - in 2007 - werd resoluut voor een oplossing gegaan. De toestand in de Transvaalstraat voldeed geenszins meer aan de moderne eisen, zeker voor een groeiende stad als Waregem met de eraan verbonden navenante afvalproblematiek. Ons bevolkingsaantal is nog steeds in stijgende lijn. We kozen toen voor deze site in de Lindestraat. Sinds die beslissing zijn we alweer bijna drie jaar verder. Subsidiedossiers, bouwvergunning, milieuvergunning, bestekken, enz... En nu zijn we er.
Nam de voorbereidende administratieve fase toch wel wat tijd in beslag, de effectieve uitvoering verliep heel vlug en vlot. In een vijftal maanden - met dan nog eens de jaarlijkse vakantie ertussen - is de klus geklaard. (zie bijdrage in e-Waregem bij eerstespadesteek). Als beleid zijn we trots dat we nu over de meest vooruitstrevende accommodatie beschikken, zowel in Waregem als in Beveren-Leie.
Een afvaardiging van de pioniers-milieuwerkers op het afgedankte containerpark in Vijve
Geschiedenis afvalverwerking in Waregem
Ja, de jongeren weten het misschien niet meer. Maar vandaag keren we terug naar de Lindestraat. Het allereerste containerpark voor Waregem werd medio 1986 (bijna 24 jaar geleden) geopend, jawel, in de Lindestraat te SEV. In 1990 veranderde de straatnaam daar in Transvaalstraat.
Waregem groeit en bloeit. Ook de aanpak van de afvalproblematiek legde een hele weg af.
In de jaren 50 en de golden sixties werd er geproduceerd en verbruikt dat het een lieve lust was. Weinigen bekommerden zich om de milieueffecten van grootschalige consumptie. Het afval. Geen probleem in die tijd : de grond in en het probleem was opgelost. Het waren de jaren van het storten.
Op 09.09.1969 werd IMOG opgericht. Erop terugkijkend : een zegen voor de streek. Imog werd de voortrekker in de beleidsmatige aanpak van afvalverwerking. Toch zal het nog een hele tijd duren dat Waregem bij Imog aansluit. Pas veertien jaar later, bij het begin van de nieuwe legislatuur (na heroïsche verkiezingen van oktober 1982, waarbij de CVP-meerderheid aan een zijden draadje ging en uiteindelijk voor 6 jaar met het kleinste verschil kon verder besturen) beslist Waregem - op de gemeenteraad van 24 januari 1983 - om aan te sluiten bij Imog.
Al die tijd was Waregem blijven storten. De jaren tachtig betekenden een ommekeer. Begin jaren tachtig zat Waregem met de strop rond de hals. De staatshervorming van 1980 maakte het Vlaams gewest bevoegd voor afvalverwerking en OVAM zag het levenslicht. Vlaanderen voerde een vooruitstrevend afvalbeleid. Het kondigde een stortverbod van huishoudelijk afval af. Waregem moest dan wel stoppen met storten. Het was dus noodgedwongen en met enige tegenzin/niet van harte dat Waregem mee moest stappen in het nieuwe afvalbeleid.
De beginjaren bij Imog liepen niet altijd even vlot. Toch had Waregem geen keuze en schoorvoetend stapte het mee met het nieuwe afvalbeleid. Waren we toen een minder goede leerling, dan is dit op vandaag wel helemaal anders. Van achterkomerke tot voorloper. Wie had er toen gedacht dat een Waregemnaar anno 2009 met schepen Rik Soens het voorzitterschap van Imog zou waarnemen.
Bij de oudere generatie zit dat schoorvoetende er trouwens nog altijd diep in. Zij dromen nog van de goede oude tijd van de weekendcontainers, waar men eenmaal per maand a volonté alles ongesorteerd kwijt kon. Trouwens, op vandaag komen zij nog steeds niet naar het containerpark, maar naar "het stort". In hun ogen openen wij vandaag een nieuw stort. Op 01.04.1986 werd het containerpark aan de Lindestraat te SEV geopend. Bijna 24 jaar later openen wij opnieuw in de Lindestraat het nieuwe bakkenpark.
Van een stort tot een modern bakkenpark. Waregem heeft een lange weg afgelegd. Óver de laatste 20-25 jaar heeft Waregem een zeer grote inhaalbeweging gemaakt. Vanuit de staart van het peloton zijn we thans aan de kop gekomen. Met dit nieuwe multifunctionele bakkenpark moeten wij zeker voor minstens 20 jaar goed zijn.
De uitdagingen zijn trouwens niet van de poes. De Vlaming produceert immers nog steeds 545 kg/jaar aan afval. 392 kg of 72% wordt selectief ingezameld met het oog op hergebruik, recyclage of compostering. Het ongesorteerd restafval gemiddeld over Vlaanderen bedraagt 153 kg/inwoner per jaar. De Imogregio zit onder de grens van 150 kg/inwoner.
Ik sluit af met een dankwoord aan al wie aan de realisatie van dit project meegewerkt heeft. De ontwerpers, architect, aannemers, Imog, de milieudienst van de stad, de subsidiërende overheid. Er werd een perfect parcours afgelegd. U verdient een grote groene pluim.
De nieuwe milieuwerkers van IMOG kunnen werken in moderne omstandigheden
|