xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
In tegenstelling tot wat dit weekend nog werd aangekondigd door het Waregemse stadsbestuur worden de perrons in het station voorlopig niet verhoogd. Dat blijkt uit het antwoord van minister Vanackere (CD&V) op een parlementaire vraag van Sofie Staelraeve (Open Vld), die zich alvast al wil profileren met haar nieuwe woonplaats binnenkort in Waregem.
Volgens de persmededeling van het Liberale parlementslid verklaarde bevoegd Schepen Chanterie vorig weekend nog dat de perrons van het station van Waregem zouden worden opgehoogd. Dit in het kader van de geplande vernieuwingswerken aan het station. Het stadsbestuur is echter niet correct geïnformeerd, zegt Sofie Staelraeve. Tegen 2018 worden 160 Belgische perrons verhoogd, maar Waregem zit daar niet bij. Twee weken geleden nog bevestigde (toen nog bevoegd) minister Vanackere mij dat voor Waregem geen plannen zijn.
De werken aan het station van Waregem zijn broodnodig en dus een goede zaak, zegt Sofie Staelraeve. Maar een ophoging van de perrons staat, in tegenstelling tot wat het stadsbestuur beweert, voorlopig niet op het programma. Nochtans scoort het station van Waregem slecht op gebied van toegankelijkheid voor mensen die moeilijk te been zijn. Onder meer omwille van de lage perrons, haalde Waregem laatst maar 2 op 4 in het stationsrapport van Het Nieuwsblad.
Ik ga dus mee aan de kar trekken voor confortabelere perrons voor de 1500 dagelijkse reizigers, zegt het parlementslid, binnenkort ook frequent gebruiker van het Waregems station.
In een reactie ontkent de Waregemse schepen van verkeer en mobiliteit Kristof Chanterie niet dat het Waregemse station momenteel nog ontbreekt op de lijst van op te hogen perrons. Hij hoopt alsnog dat Waregem met het gewijzigd statuut naar IC-station meer kans maakt om op de lijstjes van uit te voeren werken te worden opgenomen.
Het is maar de vraag of het kabinet van minister Vanackere al op de hoogte is van het binnenkort gewijzigd statuut van het station te Waregem nl. van IR-station naar IC-station., reageert schepen Chanterie op de aantijging van Sofie Staelraeve. Ik heb ook nooit gezegd dat de perrons zouden verhoogd worden in het kader van de verfraaiingwerken van het station ter gelegenheid van de geplande werken aan de Noorderlaan. Wel heb ik gezegd dat door het IC-statuut we als station veel gemakkelijker op een lijst van stations zullen geraken om dergelijke grotere werken zoals verhogen perrons zullen geraken. Dit werd ons door de NMBS zelf bevestigd.
Tot slot nog een kleine correctie op het persbericht van Sofie Stalraeve : tegenwoordig stappen al dagelijks 1 750 à 1 800 reizigers dagelijks op en af in Waregem.
De problematiek van het verhogen van de Waregemse perrons is al jaren een heet hangijzer tussen het stadsbestuur en de NMBS en komt telkens aan bod bij inhuldigingen en overlegbijeenkomsten. We herinneren ons nog dat de vraag samen met de lift voor mindervaliden ook aan bod kwam bij de inhuldiging van de nieuwe fietsenparking. Telkens wordt de vraag als terecht beschouwd, maar blijkbaar valt Waregem dan uit de boot als de lijst wordt opgemaakt voor realisatie.
Op zoek naar een oplossing moet gesteld dat Waregem geen alleenstaand geval is inzake blijkbaar niet gehouden beloftes. Uit een parlementaire vraag van Jenne De Potter vorig jaar in oktober 2008 blijkt dat bijvoorbeeld ook Zottegem niet op de lijst was opgenomen. In haar antwoord wees toenmalig minister Vervotte, die momenteel opnieuw bevoegd is, dat op de lijst vooral kleinere stations zijn opgenomen waar deze werken makkelijker zijn uit te voeren. Het station van Waregem is groter en beschikt ook over een ander statuut.
Hier moet meer gebeuren dan alleen maar het perron verhogen. Alvorens de investeringen kunnen worden uitgevoerd in stations van dergelijke omvang dienen grotere, specifieke studies te worden uitgevoerd dan voor stopplaatsen. Bij stopplaatsen is het redelijk eenvoudig en weet men wat men moet doen. Voor een groter station moet men ook met andere vervoersmaatschappijen kijken naar de toegang, de tunnels, enzovoort. Zo dient er een uitgebreide studie naar de toegankelijkheid van het station te worden gedaan, net als er een studie naar een eventueel bijkomende toegang tot de perrons dient te gebeuren. Dit alles gebeurt in het kader van het comfort van de reizigers en de nieuwe Europese voorschriften inzake interoperabiliteit. Deze studies vragen natuurlijk wel wat meer tijd en momenteel is men bezig met een studie naar de toegankelijkheid en een voorontwerp voor de uitrusting van de perrons.
Vraag blijft hoever Infrabel het staat met de uitvoering van het stationsproject Waregem. De problematiek gaat dus verder dan het louter verhogen van de perrons, maar omvat ook een volledige studie over de toegang tot de perrons. We moeten vrezen dat er pas na het uittekenen van een grondig werkplan zal worden voorzien in de nodige budgetten binnen de investeringsprogrammas. Ook het proefproject met de vooropgestelde lift voor mindervalide pendelaars blijft blijkbaar in die wachtkoker.
|