xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Begin 2009 werd de website van Waregem in een nieuw kleedje gestoken, zowel naar uitzicht als naar onderliggende opmaak. Sindsdien wordt stap voor stap gezocht naar nuttige aanpassingen of uitbreidingen aan deze webstek. Deze week is een reuzenstap genomen verder in de richting van elektronische dienstverlening. Iedereen kan immers rechtstreeks vanaf www.waregem.be zeven veelgevraagde attesten en getuigschriften helemaal online aanvragen.
Wil je ook op een snelle manier je attesten of getuigschriften aanvragen bij het stadsbestuur? En wil je dit bovendien 24 uur op 24 uur kunnen?...
Dit is nu geen probleem meer. Iedereen kan nu rechtstreeks vanaf deze website zeven veelgevraagde attesten en getuigschriften helemaal online aanvragen.
Deze digitale uitbreiding lijkt misschien een kleine ingreep, maar het garandeert wel een nog betere dienstverlening. Zo wordt de aanvraag voor de burger eenvormig, duidelijk en snel toegankelijk. Maar ook de verwerking door de diensten Bevolking en Burgerlijke Stand kan nu nog vlotter gebeuren, want alle aanvragen zijn steeds compleet en eenvormig opgesteld. De nood aan dergelijk aanbod bleek al kort na het invoegen van deze mogelijkheid. Slechts een halfuur na het online gaan kwam reeds een eerste aanvraag binnen (in verband met strafregister)!...
Welke aanvragen?
Het gaat momenteel om de volgende attesten en getuigschriften
1. Uittreksel uit het strafregister
2. Afschrift van de geboorteakte
3. Afschrift van de huwelijksakte
4. Afschrift van de overlijdensakte
5. Getuigschrift van woonst en verblijfplaats
6. Getuigschrift van nationaliteit
7. Getuigschrift samenstelling van het gezin
Over de toekomst zegt schepen van Burgerzaken Peter Desmet : Deze zeven formulieren zijn de voorbode van nog meer online activiteit / interactiviteit. Alle online aanvraagmogelijkheden (inclusief pdf-formulieren) worden binnenkort gegroepeerd in een handig overzicht, met de duidelijke titel e-loket. Voorlopig zijn de formulieren te vinden via de algemene zoekfunctie of via de informatieve bladzijden over dat bepaald formulier. De meeste burgers zoeken ook eerst naar meer informatie over een bepaald formulier en kunnen daar dus onmiddellijk hun aanvraag invullen. In de toekomst zal de knop e-loket een derde toegangspoort bieden.
Formulieren snel vinden
De aanvraagformulieren zijn snel te vinden via de informatieve bladzijden over dat bepaald formulier. Nog een mogelijkheid is via de zoekfunctie op de website. Geef dan gewoon een trefwoord (bv. strafregister, woonst, samenstelling,...) in en bij de eerste zoekresultaten zie je het formulier verschijnen. Bij de meeste formulieren kan je bovendien kiezen of je het attest / getuigschrift zelf komt afhalen, dan wel in je brievenbus wil krijgen. Enkel een uittreksel uit het strafregister moet je altijd persoonlijk komen afhalen.
http://www.waregem.be/nieuws/attesten-en-getuigschriften-vraag-je-online-aan
|