xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Unizo Desselgem pakt ook dit jaar uit met een beurs voor mini-ondernemingen. Vrijdag 22 januari 2010 vanaf 18 u. zijn er voor Mini-Ondernemingen in de Kijker zeker al 22 mini-ondernemingen ingeschreven voor een stand in de sporthal van Desselgem. De eerste editie vorig jaar werd een groot succes met lovende commentaar en 1100 bezoekers. Het initiatief kreeg voor dit jaar ook ondersteuning van Unizo Regio Zuidwest en Voka.
Het is voor Unizo een ideale gelegenheid om het zelfstandig zijn te motiveren en te ondersteunen in deze moeilijke economische tijden. Dit initiatief kwam vorig jaar tot stand in de rand van de après-skihappening, een dorpsgebeuren waarbij Unizo-Desselgem al een paar jaar animerende standjes creëert voor het plaatselijk verenigingsleven. De nieuwe succesformule van Unizo-Desselgem is nu blijkbaar ook bruikbaar om mini-ondernemingen in de kijker te plaatsen. Het wordt een bijzonder druk weekeind voor de ploeg van de dynamische voorzitter Bart Debels, want de vijfde uitgave van de Après-Skihappening zelf gaat door de dag nadien op zaterdag 23 januari vanaf 16 u. in dezelfde sporthal te Desselgem.
Voor deze tweede editie van deze beurs voor mini-ondernemingen schreven maar liefst 22 mini-ondernemingen zich in, met name : Verro (wijnglazen en benodigdheden), Be Secure (gadgets thema Veiligheid), Apéro Cosy (aperitiefaccessoires), La Tavola (tafellinnen en tafeldecoratie), Primazone (ontbijtproducten), Relax Zen (bad- en massageproducten), Casa Ambiental (sfeer- en decoratieartikelen), Cosmopolitan (cocktailboek, shaker en toebehoren), Lockn Crush (can locks en crusher en alcoholtester), Shineline (onderhoudsproducten voor auto), K-luc (keukenassortiment), Chandelle (gepersonaliserde kaarsen, aanstekers en sfeermakers), Vilta Design (vilten sjaals en accessoires), BiBoRiKo (bijoux, boxershorts, kousen en sjaals); Dynamic (shmpoo, verozrgingsproducten, haaraccesoires, juwelen, en hantassen), Estelle (lichaamsproducten), Beltissimo (Lederen riemen, plaids, kussens, slaapspray en zelfgemaakt nachtboekje), Clair de Lune (lichtgevende sterren), Smash-Up (opbergdwerg en opbergdwergset), Decosy (decoratie-artikelen), Wine It Up (wijnen), Ambiente (decoratie- en sfeerartikelen).
Op de beurs voor mini-ondernemingen trekken laatstejaarsstudenten uit het secundair onderwijs chaletjes op, waarin ze een tijdelijk bedrijfje promoten. Met de deelnemende mini-ondernemingen zijn volgende scholen vertegenwoordigd : O.L.V Hemelvaartinstituut Waregem, Hantal Kortrijk, Sint-Theresia-instituut Kortrijk, Pleinschool Broelkant, Sint-Amandscollege Campus Heilig Hart, Spes Nostra Heule en Koninklijk Atheneum Avelgem, A.Lvrouw van Vlaanderen Kortrijk, Sint-Amandscollege Kortrijk.
Vrijkaarten voor deze beurs zijn te bekomen bij de deelnemende mini-ondernemingen en bij de Desselgemse zelfstandigen. Aan de deelnemende mini-onderneming die het grootste aantal bezoekers meebrengt, koopt Unizo Desselgem voor 250 euro aan producten ter ondersteuning van deze mini-onderneming.
Project Mini-ondernemingen
Dit project een initiatief van Vlaamse Jonge Ondernemingen met de steun van de Vlaamse regering - wil jongeren reeds tijdens hun schoolloopbaan laten proeven van het bedrijfsleven. In de praktijk komt het erop neer dat studenten zelf hun eigen bedrijfje oprichten gedurende de looptijd van een schooljaar. De leerlingen (meestal derde graad uit ASO,TSO, BSO of BuSO) kiezen zelf hun producten of diensten en beheren hun onderneming volgens de regels
van de kunst: zij voeren een boekhouding, stellen een businessplan op, doen een marktonderzoek, organiseren verkoopsmomenten, houden algemene vergaderingen voor de aandeelhouders, enzovoort. De nadruk ligt op doen: eerst denken en dan effectief doen!
Via het partnership met Voka, Vlaams netwerk van ondernemingen, wordt een krachtig bedrijvennetwerk aan de scholen aangeboden. Voor de raadgevers en leercoaches worden er onder andere debatten met ondernemers en bedrijfsbezoeken georganiseerd. De programmas en het didactisch materiaal worden - via voortdurend overleg met de Vlaamse Gemeenschap, het departement onderwijs, onderwijsinspectie, de pedagogische begeleidingsdienst, en de koepelorganisaties van de onderwijsnetten - afgestemd op de leerobjectieven van het onderwijs. Vlaamse Jonge Ondernemingen bouwt een brug tussen onderwijs en bedrijfsleven.
Via de mini-ondernemingen helpen de Voka - Kamers van Koophandel jongeren bij hun eerste stappen in de richting van het ondernemerschap. Op talrijke plaatsen in ons land zijn schoolgaande jongeren actief bezig met het beheren van een bedrijf. Zogenaamde mini-ondernemingen worden opgericht in het secundair onderwijs om jongeren vertrouwd te maken met het fenomeen bedrijfsbeleid en om ondernemerschap te stimuleren. De jongeren komen in aanraking met alle aspecten van het ondernemerschap, van het maken en verkopen een product over het voeren een boekhouding en het berekenen van prijzen tot het houden van algemene aandeelhoudersvergaderingen.
In het kader van de mini-ondernemingen worden er het hele jaar door heel wat activiteiten georganiseerd: bedrijfsgerichte seminaries, Engelse examens, interessante bedrijfsbezoeken, binnen- en buitenlandse congressen, noem maar op.
http://www.voka.be/talent/aanbod/Pages/aanbodmini-ondernemingen.aspx
http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=429473
|