Vanaf dit jaar plaatst De Lijn digitale informatieborden aan 18 busstations. Op die manier krijgen busreizigers praktische informatie over de bus die ze willen nemen en over een eventuele vertraging. Dit verhoogt het comfort van de reizigers, die deze informatie sterk waarderen. Dit past in de beleidskeuze van minister Hilde Crevits om via realtime informatie op dynamische borden reizigers over hun reisweg te informeren zowel langs de wegen als in openbaar vervoersknooppunten. In West-Vlaanderen komen er dergelijke digitale borden in Waregem, Menen, Roeselare, Ieper en Knokke.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Dit werkinstrument wordt al gebruikt in Antwerpen, Gent en Oostende en wordt daar sterk gewaardeerd door de reizigers van De Lijn. Van 2010 tot 2012 wordt 7,2 miljoen euro geïnvesteerd in digitale schermen met realtime-informatie. Omdat alle bussen en trams van De Lijn zijn uitgerust met een gps, weet de centrale dispatching of de voertuigen volgens schema rijden. Eventuele vertragingen worden meteen gemeld op de digitale informatieborden in grote busstations. Er komt op termijn dergelijk informatiebord aan het station in Waregem.
De papier informatie in de bushokjes zal niet verdwijnen. Het digitaal informatiebord aan de bushalten is vorig jaar al op grote schaal ingevoerd in Nederland. In grote Europese steden als Berlijn en Barcelona hebben ze dit systeem al langer.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: Voor mij is het essentieel dat het comfort van reizigers in de 21ste eeuw wordt verhoogd, niet alleen met een uitgebreid netwerk, maar ook door goede realtime informatie. Met deze technologisch innovaties moet het gebruik van de bus of de tram aantrekkelijker worden. Met de digitale informatieborden wil ik niet alleen de reizigers informeren, maar vooral de net-niet-reizigers overtuigen om De Lijn te nemen. Dat betekent dat we het hen onderweg zo gemakkelijk mogelijk moeten maken, met actuele en duidelijke informatie over overstappen, vertrektijden en vertragingen. Investeren in software zowel bij De Lijn als bij openbare werken is dan ook een speerpunt in het beleid voor de komende 5 jaar.
Realtime informatieborden komen op 18 locaties in Vlaanderen
- in de provincie Antwerpen: Antwerpen-Berchem, Heist-op-den-Berg en Turnhout;
- in de provincie Limburg: Landen en Neerpelt;
- in de provincie Oost-Vlaanderen: Gent Sint-Pieters, Aalst, Oudenaarde en Wetteren
- in de provincie West-Vlaanderen: Ieper, Knokke, Menen, Roeselare en Waregem.
Ook de volgende busstations krijgen realtime-informatieborden:
- in de provincie Limburg: Riemst;
- in de provincie Oost-Vlaanderen: Korenmarkt in Gent;
- in de provincie Vlaams-Brabant: Fochplein in Leuven;
- in de provincie West-Vlaanderen: Marie-Joséplein in Oostende.
Elk busstation wordt uitgerust met één groot overzichtsscherm en krijgt per perron een kleiner scherm. Het algemene scherm geeft informatie over het lijnnummer, de bestemming en het perron van de vertrekkende bussen. Op de perronborden staan dan nog eens het lijnnummer en de bestemming, maar ook de voorziene vertrektijd en de eventuele vertraging worden weergegeven. Om ook slechtzienden te informeren, worden de nieuwe perronborden uitgerust met een luidspreker. Een computerstem leest regelmatig de informatie op het bord voor. In elk busstation dat een afgescheiden wachtruimte heeft, komt ook een televisiescherm met informatie voor de wachtende reizigers.
(Persinfo: Cybelle-Royce Buyck, woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits)
|