xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Vandaag opent in BE-PART, Platform voor actuele kunst, de tentoonstelling van werk van Arno Nollen (°1964, Ede, NL). De tentoonstelling is open tot en met 21 februari 2010, van woensdag tot zondag, van 11 tot 17 uur. Arno Nollen was hier al Artist-in-residence van 15 augustus tot 15 november 2009 en is dus al enige tijd vertrouwd met Waregem. Voor deze tentoonstelling in BE-PART roept Arno Nollen de tijd op die hij in Moldavië doorbracht, na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.
Hij kwam toevallig in Moldavië terecht via een tentoonstelling en kwam tot een diepgaander contact met de Moldaviërs. Hij ontdekte dat ze een opvallend gevoel van nostalgie koesterden voor het gemeenschapsgevoel dat ze hadden gekend tijdens het communisme. Ondanks de politieke implicaties van het feit dat ze een soevereine staat waren geworden: wat gebeurt er wanneer iemands gevoel van culturele identiteit, van herkenning, dat ooit een bepalende factor was in zijn of haar leven, opeens wordt weggenomen?
Arno Nollen is fotografisch en video-kunstenaar. Enige blikvanger van de tentoonstelling is de video-installatie Binnenplaats/Courtyard. Die wordt vertoond op de benedenverdieping van het kunsthuis en er is niet veel meer te zien dan een soort webcam op een binnenplaats zoals er in ieder dorp in Moldavië er wel meerdere zijn. Voor wie niet vertrouwd is met Be-part is de naam tentoonstelling hier eigenlijk niet op zijn plaats. Het is geen weerspiegeling van wat Arno Nollen kan en hier in Waregem als Artist in residence heeft aan gewerkt. We vinden hier dus ook geen beelden of fotos van +50-ers uit Waregem, die hij tijdens zijn verblijf in Waregem heeft gefotografeerd. Volgens de artist komt dit project later aan bod. De bezoekers wacht dus niets dan lege muren, lege ruimten en na enig zoekwerk in de kelderverdieping een scherm, waarop met enige verbeelding een op webcam-beelden lijkende vertoning. Er is dus ruimte zat voor meer.
Arno Nollen interesseert zich voor de tussenruimte. Pretentieloos, maar agressief spoort hij taboeterreinen op en de mensen, meestal vrouwen, die deze niet-plaatsen bewonen. Zijn erg intiem lijkende portretten getuigen van een onvergelijkbare scheppende energie, waarmee hij manipuleert en zwoegt. Vastbesloten en onvermoeibaar licht hij de ziel van een land door aan de hand van zijn inwoners. De geportretteerden lijken steeds krachtig en tegelijk kwetsbaar.
Fotografie en videowerk weerspiegelen het grote empatische vermogen van de kunstenaar, waarmee hij op meesterlijke wijze de verborgen instincten van de menselijke ziel blootlegt. Nollen ontmoet zijn modellen op langdurige reizen. Daarbij duikt hij in de peilloze diepten van de samenleving en onthult zachtjes, maar meedogenloos haar geweten. Dit is enkel mogelijk omdat hij zich tijdens de lange poseersessies, door zijn specifieke aanpak toegang verschaft tot het bewustzijn van zijn studieobjecten.
Arno Nollen en Johan Van Geluwe (met brochure 'museum of museums')
Bij de officiële opening zaterdagavond stelde mevrouw gedeputeerde Marleen Titeca-Decraene ook de nieuwe brochure voor rond het Museum of Museums van Johan van Geluwe. Het boekje is te bekomen aan 8 euro in Be-Part. De internationaal gerenommeerde kunstenaar Johan van Geluwe werd vorig jaar 80 en bracht in het najaar exclusief voor zijn thuisbasis Waregem een merkwaardige synthese van zijn project 'The Museum of Museums'.
Op een verrassende manier vormde hij de zalen van BE-PART om tot een fantasievol 'Van-Geluwe-museum'. Hij koppelde kunstobjecten los uit hun originele context en creëerde een bevreemdende omgeving. De museale functie werd hiermee in vraag gesteld, evenals de relatie kunstenaar-object-toeschouwer. Deze publicatie biedt een mooi inzicht in het oeuvre van de kunstenaar, en schetst een volledig beeld van de tentoonstelling. Het bevat een tekst van Filip Luyckx, en fotomateriaal van Jan Kempenaers en Bruno Vermeersch.
Bij de vorige vernissage een maand geleden werd al het boek voorgesteld over 5 YEARS OF BE-PART. De voorbije maanden heeft BE-PART een publicatie samengesteld die een overzicht biedt van alle facetten van dit Platform voor actuele kunst, van de lancering in oktober 2004 tot nu. Een getuigenis van het eigenzinnige parcours dat werd afgelegd. Het wordt een beeld van een plek waar de voorbije jaren creatief en consequent de hedendaagse creatie werd gestimuleerd. Een mooi visitekaartje, dat de plaats van BE-PART in de wereld van de actuele kunst op een aantrekkelijke manier in de verf zet. De tentoonstellingen, enkele beschouwingen door specialisten, sfeerbeelden, een bijdrage van de artist-in-residence Arno Nollen, het komt allemaal aan bod in dit boek. Kostprijs 12 euro
www.be-part.be
|