Gudrun Vandoorne uit Desselgem werd op 5 februari 2010 verkozen tot Nieuwe Onderneemster van het jaar. In oktober 2007 nam ze de ambachtelijke brouwerij t Gaverhopke in Stacegem over en ontwierp naast het assortiment van 6 bieren al twee nieuwe biertjes, de Zingende Blondine en het Koerseklakske. De 33-jarige brouwster was de keuze van de lezeressen van NINA, de weekendbijlage van Het Laatste Nieuws. De prijs werd vorige week uitgereikt tijdens een workshop door UNIZO-topman Karel Van Eetveldt. Vandoorne krijgt 8.000 euro aan reclamebudget, voor 10.000 euro aan advertentieruimte in NINA en wordt een jaar lang intensief begeleid door BNP Paribas Fortis.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Gudrun werkte 10 jaar bij familiehulp maar daar had ze enkele jaren geleden genoeg van. Ik haalde geen energie meer uit mijn werk en was toe aan een nieuwe uitdaging. Het moest iets ambachtelijks zijn. Het werd een ambachtelijke brouwerij. Brouwerij 't Gaverhopke is bij ons in de buurt en mijn man en ik gingen er regelmatig in de proefzaal iets drinken. Tijdens deze gezellige middagen droomden we ervan om ook zoiets te kunnen doen. Toen bleek dat de zaakvoerders Erik Ameye en zijn echtgenote Christiane Soens op pensioen gingen, heb ik de kans gegrepen. Zij waren gestart in 1994.
Ik heb een jaar samen met hen gewerkt om het vak te leren en volg ook nu nog een opleiding brouwerij-mouterij in het CTL Gent. In juni word ik officieel meester-brouwer. Intussen ben ik al twee jaar druk aan de slag. Mijn man Bruno die IT-manager is, helpt mee in het weekend wanneer de proefzaal open is. Momenteel hebben we nog geen structurele of bouwkundige veranderingen gedaan. Wel hebben we de bedrijfsstructuur aangepast aan de nieuwe noden. Het aanbod in de zaal werd wat uitgebreid en ik heb ook al 2 nieuwe bieren ontworpen.
't Gaverhopke had al 6 soorten: Blondje, Paasbier, Bruintje, Den twaalf, Kerstbier en een Kriek. De eerste uitbreiding was de Zingende Blondine, een stevig blondje van 9,8 % alc. Vol. Met een zoete start en een verrassend licht bittere afdronk. Dit bier werd ontworpen ter promotie van Harelbeke Muziekstad. Vorig jaar konden we hier al het Koerseklakske voorstellen naar aanleiding van de Grote Prijs Briek Schotte in september. Het moest Desselgem sterker maken om Dorp van de Ronde te worden in 2010. Ondertussen staat vast dat Desselgem 'Dorp van de Ronde' is en t Gaverhopke is al volop bezig om voldoende voorraad aan te leggen tegen de feestelijkheden in Desselgem. De onderneemster van het jaar doet alles zelf, van brouwen tot leveren, en dat samen met haar schoonzus.
Gudrun : Een groot stuk van onze productie gaat naar export. Wie onze website bezoekt, ziet trouwens dat die tweetalig Nederlands-Engels is. Voor de export moet ik wel voor een stuk beroep doen op mijn man, want mijn taalkennis is niet voldoende om zaken te doen. We exporteren onder andere naar de Verenigde Staten, Taiwan en Japan. We voelen dat het goed gaat, dat het bedrijf groeit. De toekomst draait rond onze visie op de ambachtelijke brouwerij. We willen een rendabele brouwerij uitbouwen met aandacht voor de smaken en wensen van de consument, zonder aan de ambachtelijke en natuurlijke sfeer te raken.
De bekroning gaat gepaard met meer dan 7.000 euro advertentieruimte om de zaak te promoten, een reportage in NINA waarin de zaak en toekomstplannen in de kijker wordt gezet. Uiteraard is er de exclusieve trofee onderneemster van het jaar en tenslotte nog 1 jaar lang financieel advies door een expert(e) van BNP Paribas Fortis
Ambachtelijke brouwerij t Gaverhopke Steenbrugstraat 187 - 8530 Stasegem - info@tgaverhopke.be of 0497 76 04 12
www.tgaverhopke.be
http://blog.seniorennet.be/bierblog/archief.php?ID=332
http://blog.seniorennet.be/bierblog/archief.php?ID=424467
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=432681
|