xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Vorige week woensdag 23 mei 2007 heeft cultuurschepen Piertro Iacopucci in de raadszaal van het stadhuis in Waregem het kunstwerk The Meeting Point van Frank Vanhooren ingehuldigd. Het werk werd door de kunstenaar uit Desselgem geschonken aan de stad en krijgt zijn plaats in de raadszaal. Even later werd ook het vliegend peloton wielrenners van Wouter Cox voorgesteld. Dit wordt tijdelijke tentoongesteld in de inkomhal van het stadhuis. Voor informatie over dit laatste werk verwijzen we naar onze bijdrage Nikei in Stadhuis n.a.v. Culturele Tour, hier verschenen op 15 mei.
Het was cultuurschepen Pietro Iacopucci, opvolger van Jeannine Vervaeke uit Desselgem, die met plezier het werk van de Desselgemse kunstenaar in ontvangst nam. Frank Vanhooren werd in 1963 geboren te Nieuwpoort, maar woont al jaren in de Nieuwstraat in Desselgem. Hij baatte daar vroeger een fruitwinkel uit. Hij volgde beeldhouwkunst aan de Academie voor Beeldende Kunst te Harelbeke en volgde monumentale kunst in het Atelier Carlos Caluwier te Zwevegem. Sinds enkele jaren is Frank fulltime beeldhouwer en keramist en dat blijkt een schitterende keuze te zijn, want zijn naambekendheid neemt steeds toe.
Als keramist maakt hij cocktails van in zijn hersenen opgeslagen emoties. Naar eigen zeggen is het een beeldvertoon waarbij zijn apen, monsters, gedrochten fataal sterven en waarbij de beelden luidkeels voor het grijpen liggen. De gipsbeelden die Frank maakt zijn meestal ranke figuren zonder gelaatsuitdrukking die minder getormenteerd lijken, maar die toch een kritische boodschap overbrengen.
Het werk dat hij nu schenkt aan de stad Waregem is getiteld The Meeting Point en betreft een eenvoudige verwijzing naar mens en paard. Net zoals bij de andere beelden van Frank primeert de expressie van het beeld. Het is een samenspel van eenvoudige vormen en lijnen, zonder dat het gevoel van een portret wordt beoogd. De eenvoud van het beeld maakt onmiddellijk de betekenis duidelijk, namelijk de uitbeelding van de band tussen mens en paard. Het oogcontactpunt van deze relatie wordt door de kunstenaar The Meeting Point genoemd.
Het werk heeft ook nog een betekenis op een tweede niveau. The Meeting Point slaat namelijk evenzeer op de plaats waar mens en paard samenkomen voor de jaarlijkse Waregem Koersefeesten. Het is dan ook passend dat we dergelijk beeld kunnen onthullen in het jaar van 160 jaar Waregem Koerse. De schenking van dit kunstwerk past dan ook bijzonder goed in het cultuurbeleid dat het stadsbestuur met de stad wil voeren. Dat beleid werd al ingezet door de vorige cultuurschepen en beoogt een cultuuraanbod waaraan zoveel mogelijk mensen kunnen participeren. Laagdrempelige initiatieven horen daarbij en op gebied van kunst wil ook de huidige cultuurschepen investeren in kunst in de stad of de straat waar zoveel mogelijk mensen van kunnen meegenieten.
Cultuur en kunst aangenaam opdringerig aanwezig maken is de beste voorwaarde om maximale participatie te garanderen. Aangezien het beeld van Frank vervaardigd is uit Parijs gips is het niet bedoeld om buiten te staan. De schepen is er dan ook van overtuigd dat geen meer prominente plaats kon gegeven worden aan het beeld dan in de raadzaal, waar heel veel volk komt en die op zich ook als een soort meeting point fungeert. Bovendien past het werk ook perfect in het profiel van paardenstad dat schepen Iacopucci met de stad cultureel en toeristisch wenst te versterken.
Namens het stadsbestuur en de voltallige gemeenteraad dankte de schepen kunstenaar Frank Vanhooren van harte voor de schenking van dit prachtig beeld. Pietro Iacopucci besluit met Frank, als keramist voel je jezelf naar eigen zeggen als een worm die aarde vreet, aarde verwerkt en verteerde aarde achterlaat. Welnu, ik hoop dat het Waregemse cultuurbeleid een goede voedingsbodem mag zijn om creatieve wormen als u hun ding te laten doen. Veel succes verder!
|