xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Het levensgroot bronzen paard met de twee koppen op de Markt, aan het Pand, is een baken geworden in Waregem en een uithangbord voor de regio Waregem. Het beeldhouwwerk van Jan Desmarets werd enkele jaren geleden geschonken door de Fifty-One club. Het werd voor het stadsbestuur ook een startsein om meer cultuur te brengen in het straatbeeld. De Fifty-One club wil daar nu graag nog een bijkomende impuls aan geven door de schenking van een tweede beeld, opnieuw een paard maar nu met ruiter. Het kunstwerk van de reeds 47 jaar actieve in Frankrijk verblijvende kunstenaar Jean Claeys krijgt binnenkort zijn bestemming in de omgeving van de ingang van de hippodroom.
Het was een trotse 51-clubvoorzitter Patrik De Jonghe die pers, gemeenteraadsleden, medewerkers en culturele verantwoordelijken vanavond in De Hoop hun nieuwe cultuurproject voorstelde. Het is een prachtig bronzen beeld, van de hand van kunstenaar Jean Claeys met de benaming "Obstacle". Ook dit kunstwerk is een momentopname van een paard in volle beweging. De hindernis uit de titel verwijst naar de beeldopname op het moment dat het paard remt voor een hindernis, waarbij ook de ruiter is afgebeeld in een passende onhandige beweging. Het krachtige kunstwerk weerspiegelt de dynamiek van de Fifty-One Club Waregem en de stad Waregem. Om het projekt te ondersteunen, worden er ook bronzen replica's verkocht.
We vernemen dat reeds eind 2005 op vraag van de stad Waregem en onder impuls van wijlen voorzitter Albert Cloet binnen de serviceclub opnieuw een speciaal budget werd vrijgemaakt om in de vorm van een schenking een kunstwerk ter beschikking te stellen aan de stad Waregem. Het werd een lange zoektocht die de kunstkenners uiteindelijk bij Jean Claeys brachten, zowat 650 km ver in Frankrijk. De Fifty-One Club Waregem mag terecht trots zijn op het resultaat van hun zoektocht. Die keuze zal binnenkort ook door elke Waregemnaar kunnen gesmaakt worden. Vanavond moesten we het nog stellen met een replica en een afbeelding van het originele kunstwerk, dat ongeveer 1,40 meter groot is. Het wordt binnen enkele weken overgebracht uit Frankrijk om wellicht tegen Waregem Koerse zijn bestemming te krijgen in de omgeving van de ingang van de hippodroom.
Jean Claeys
Kunstenaar Jean Claeys is een geboren Westvlaming (°Geluwe 1941) en begon in 1958 zijn opleiding in de School voor Schone Kunsten te Menen. Een doorgedreven vorming krijgt hij in de ateliers van bekende kunstenaars, doch de grootste strijd moest Claeys zelf leveren.
In 1962 start hij een kunstatelier en vanaf dat ogenblik beginnen de eerste exposities en
kunsthappenings. Zijn geestelijke vaders zijn de expressionisten, de inspiratiebron is zijn groei tot een volwaardig beeldhouwer.
Jean Claeys woont en werkt reeds sedert 1981 in Frankrijk, waar hij het getuigschrift behaalde voor het statuut van kunstenaar. Zijn werkplaats en expositie ruimtes zijn gelegen in het bekende dorp Gargilesse (streek van Berry en Limousin), één van de mooiste dorpen van Frankrijk, eerder ontdekt door schrijvers en kunstenaars, zoals Georges Sand en Claude Monet. De kunstenaar heeft een nationale en internationale bekendheid en heeft werk in vele private collecties.
Jean Claeys heeft reeds heel wat onderscheidingen gekregen en exposeert regelmatig in Parijs, New York, Melbourne, enz.... Hij is overtuigd dat een kunstwerk voor zichzelf moet spreken. De beelden dienen krachtig te zijn, zoals bij Permeke, die in monumentale beelden de oerkracht van het leven uitdrukken en zonder franjes., doch met toevoeging van een vleugje poëzie. Zijn beelden beheersen de ruimte, verwijzen naar een innerlijke spanning die het beeld verheven naar een dynamiek.
De beelden van Jean Claeys roepen een enorme opwaartse beweging op in de omgekeerde richting van de zwaartekracht. Ze roepen een energie op waarvan men niet verwacht dat ze uit een materie ontspringt. Het brons wordt gedematerialiseerd in dienst van een adembenemende spiritualiteit. De werken van Claeys tonen krachten die de geest trachten te overwinnen, die ons meeslepen naar een ongekende schoonheid, de schoonheid van de stoutmoedigheid en van de angst.
Robuuste opbouw en toch sensuele dynamiek
Kunstcriticus Hugo Brutin beschrijft het werk van Jean Claeys als volgt : Hier is een beeldhouwer aanwezig die een lange weg heeft afgelegd, en zich mag verheugen over een grote belangstelling van mensen uit het vak, zowel in binnen als buitenland. Jean Claeys werkt voor zijn bronzen in de verloren wastechniek. In zijn eigen manier van werken houdt hij van een discrete torsie een robuust opgebouwde en toch lichtvoetige dynamiek van gebogen en golvende lijnen die iets sensueels in zich hebben.
Dat heeft ondermeer te maken met zijn opbouw aan de hand van gebogen fragmenten. Men heeft het gevoel dat in zijn werk meerdere contrasten en dualiteiten aanwezig zijn, zijn bronzen zijn figuratief en toch gestileerd, robuust en toch in hoge mate etherisch, klassiek en evenzeer hedendaags.
Zijn paarden en zijn personages zijn speels en toch gedreven, vertrouwd lijkend en toch persoonlijk van opvatting, spontaan en toch langzaam gerijpt.
Bij de voorstelling vanavond wilde de maker van het nieuwe Waregemse kunstwerk nog kwijt dat hij steeds opteert voor bewegende expressieve kunst. Dat is zeker niet de gemakkelijkste keuze voor een kunstenaar, maar het duidelijk beheersen van de techniek biedt hem een unieke waardering op. Zijn voorkeur voor expressie en dynamiek vindt hij veelal terug in het paard, een dier dat hij telkens observeert als iets menselijks. Het paard voelt hij ook aan als iets vrouwelijks met sterke elegantie.
51-Club
De Fifty-One Club Waregem heeft onder andere tot doel: Het bevorderen van de vriendschap, de achting en verdraagzaamheid en tevens de gemeenschap te dienen door het begeleiden en steunen van diverse initiatieven. Door de persoonlijke inzet van al de leden slaagt de service-club er dan ook in, jaarlijks diverse initiatieven en socio-culturele werken te steunen en dit vooral in eigen streek. Het is juist in dit socio-cultureel kader dat de 51-club enige jaren terug, samen met huidig burgemeester Kurt Van Ryckeghem het kunstproject met Jan Desmarets uitwerkten.
Een dankbare burgemeester Kurt van Ryckeghem toonde zich heel erkentelijk voor de speciale gift van de 51-club, die hij vandaag de meest bevriende partner noemde van het Waregemse stadsbestuur. Hij wees daarbij ook nog naar hun jaarlijkse inspanning als gastheer van de koetsentocht voor mindervaliden. De twee kunstwerken van de 51-club zetten Waregem nog eens dik in de verf als de stad van het paard. De schenking van een tweede kunstwerk moet voor het stadsbestuur een aanzet zijn om de ambitie waar te maken om de komende zes jaar meer kunst te brengen in het straatbeeld. Op 6 juli wordt ook nog een ander kunstwerk, dat aangekocht is door de stad, voorgesteld n.a.v. de tentoonstelling van WK57. Het wordt een kunstwerk van beeldhouwer Jan Desmarets met als titel De Sprint. Dit nieuwe kunstwerk wordt opgesteld naast het hellend vlak naar de ingang van De Schakel en het Stadhuis.
|