Tijdens de zomermaanden neemt de bibliotheek van Waregem, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve deel aan de actie Vlieg je mee?. Dit is een initiatief van CultuurNet Vlaanderen rond kinderen en cultuur. Vlieg is het hoofdpersonage en deze zomer is Vlieg vermist. Aan de hand van speurtochten doorheen de bib wordt gezocht waar Vlieg zich schuil houdt. Affiches worden door de bib verspreid met daarop enkele eenvoudige vragen. Om de twee weken worden de opdrachten veranderd. Zo kan er meerdere keren aan de speurtocht deelgenomen worden. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Elk deelnemend kind (van 6 tot 12 jaar) krijgt naast een cadeautje een speurneusdiploma met een unieke code op. Deze code moet worden ingevuld op www.vliegjemee.be. Daar maken ze kans op ongelooflijke hoofdprijzen. En een speurneusembleem wordt hen dan toegestuurd. De actie loopt van 2 juli 2007 tot 23 augustus 2007. Op 26 augustus worden dan de winnaars bekend gemaakt.
'Jong geleerd is oud gedaan' geldt ook voor cultuurparticipatie, zo blijkt uit onderzoek. Daarom start CultuurNet Vlaanderen met een campagne die het bestaande voor kinderen-aanbod in de schijnwerpers plaatst en kinderen de weg wijst naar cultuur. CultuurNet Vlaanderen werkt bij dit project samen met Ketnet, Yeti/Klasse, het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken (VCOB) en Cultuur Lokaal. Al deze partners vormen de basis van een duurzaam traject dat kinderen tot en met 12 jaar (én hun vrienden, ouders, grootouders, begeleiders, leraars,
) wil informeren over en enthousiasmeren voor het breed-culturele 'voor kinderen'-aanbod. Met een focus op weekends en vakantieperiodes, de ideale tijdstippen om aan cultuur te doen.
Vlieg is het hoofdpersonage in de campagne. Het is een prikkelend icoontje dat vanaf nu permanent symbool zal staan voor 'kinderen en cultuur' en zowat overal verschijnt. Het werd ontworpen door het Antwerpse bureau the young ones. Bedoeling is dat dit maffe vliegje in alle mogelijke publicaties en media hét voor kinderen-icoontje wordt, hét bindmiddel ook dat prikkelt en uitdaagt om allerlei activiteiten te ontdekken. Vlieg xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />informeert én enthousiasmeert tegelijk.
De Vlieg je mee?-bal werd aan het rollen gebracht via een direct mail-actie met een deurhanger aan de deur van 24.639 kinderen van 8 en 9 jaar, en door 137.000 stickers met een snedige boodschap op maat van tieners bij Yeti, een magazine van Klasse voor 10-12 jarigen. Diezelfde sticker vind je ook in alle bibliotheken. Vlieg je mee? is dus een duurzaam traject en langdurige samenwerking rond de voor cultuurparticipatie zo belangrijke doelgroep kinderen en gezinnen. Bij de start vorig jaar was het al de bedoeling dat Vlieg een langer leven beschoren is dan een ééndagsvlieg.
Meer info
waregem@bibliotheek.be
www.waregem.be/bibliotheek
campagnesite : www.vliegjemee.be
|