xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Op 18 augustus, aan de vooravond van de 160ste editie van Waregem Koerse, opent de tentoonstelling 'In search of past times, new spaces, strange worlds...'. BE-PART brengt werk van twee jonge, beloftevolle kunstenaars. Lucy McKenzie (° Glasgow 1977) en Thomas Lerooy (° Roeselare 1981) creëren elk een eigen wereld, gebaseerd op hun fascinaties en op iconen uit de (kunst)geschiedenis. Het werk van Thomas Lerooy vertoont heel wat referenties aan het gegeven 'paard' en 'paardenrennen'. We kunnen met deze tentoonstelling dus van enig verband met Waregem Koerse gewagen.
De tentoonstelling van beide jonge kunstenaars loopt van 19 augustus tot 7 oktober in het Provinciaal Platform voor Actuele Kunst in de Westerlaan 17 te Waregem. De bezoekersgids, die in opdracht van de bestendige deputatie van de provincieraad is samengesteld, biedt ons de nodige informatie om ons een beter begrip bij op te brengen voor de kunstenaars en de tentoonstelling. Zoals bij de meeste tentoonstellingen in BE-PART is die wel op zijn plaats. De tentoonstelling is dagelijks open van 11 tot 17 uur, tot 7 oktober 2007. Gesloten op maandag en dinsdag. De toegang is gratis.
In search of past times,
new spaces, strange worlds..
De architectuur en de ruimtes van Be-part zijn op zn minst vreemd te noemen. Eenmaal voorbij de inkom, die in een eerder burgerlijke stijl is opgetrokken, kom je terecht in een nakte betonarchitectuur. Het is een dominante omgeving waartegen het moeilijk vechten is, tenzij je haar theatrale kwaliteiten ten volle gaat benadrukken of benutten. Een andere mogelijkheid is het formuleren van een warm wederwoord als reactie op de kille grootsheid. Voor hun tentoonstelling in BE-PART werden Thomas Lerooy en Lucy McKenzie noodgedwongen uitgedaagd te reflecteren over de ruimtelijke beleving van hun werk in een postmodernistisch decor.
Het samenbrengen van het werk van Thomas Lerooy en Lucy McKenzie in een tentoonstelling ontstond absoluut niet vanuit het idee om te zoeken naar formele gelijkenissen, nar gebruik van dezelfde media of omdat ze een gelijkaardige thematiek zouden hanteren. Integendeel, Thomas Lerooy en Lucy McKenzie zijn twee kunstenaars met heel verschillende achtergronden. Het is veeleer in hun denken over tijd, ruimte en het onderzoek naar de impact van een beeld dat ze elkaar vinden . Ook is er hun gelijkaardig gebruik van bronnen, hun eigenwijze manier om zich een vormentaal of esthetiek toe te eigenen, hun interesse voor techniek en ambacht.
Terwijl Thomas Lerooy een heel mannelijke, haast 'macho'houding aanneemt om de dingen naar zijn hand te zetten, gaat Lucy McKenzie op een apaelae manier haar vrouwelijke gevoeligheden en de betekenis van (vrouwelijke) smank in de maatschappij analyseren. Beiden grijpen hiervoor terug naar materiaal uit 'vervlogen tijden', gerelateerd aan hun eigen omgeving, hun eigen leefwereld.
Voor Lucy McKenzie, afkomstig uit Schotland en momenteel wonend in Brussel, zijn dat onder meer de modernistische ontwerpen van de Arte and Crafts-beweging of de art nouveau. Voor Thomas Lerooy werken de groteske humor van Belgische kunstenaars uit het symbolisme en het surrealiime inspirerend. Zo creëren beiden hun eigen wereld, schijnbaar zonder zich iets aan te trekken van de hedendaagse tijd en ruimte. Dit betekent echter niet dat hun werk geen betekenis heeft in de sociale en artistieke realiteit van vandaag. Eenmaal het in een specifieke ruimte geplaatst is, zoals de tentoonstellingsruimte van BE-PART, gaat hun werk een intense dialoog aan met andere werken, met de omgeving en met de toeschouwer.
www.be-part.be
|