Op Open Monumentendag zondag 9 september om 11 u.vindt de eerste versassing plaats op de gerestaureerde oude drietrapssluis te Ooigem. Het is een evenement dat niet alleen de pleziervaarders zal interesseren. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad eer de al ruim dertig jaar niet meer gebruikte sluis terug werkzaam kon worden. In 1999 werd de oude sluis geklasseerd als monument. De volledige restauratie gebeurde met Europese steun door Waterwegen en Zeekanaal NV.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Deze drietrapssluis uit 1870 is uniek in Vlaanderen. Ze verbindt het Kanaal Roeselare-Leie met de Leie en vangt een niveauverschil van 7,5 meter op. In 1870 kon men nog geen sluisdeuren bouwen die sterk genoeg waren om aan die hoge druk te weerstaan (de sluisdeuren waren toen nog van hout). Daarom werd de constructie verlengd tot een drietrapsluis. De drietrapssluis werd op 1 januari 1872 in gebruik genomen.
Het doel voor de restauratie ging verder dan het in stand houden van een waardevol stuk patrimonium. De sluis kan na deze restauratie opnieuw gebruikt worden voor het verschutten van pleziervaartuigen, maar zij laat ook een fijnere regeling toe van de waterafvoer. In periodes dat de wasdebieten op de Mandel reeds via het Kanaal Roeselare-Leie naar de Leie worden afgevoerd, kan de schade door overstromingen in Roeselare in aanzienlijke mate worden beperkt. Europa subsidieerde de restauratie in het kader van het samenwerkingsverband Canal Link met 265.000 euro.
De scheepvaart op het kanaal Roeselare-Leie nam geleidelijk toe van 36.700 ton in 1881 - dit is tien jaar na de openstelling - tot 184.000 ton in 1913 en 480.000 ton in 1934. In 1972 - het laatste jaar dat de drietrapssluis in dienst was - was het reeds opgelopen tot 1.485.000 ton. Er werden toen gemiddeld 43 schepen per dag geschut met pieken tot 50 schepen per dag. We kunnen zeggen dat de drietrapssluis daarmee zijn maximum capaciteit had bereikt.
Op 14 december 1973 werd de grote nieuwe sluis in Ooigem geopend, waardoor de
3-trapssluis buiten gebruik gesteld werd. De trafiek met de nieuwe sluis bedroeg 3.170.000 ton tijdens het voorbije jaar 2006. Op 10 juni 1999 werd de oude drietrapssluis geklasseerd als monument. Via het Europees IIIB-project Canal Link werd de 3-trapssluis zorgvuldig gerestaureerd door Waterwegen en zeekanaal NV. Begin vorig jaar kwam voor Leisprokkels 2006 een historische bijdrage van bd tot stand over de drietrapssluis, maar die zal wegens praktische redenen pas kunnen verschijnen in Leiesprokkels 2008 .
De sluis zal weer gebruikt worden om de pleziervaart te versassen van het kanaal naar de Leie. De eerste versassing vindt plaats op 9 september om 11 uur.
|