xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> We gaan nog even door met het leefbaarheidsonderzoek van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen. In het septembernummer van hun berichtenblad surPLUS wordt op blz. 4 een ganse bladzijde uitgetrokken voor 3X onderzoek in Waregem. De ondertitel heet : de weg naar een draaiboek voor buurt- en nabijheidsdiensten. We publiceerden hier al de inhoud van een eerste onderzoek naar de leefbaarheid op het Torenhof. Andere onderzoeken eind vorig jaar in Waregem hadden betrekking op senioren en werklozen. Het werklozenonderzoek bij langdurig laaggeschoolde werkzoekenden (DIP-methode) geven we in een volgende bijdrage
Hier willen we nader toelichting geven bij het behoefteonderzoek bij 65+ van gans Waregem. Vertrekkend van een eerder uitgevoerd onderzoek bij alle senioren van Waregem in mei 2006, werd tijdens dit marktonderzoek gepolst naar concrete wensen van de 65+ die via een buurt- en nabijheidsdienst zouden kunnen ingevuld worden. Via een beperkte steekproef werden er toch 87 senioren, d.m.v. een face-to-face bevraging door 2de jaarsstudenten sociaal werk van de Hogeschool West-Vlaanderen, Dep. Hiepso, gecontacteerd.
Hieruit blijkt dat de senioren geïnteresseerd zijn in een buurtrestaurant, in betaalde vervoers- en boodschappendiensten, in ondersteuning bij het groenonderhoud en in een betaalbare klussendienst. Niettegenstaande het reeds bestaande ruime aanbod van maaltijden aan huis en de service die poetsdiensten nu reeds leveren, blijkt het toch dat de vraag van de senioren naar deze dienstverlening groter is dan het aanbod.
Op basis van deze resultaten werden enkele sleutelfiguren (voorzitter seniorenraad, medewerker dienstencentrum Gaverke, voorzitter Lokaal Steunpunt Thuiszorg, medewerker thuiszorg van de CM,...) geïnterviewd om zo hun prioriteiten en eventuele concretisering van de behoeften van de senioren te kennen. Uit deze interviews komen een reeks aandachtspunten naar voor. Een buurtrestaurant in de wijk 't Torenhof kan maar slagen, als er een goed functionerende buurtwerking(-huis) van de grond komt, die voor alle inwoners van het Torenhof bestemd is. Een vervoers- en boodschappendienst is zeker wenselijk (boodschappen, medicatie, ziekenhuis-vervoer, ...) mits voldoende afstemming komt tussen de reeds bestaande dienstverleners (vb. centraal telefoonnummer].
Het belangrijkste pijnpunt is de grote vraag naar ondersteuning bij groenonderhoud en klussen. Door een samenwerking met enerzijds werkzoekenden via sociale tewerkstelling en anderzijds jong senioren via vrijwilligerswerk kan de ruime vraag van 65+ worden ingevuld.
|