Deze week voert een aannemer aanpassingswerken uit aan het kruispunt N43-Sprietestraat-Liebaardstraat. Het Vlaamse Gewest liet het gevaarlijke kruispunt aan de Toren in Desselgem grondig herinrichten voor het drukke, doorgaande verkeer van en naar Waregem, Kortrijk of Gent. De recente aanpassing vertoonde echter duidelijke gebreken en op aandringen van het stadsbestuur wordt het kruispunt nu fietsvriendelijker gemaakt. De werken gebeuren in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest. Tijdens deze werken blijft het verkeer in beide richtingen mogelijk op de N43, maar worden de kruispunten kant Sprietestraat en kant Liebaardstraat in twee fasen onderbroken.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Er zijn wegomleggingen voorzien:
Fase 1, kant Sprietestraat:
De Sprietestraat wordt ter hoogte van de Gentseweg afgesloten voor het verkeer komende van Deerlijk. Er is een omleiding via de Meelstraat, Leemputstraat en Waregemstraat naar de N43. Komende van de Gentseweg kan men de Sprietestraat inrijden.
Fase 2, kant Liebaardstraat:
De Liebaardstraat wordt ter hoogte van de Gentseweg afgesloten voor het verkeer komende van Desselgem kerk. Er is een omleiding via de Nijverheidsstraat naar de N43. Komende van de Gentseweg kan men de Liebaardstraat inrijden.
Het einde van de werken is voorzien op vrijdag 26 oktober 2007.
Tevreden Fietsersbond
De fietsersbond van Waregem is tevreden dat het kruispunt aan de Toren te Desselgem uiteindelijk opnieuw wordt aangepast. Het was er te fietsonvriendelijk. Woordvoerder Rudy Devos van de Fietsersbond drukt zijn tevredenheid uit over het feit dat het stadsbestuur het been stijf hield t.o.v van het Vlaamse Gewest door te eisen dat het kruispunt fietsvriendelijker wordt gemaakt. Bij het dwarsen van het kruispunt met de fiets moest men telkens de hindernis nemen van een boord. Dat vraagt van de fietsers teveel rij- en handvaardigheid en dat zorgt voor problemen. Ook bij het oprijden van de N43 vanuit de Liebaardstraat was heel wat fietsvaardigheid nodig om dit op een veilige manier te doen.
Fietserbond Waregem vraagt dat ook de suggestie om een verlaging van de boordsteen vanuit de Meierie wordt gerealiseerd. Dit stukje weg is een schitterend alternatief om de gevaarlijke Liebaardstraat te vermijden als men de N43 op moet. Ook aan het kruispunt van de N43 met de Waregemstraat kan het wat fietsvriendelijker. Daar zou een afvlakking van de boordsteen het comfort van de fietser sterk verhogen. Fietsersbond vraag aan de Vlaamse overheid om meer rekening te houden met het fietscomfort. Een mooi kruispunt of fietspad is daarom niet altijd een veilig en comfortabel fietspad.
Verder betreurt de lokale afdeling dat bij de splitsing van het fietspad op de N43 op het grondgebied Waregem (tussen de Renault-garage en de Carrefour) op een gebrekkige manier is uitgevoerd. Ook hier hoopt men dat de overheden de zaak nogmaals bekijken en de plaats voor de fietsers veiliger en comfortabeler maakt.
|