xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De gemeenteraad heeft gisterenavond een aantal aanvullende verkeersreglementen voor het wegverkeer goedgekeurd. Deze hebben na goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing een blijvend karakter.
a) Invoeren tonnagebeperking Waregem-Deerlijk-Harelbeke
De gemeenteraad van Waregem heeft een tonnagebeperking ingevoerd voor de N36, N43, Sprietestraat. Tot nog toe gebruikten de truckers wegen op de grens van Desselgem en Beveren-Leie met Deerlijk en Harelbeke als alternatief en veroorzaakten op die manier een overlast voor de omgeving. De gemeenteraden van Deerlijk en Harelbeke ondersteunen de maatregel met een beslissing over tonnagebeperking op maandag 17 januari 2011.
In het centrum van Deerlijk en in het landelijk gebied van Waregem ten zuiden van de Gentseweg zijn er klachten over het doorgaande zwaar vervoer. Naar aanleiding van deze klachten is er een verkeerstelling georganiseerd. De resultaten zijn veelbetekenend. Alle bedrijven in het onderzoeksgebied zijn bevraagd over het vrachtverkeer van en naar hun bedrijf. Uit deze onderzoeken blijkt dat 48% van het zwaar vervoer in de Sprietstraat bovenlokaal zwaar vervoer is. Ook de andere straten kregen nodeloos veel zware vrachtwagens te verwerken. Het vrachtvervoer in de Paanderstraat in Beveren-Leie bijvoorbeeld leverde richting Deerlijk 64 trucks per week op en richting Waregem zelfs 124 per week.
De N36 en de N382 zijn de aangewezen routes voor het zwaar vervoer tussen de E17 en de Gentseweg (N43). Het voorstel is om een zonale tonnagebeperking (+5t5) in te voeren die afgebakend wordt door de N36, N43, Sprietestraat (inbegrepen), de Breestraat (niet inbegrepen) en E17.
Dit voorstel is besproken op de verkeerscommissie in Desselgem op 24 augustus 2010, op de verkeerscommissie in Waregem van 9 september 2010 en in Beveren-Leie van 16 september 2010. Dit voorstel kadert ook in het thema zwaar vervoer‟ van het verbreden en verdiepen van het mobiliteitsplan. Het gemeentebestuur van Deerlijk en het stadsbestuur van Harelbeke gaan akkoord om op hun wegen binnen de afgebakende zone deze tonnagebeperking in te voeren. Elk bestuur plaatst de nodige signalisatie op hun gemeentewegen. Het Agentschap Wegen en Verkeer zorgt voor de voorsignalisatie op het kruispunt Gentseweg-Sprietestraat-Liebaardstraat.
De verbindingen waarvoor de tonnagebeperking van toepassing is zijn de Sprietestraat (Desselgem), de Desselgemse Steenweg (Deerlijk), de Spijkerlaan (Beveren-Leie) en de Wagenaarstraat (grens met Harelbeke). 'Het zijn precies die wegen die de truckers inrijden om een hoek af te snijden en op die manier de E17 te bereiken. Terwijl ze in Waregem de N382 (Expresweg) naar de oprit van de autoweg moeten nemen en in Harelbeke/Deerlijk de N36. Dat zijn de gewestwegen die daarvoor geschikt zijn. Met de politiezones Mira en Gavers hebben wij afgesproken dat er zeker controles zullen worden verricht.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van zonale borden C23 met onderschrift +5t5‟ en onderschrift uitgezonderd laden en lossen‟. Raadslid Henri Destoop vraagt om na te zien als er een signalisatie naar de N43 kan geplaatst worden aan het afrittencomplex E17 te Deerlijk.
Wanneer de beperking van kracht gaat, hangt af van de snelheid waarmee de borden worden geplaatst. Deerlijk moet er verschillende vervangen en nieuwe plaatsen. Harelbeke heeft niet echt veel werk omdat het maar over een beperkt deel van het tracé op het grondgebied gaat. Waregem heeft het meeste borden te plaatsen. En voor de gewestwegen en het kruispunt van de Gentseweg met de Sprietestraat en de Liebaardstraat in Desselgem is het Agentschap Wegen en Verkeer verantwoordelijk.
b) Invoeren kortparkeren in de Vijfseweg
Bijna alle bewoners van de Vijfseweg, tussen de Boulezlaan en het einde van de bebouwde kom, hebben een petitie ondertekend voor het invoeren van een blauwe zone in dit stuk van de Vijfseweg. Overdag is er een grote parkeerdruk in de straat door de nog toegenomen aantal treingebruikers (wegens promotie station naar IC) en studenten van Huize Aleydis die daar parkeren.
De verkeerscel heeft op 19 oktober 2010 al voorgesteld om een blauwe zone met bewonerskaarten in te voeren in een gedeelte van de Vijfseweg. Dit is langs de kant van de pare huisnummers van de Boulezlaan tot aan de zijstraat naar de kmo-zone Transvaal en langs de kant van de onpare huisnummers van de Ter Elststraat tot de Boulezlaan. Het schepencollege heeft dit voorstel op 28 oktober 2010 goedgekeurd.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van de verkeersborden E9a, aangevuld met het symbool van de parkeerschijf en met het onderbord uitgezonderd bewoners‟. Ook bewoners moeten echter op hun tellen passen. Bewoners worden niettegenstaande erkenning als bewoner wel bekeurd bij het vergeten opstellen van bewonerskaart
c) Invoeren van 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap in de Albert Servaeslaan.
De bewoners van de residentie Ter Beke in de Albert Servaeslaan vragen kortparkeerplaatsen voor personen op de parking aan de residentie. Deze aanvraag is besproken op de verkeerscel van 16 november 2010.
De verkeerscel stelt voor om 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap te voorzien op deze parking. Dit komt overeen met de aanbeveling in het vademecum toegankelijk publiek domein om minstens 6% van de beschikbare parkeerplaatsen voor te behouden voor personen met een handicap. Het schepencollege heeft dit voorstel op 2 december 2010 goedgekeurd.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van de verkeersborden E9a met het symbool van de rolstoel.
|