xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> De Europese Commissie wil 420 miljoen euro vrijmaken voor de uitbouw van de binnenvaartverbinding tussen het Seinebekken en het Scheldebekken. Hierdoor is er opnieuw een belangrijke stap gezet om het reeds decennia op de steigers staande project Seine-Schelde als prioritair binnenvaartproject te realiseren tegen 2016. De Leie wordt daarbij grondig opgewaardeerd en zal schepen tot 4.500 ton aankunnen. Tussen Gent en de Franse grens zal de Leie beter bevaarbaar worden gemaakt voor grote schepen, onder meer door aanpassingen aan de waterdiepte, sluizen (ondermeer in Sint-Eloois-Vijve en Harelbeke) en bruggen (ondermeer in Desselgem).
De Europese commissaris voor Transport, de Fransman Jacques Berrot, selecteerde het Leieproject als één van de dertig op 221 voorgestelde projecten voor vervoersinfrastructuur in Europa. Bij de selectie verleende Barrot voorrang aan milieuvriendelijke en duurzame vervoersprojecten. Naast de uitbouw van de Schelde-Seineverbinding wil hij 200 miljoen euro uittrekken voor de ontwikkeling van het Donaubekken.De binnenvaartprojecten zijn goed voor 11,2% van het budget. Het gros van het Europese geld, zowat 75% van het budget, gaat naar spoorprojecten. Er wordt ondermeer een spoorverbinding aangelegd tussen de Duitse hoofdstad Berlijn en Zuid-Italië via de Alpentunnels. Er is ook geld voor de ontsluiting van Zaventem en een snelle treinverbinding Brussel-Straatsburg.
De vaarweg op de Leie wordt verdiept tot 4,5 meter en de bruggen worden verhoogd tot 7 meter. Aan de Franse kant, tussen Compiègne en Cambrai, wordt een nieuw kanaal gegraven, zodat er een rechtstreekse verbinding ontstaat tussen Seine en Schelde. De werken zouden van start gaan in 2009 en het hele project zou afgerond moeten zijn tegen 2016. Dan zal het traject van Deulemont in Frankrijk tot Terneuzen in Nederland gebruikt kunnen worden door schepen tot 4.500 ton. Dit gaat de binnenvaart stimuleren als volwaardig alternatief voor het wegtransport. De Europese middelen zullen Vlaanderen toelaten om het ambitieuze project, dat al een jarenlange voorgeschiedenis kent, te realiseren.
Vlaams minister Hilde Crevits volgt het dossier al enige tijd, ook toen ze nog volksvertegenwoordigster was. Zij volgt als Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur de subsidieaanvraag op binnen het Seineproject in het kader van het Trans Europees Netwerk programma. Parallel met het luik binnenvaart in het Schelde-Seineproject zijn er overigens nog vergevorderde plannen rond het rivierherstel van de Leie tussen Wervik en Deinze. Tegelijkertijd heeft de Vlaamse regering, op voorstel van de ministers Bourgeois en Crevits, in juli ook beslist om de samenwerkingsovereenkomst met Wallonië inzake het project Seine-Schelde goed te keuren. Het volledige dossier werd opgesteld in goede samenwerking met de betrokken diensten van Frankrijk en Wallonië. Het is nu aan de lidstaten om de plannen van Barrot goed te keuren. Het Europese parlement heeft aanvankelijk enkel inzagerecht. Wellicht krijgt het project begin volgend jaar definitief groen licht.
Het Seine-Schelde project kadert in de ontwikkeling van een Europese binnenvaartverbinding tussen het Seinebekken en het Scheldebekken en is als dusdanig opgenomen in het Trans-Europees Netwerk (TEN) voor goederenverkeer. Het project beoogt de uitbouw van de Leie tot een Europese hoofdvaaras op het gabariet van 4500 ton. Hiervoor dienen er volgende werken te worden uitgevoerd:
* het verdiepen van de vaarweg tot een waterdiepte van 4,50 m
* het uitbouwen van een aantal specifieke kruisingsplaatsen
* het verhogen van bruggen tot 7 meter waardoor drielagencontainervaart mogelijk is
* het bouwen van nieuwe sluizen in Harelbeke en St-Baafs-Vijve.
Na afloop van deze werken zal het traject tussen Deûlémont aan de Franse grens en Gent kunnen afgelegd worden door schepen met een tonnenmaat tot 4.500 ton. Van het kanaal Deulemont. daar kan men dan door naar de Seine in Parijs. De momenteel vooropgestelde timing voor de realisatie van dit project streeft ernaar de werken op het terrein reeds in 2009 te laten starten en het geheel operationeel te hebben tegen eind 2016. Naast het luik binnenvaart binnen het project Seine Schelde bestaat er ook een luik rivierherstel Leie tussen Wervik en Deinze. In dit deel van het project staat het herstel van het multi-functionele karakter van de rivier centraal. Het versterken van de ruimtelijke samenhang, het verbeteren van de kwaliteit van het ecologisch systeem en het realiseren of herstellen van de relatie tussen de gekanaliseerde waterweg en de natuurlijke rivier of haar meanders zullen hierbij aan bod komen. De totale kost van het project Seine-Schelde, dus zowel het luik binnenvaart als het luik rivierherstel, wordt geraamd op circa 300 miljoen euro, waarvoor Vlaanderen een subsidieaanvraag voor 80 miljoen euro heeft ingediend .
Het watertraject dat volledig wordt gesaneerd en in zijn oorspronkelijke toestand wordt hersteld, loopt in Vlaanderen vanaf de grens met Frankrijk tot Deinze, het Afleidingskanaal van de Leie tot aan de kruising met het kanaal Gent-Oostende, dat op zijn beurt toegang geeft tot het Noordervak van de Ring rond Gent en via het kanaal Gent-Terneuzen aansluit op de Schelde. De waterkwaliteit van de Leie zal men verbeteren en waar mogelijk worden ook de oude meanders in hun oude glorie hersteld. Dat alles moet beginnen vóór 2010. Europa verplicht dit werk af te hebben tegen 2020. We krijgen niet alleen een economische opwaardering van de Golden River, maar evenzeer een ecologische (groene riviervallei Wervik-Deinze). Daarvoor is door de Vlaamse overheid al negentig miljoen euro uitgetrokken.
|