xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> De brug van de Expresweg over de Gentseweg in Sint-Eloois-Vijve komt er. Het was al een paar jaar gelden aangekondigd dat er kredieten waren voor uitgetrokken op de Vlaamse begroting voor Openbare Werken en Mobiliteit, maar het bleef daar stil rond. Op het kabinet van minister Hilde Crevits kon nu vernomen worden dat het dossier zover is gevorderd dat de werken eind volgend jaar kunnen starten. De brug was oorspronkelijk bij de aanleg van de expresweg N 382 al voorzien, maar uiteindelijk moest de weg het stellen zonder het sluitstuk over de Gentseweg (N 43). Sedertdien moesten het verkeer verlopen langs de afrijstroken naar een gelijkvloerse overgang met verkeerslichten.
De afwerking van de N 382 (Kaster-Ingelmunster) sleept al een paar decennia aan. Aanvankelijk bleef het traject vanaf de afritten van de E17 (autosnelweg kreeg aanvankelijk nog de aanduiding E3) beperkt tot aan de N 43 Gentseweg. De brug over de Leie bleef er tot eind vorige eeuw ongebruikt bijliggen. Toen het traject over de Leie naar Wielsbeke werd gerealiseerd, gebeurde dit zonder rechtstreekse verbinding over een brug over de Gentseweg. De wegberm en verharde rijweg tot aan de N43 hield de hoop echter levend, dat de voorziene brug er ooit wel zou komen.
Het Waregems stadsbestuur plaatste de afgelopen jaren regelmatig de ontbrekende brug over de N 43 op de agenda. Tijdens de gemeenteraad van 5 oktober 2004 werd ondermeer een gemeenschappelijk standpunt bepaald over de streefbeeldstudie van de N382 dat werd opgemaakt in opdracht van het Vlaamse Gewest. Het stadsbestuur stelde de overbrugging van de N43 (Gentseweg) toen als prioritair en herhaalde dat standpunt wat later ook bij een werkbezoek van toenmalig minister van Openbare Werken en Mobiliteit Kris Peeters. Als argumenten stonden doorstroming én veiligheid vooraan.
We brengen nog even de conclusies van het Waregemse standpunt inzake de streefbeeldstudie in herinnering. Het Waregems gemeentebestuur adviseerde toen om het kruispunt Vredestraat-Bieststraat met de N382 in te richten met een definitieve rotonde. Alle andere kruispunten mogen voor de Waregemse gemeenteraad ingericht worden als ongelijkvloers kruispunt maar toegang van de deelgemeenten tot het centrum van Waregem moet steeds mogelijk zijn. Prioritair voor het stadsbestuur is de overbrugging van de N43 (Gentseweg). Na een bezoek van toenmalige schepen Kurt Vanryckeghem en Paul Kindt aan het kabinet van Kris Peeters kregen we de melding dat daarvoor het budget werd ingeschreven op het jaarprogramma 2006-2007. Nu is dat blijkbaar herhaald voor het volgende jaarprogramma.
Volgens de laatste informatie komt die brug er nu tegen eind 2009. De werken daarvoor zouden eind volgend jaar aanvangen. De brug is er broodnodig, onder andere om het probleem van de lange files aan het kruispunt van de Expresweg met de Gentseweg op te lossen. Op die plek gebeurden al heel wat zware ongevallen. Het zal een hele verbetering zijn voor het drukke vrachtvervoer dat elke dag rijdt tussen Wielsbeke en de autosnelweg.
Volgens schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V) is het dossier nu in een stroomversnelling geraakt. De kredieten zijn ingeschreven en de werken kunnen eind volgend jaar starten. Tegen eind 2009 zouden ze moeten klaar zijn. De hellingen liggen er al, dus moet alleen de brug er nog komen. Die werken zullen vanzelfsprekend voor hinder zorgen, maar de doorstroming van het verkeer zal mogelijk blijven. Al zijn opstoppingen niet uit te sluiten.
|