xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Zolang we de gemeenteraad volgen en dat is al van bij de fusie in 1977, herinneren we ons de veelal lange monoloog van socialistisch raadslid Freddy François bij de bespreking van de gemeentebegroting in december. 30 jaar fusie werd niet gevierd, volgend jaar brengen we misschien nog 30 jaar na het jaar van het dorp in herinnering, maar hier willen we toch nog het jongste werkstuk van het meest ervaren gemeenteraadslid over de gemeentebegroting meegeven.
Het eerste Waregemse raadslid in rang en dus voorzitter van de algemene gemeenteraadscommissie heeft met zijn interpellatie tijdens het overigens nogal karig uitgevallen begrotingsdebat van dinsdagavond 20 december niet de pretentie in de plaats te treden van zijn fractieleider (Guy Adams) en te spreken namens de fractie. Het zijn veeleer enkele pragmatische vaststellingen of vaststellingen, gemaakt door iemand met 'ervaring' in de Waregemse politiek én met een dosis 'boerenverstand'.
Freddy François: Positief in dit verhaal is zeker het feit dat in Waregem zowel de aanvullende belasting op de personenbelasting als de opcentiemen op de onroerende voorheffing ongewijzigd blijven en dit in tegenstelling met verschillende omringende steden en gemeenten vb Roeselare, Izegem.. .Natuurlijk moet dit enigszins gerelativeerd worden doordat de beide belastinginkomsten in absolute cijfers ook dit jaar blijven stijgen: zorgt Personenbelasting +2,3 % en Onroerende Voorheffing + 4,3%. Bovendien zorgt de BOT-belasting voor het transport van afvalwater voor l,5 miljoen euro nieuwe inkomsten.
Enkele vaststellingen naar het beleidsplan 2008 toe:
Mobiliteit
Waregem slibt toe tijdens de spitsuren, en die spitsuren beginnen als maar vroeger en duren als maar langer. Vb. Rooseveltlaan, Holstraat, Zuiderlaan, Lebbestraat, Stationsstraat, Zultse Weg , Churchillaan...m.a.w. alle toegangswegen. Er is nog steeds onvoldoende aandacht voor de zwakke weggebruikers. Door Waregem rijden met de fiets blijft een hachelijk en verkeersonveilig avontuur. Ooit keurden wij verkeersveiligheidsplan goed in de GR, dat een paar miljoenen kostte en opgemaakt werd door de Groep Planning. Vandaag stel ik mij de vraag of dit ooit geïmplementeerd werd en of dit ooit geëvalueerd werd? Een globale visie is hier in elk geval meer dan ooit nodig.
Wonen
Met deze begroting wordt de stad m.i. nog steeds geen regisseur van het woonbeleid en dat is toch de wens van elke politieke partij, ten minste als je de verkiezingsprogramma's van vorig jaar en het beleidsplan van de stad erop na leest. Nog steeds is er een totaal overwicht van immobiliën en privé-verkavelaars, die de kans grijpen om overal in de stad en uiteraard bij voorkeur echt een wildgroei van appartementen te realiseren; het gevolg daarvan is dat er al een bepaalde leegstand komt.
De vergrijzing stijgt door het overaanbod aan dure appartementen ook vlugger in Waregem dan elders in West-Vlaanderen. De jongere mensen en de senioren met een meer bescheiden inkomen blijven letterlijk en figuurlijk in de kou staan want voor hen worden er geen woongelegenheden meer gerealiseerd binnen de Waregemse Ring. Groot is dan ook onze verwachting in de oprichting van het Autonoom Waregems Stadsbedrijf dat hierin zal moeten verandering brengen.
De hele woonproblematiek is m.i. zo belangrijk dat er op korte termijn een 'Staten Generaal Wonen in Waregem' zou moeten georganiseerd worden door het College van Burgemeester en Schepenen. Hierop kunnen enkele strategische doelstellingen bepaald worden voor de onmiddellijke toekomst, of laat het ons simpel houden: om het bestaand 'Woonplan' te evalueren en ook daadwerkelijk uit te voeren. Dat er momenteel ook nog geen echte stedelijke huisvestingsdienst is noch in het vooruitzicht gesteld wordt, blijft uiteraard ook een handicap voor een eigentijds beleid.
Cultuur
De nieuwe bestemming van de op te richten nieuwe 'bib' vind ik zoals trouwens alle of bijna alle raadsleden persoonlijk een moedige en goede beslissing door de meerderheid en dit ondanks mijn steeds loyale medewerking aan het vroegere project. Wij zijn bereid om verder mee te werken aan dit project en om het met de woorden van de burgemeester te zeggen vandaag in een krant, weliswaar over een ander project, hoofdzaak voor ons is dat het project 't Ware Heem de Waregemse Gemeenschap ten goede komt.
Sport
Ondanks meer 'lux' rond het Regenboogstadion staat de verdere toekomst ervan momenteel weer wat in de schaduw. Nochtans met 'goeie' buur Kortrijk - momenteel leider in tweede klasse - moet dit dossier m.i. weer in een stroomversnelling komen. Al is deze investering ook volgens ons vooral een zaak van de club zelf, toch moet ook hier de stad als eigenaar het dossier weer op de agenda zetten en eindelijk tot een beslissing komen.
Epiloog
Tenslotte nog even aandacht voor mijn 'stokpaardje, t bovengemeentelijke ...
De CD&V-meerderheid heeft een meer dan 2/3 meerderheid in Waregem, maar daar
houdt de politieke invloed bijna op.
Een paar voorbeelden:
Kortrijk is na het realiseren van de industriezone Evolis ( 82 ha vroeger Deltapark) en
het paradepaardje van wijlen Fientje Moerman en de Vlaamse Regering opnieuw
vragende partij voor een nieuwe industriezone Kapel ter Bede 35 ha.
Quid Waregems project: de Blauwpoort?
Oostende krijgt 150 milj Euro de komende jaren....
leper is één van de laureaten voor haar project stadskernvernieuwing.. .en krijgt
daarvoor ook extra steun.
Wordt de stad Waregem voldoende betrokken in het heel belangrijk project' Het
Europees district Lille-Kortrijk-Tournai? Ik denk van niet.
Voor dit alles zijn globaal 2 redenen:
1) Waregem is nog te weinig ambitieus en dient te weinig volwaardige dossiers in.
2) Waregem heeft nog steeds geen Vlaamse noch Federale volksvertegenwoordiger en is dus nooit rechtstreeks vertegenwoordigd in die vergaderingen waar de beslissingen vallen. Daarbij komt nog dat in tegenstelling met vroeger bij de volksvertegenwoordigers van vandaag het hemd nader is dan de rok.
|