Meer dan 60 jaar na Parijs wordt op vrijdag 1 april om 20 u. in de showroom van Mercedes-Benz Ghistelinck aan de Watertoren het wereldschokkend gebeuren uit Parijs 1945 Théatre de la Mode opnieuw tot leven gebracht in een totaalspektakel rond mode, film, theater, muziek en dans. Het is een origineel samenspel van hedendaagse mode en nostalgie, gepresenteerd dppr TV- en media-icoon Anne De Baetzelier. De modeshow wordt georganiseerd door de Waregemse afdeling van Business & Professional Women Belgium (BPW) in samenwerking met modechoreograaf Noël Mylle. De opbrengst gaat naar de palliatieve afdeling van de kliniek in Waregem. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De decors van toen worden vervangen door digitale beelden, de poppen door levende mannequins, acteurs en dansers en de kledij komt uit de modehuizen van Waregem. Dat "Théâtre de la Mode" een grote productie is bewijst al de cast met maar liefst 52 uitvoerders. Zestig mode- en lifestylezaken uit Waregem en omgeving werken hieraan mee en een deel van de opbrengst gaat naar het Palliatief Support Team van het Waregemse ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes.
Het spektakel biedt de lokale afdeling van BPW de gelegenheid om zich te profileren. Caroline Couvreur, Greta Callens en Maryse Goeminne : Onze afdeling bestaat nu één jaar. 'Het gaat om een beweging van ondernemende vrouwen die regelmatig activiteiten organiseren. Een ervan is het modespektakel 'Théâtre de la Mode' van ex-Waregemnaar Noël Mylle, die al jaren goed thuis is in het wereldje van de mode en alles wat daarmee te maken heeft.
Bij de stichting van BPW stonden drie doelstellingen voorop: de vriendelijke relaties tussen de werkende vrouwen bevorderen, hun gemeenschappelijke belangen verdedigen en een hoge dienstbaarheid voor hun organisaties realiseren. Bij dit alles mochten geen politieke, religieuze of filosofische overtuigingen meespelen. Ook in België wil BPW de werkende vrouwen verder samen brengen om de krachten te bundelen in een constructief netwerk.
Daarbij vertrekken zij van volgende uitgangspunten:
■ streven naar een hoge kwaliteitsstandaard in de beroepsuitoefening
■ vrouwen bewust maken van hun verantwoordelijkheden op plaatselijk, nationaal en internationaal vlak
■ vrouwen en meisjes nog meer stimuleren tot zelfontplooiing o.m. via onderwijs
■ zich inzetten voor gelijke kansen en volledige gelijkwaardigheid
■ werken aan de uitbanning van discriminatie
■ begrip, samenwerking en vriendschapsbanden realiseren onder mekaar
Ik stelde het idee voor aan de collega's, vertelt Greta Callens. Mijn man overleed in oktober vorig jaar. Wij kwamen na de begrafenis in contact met het palliatief team en krijgen sindsdien persoonlijke nazorg. Voor mijn kinderen is dat heel belangrijk. En dat geldt ook voor mijzelf. Ik leerde de waarde van die zorgen ontdekken en waarderen en stelde ook vast welk goed werk het team van de kliniek op dat vlak levert voor nabestaanden. Ik wou iets teruggeven. Toen Noël Mylle mij opbelde en voorstelde om zijn modespektakel in Waregem te brengen en dat te koppelen aan een actie voor het goede doel, moest ik niet lang nadenken. Het Palliatief Support Team verdient dat. Met de centen zal het didactisch materiaal kopen dat helpt om jongeren te begeleiden wanneer hun vader of moeder is overleden. Zo heeft mijn dochter een boekje van het team dat het gemis en het verdriet om het overlijden van haar vader heel speciaal en doelgericht behandelt. Dat helpt.
Spectaculaire Modeshow
Regisseur Noël Mylle is in de modewereld geen onbekende en reeds 30 jaar de man achter de schermen van diverse modevoorstellingen. Hij werkte in Frankrijk, Italië, Nederland en België en creëerde concepten voor gerenommeerde modehuizen en designers. In 1987 ontmoet hij er Daniël Tribouillard, ontwerper van het haute couturemerk Léonard Fashion die toen president was van La Fédération Française de la Couture. Via deze weg begint hij in Parijs modeshows te organiseren. Via Parijs komt hij in Italië terecht en werkt er samen met Fabio Menconi, de eerste stylist van Gianni Versace en nadien assistent van Giorgio Armani.
Hij creëert ook modeshowtheater-concepten met themas zoals The Art of Fashion, Prestige de la Mode, La Passione della Moda, Mysteries of the East, The Four Elements, La Bella Italia, Hommage à Jacques Brel, etc
In 2002 komt er een keerpunt is zijn leven en beslist hij om zich in te zetten voor projecten met een hart. Het leven haalde me in en ik werd meermaals met de dood geconfronteerd. Ik kwam in contact met Palliatieve Zorgen en dat liet zo een indruk op me na dat ik besloot om in eigen land te blijven en modeshows voor het goede doel te organiseren, vertelt Noël. Op 8 jaar tijd is het concept zo geëvolueerd dat reeds 52 serviceclubs en socio-culturele verenigingen beroep hebben gedaan op Noël om hun benefiet te realiseren. In 2010 creëert hij in het kader van Oostende Cultuurstad van Vlaanderen en het James Ensorjaar een nieuwe show: Théâtre de la Mode, geinspireerd op een historisch wereldgebeuren in Parijs 1945. De première vond plaats in het Casino Kursaal op 19 maart 2010. Het publiek was zo verrast door de vernieuwende en artistieke aanpak van het traditionele modeshow-gegeven, dat Théâtre de la Mode vanaf vandaag zijn visitekaartje wordt.
Praktisch
Een kaartje voor de show kost 25 euro. Daarvan is 5 euro bestemd voor palliatieve zorgen. Van elk verkocht drankje gaat er ook nog een euro naar datzelfde goede doel. Het aantal plaatsen is beperkt! Inkomkaarten zijn te verkrijgen in voorverkoop:
- in de zestig deelnemende modezaken;
- bij Palliatief Support Team via 0471 32 60 18;
- bij BPW Waregem via 0473 71 19 11.
http://www.bpw-waregem.be/
http://www.publicit.be/waregem.htm
www.theatredelamode.be
|