Al enkele jaren wacht voetbalclub SVZW met ongeduld op de realisatie van zijn project van 25 miljoen euro (1 miljard oude Belgische frank) voor de vernieuwing van het Regenboogstadion. Het wordt als het meest prestigieuse project voor de toekomst in Waregem. Op 20 februari 2008 kreeg SVZW voor de haalbaarheid en de multifunctionaliteit van zijn concrete plannen al groen licht van Leiedal en op 14 mei 2008 werd het ganse dossier al ingezien door de toenmalige Vlaamse minister van Ruimtelijke Ordening. Eind januari van dit jaar viel met de goedkeuring van het milieu-effectenrapport door de Vlaamse regering de laatste nodige goedkeuring in de bus voor de bouwwerken, waarvan de aanvang eerst werden aangekondigd voor mei dit jaar, zodat de club voor het spelen van zijn wedstrijden volgend seizoen zijn vorige trainer Dury zou volgen naar Gent
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Op de gemeenteraad vanavond wacht de raadsleden als dertiende agendapunt het goedkeuren van het ontwerp tot aanstellen van een projectontwikkelaar voor de site Regenboogstadion : vaststellen wijze van gunnen en bepalen van de voorwaarden tot stellen van kandidatuur. Het is slechts een eerste stap in het complex dossier waarbij de stad eigenaar blijft van het Regenboogstadion en een private projectontwikkelaar toelating krijgt om zijn project hier uit te voeren. Het stadsbestuur wenst een oproep te richten tot projectontwikkelaars voor het realiseren van een vernieuwd Regenboogstadion in het kader van PRUP Regenboogstadion. Het bestek is vrijwel volledig klaar, maar moet technisch nog vervolledigd worden. De raming van de opdracht bedraagt 24 000 000 , exclusief BTW, zodat ook een aardig bedrag wacht voor de gekozen projectontwikkelaar.
Het doel van de opdracht is de totstandkoming van een contractuele publiek-private samenwerkingsovereenkomst (PPS-overeenkomst), tussen de stad als publieke partner enerzijds en een private partner anderzijds, voor de realisatie voor rekening en op risico van de private partner van een stadion met bijhorende infrastructuur, commerciële functies, vergaderruimte, kantoorruimte, woongelegenheden, parkeergelegenheid, en een hotel op het terrein gelegen aan de Zuiderlaan te Waregem. De PPS-overeenkomst moet overeenkomstig zijn met de wetgeving op overheidsopdrachten.
Daarom wordt voorgesteld om enerzijds de opdracht en de wijze van gunnen goed te keuren en anderzijds de uitsluitingscriteria en de kwalitatieve selectiecriteria vast te stellen, zodat de oproep tot indienen van de kandidaturen van de projectontwikkelaars kan gepubliceerd worden. Deze opdracht moet, rekening houdend met de grootte van de opdracht, Europees bekendgemaakt worden.
In een volgende zitting van de Gemeenteraad zal dan het bestek en de gunningscriteria worden goedgekeurd. Het betreft hier een zeer complex dossier, waarbij gezocht wordt om het economisch meest voordelig contract af te sluiten met een private partner, waarbij:
- Een duurzaam samenwerkingsverband tot stand moet gebracht worden;
- De contractsbepalingen in overeenstemming moeten gebracht worden met de specifieke vereisten van een dergelijke omvangrijke en langdurige opdracht;
- Een marktconforme overeenkomst kan afgesloten worden.
Criteria
Om tot de publicatie van de oproep tot kandidatuurstelling te komen moeten ook de uitsluitingscriteria en de kwalitatieve selectiecriteria bepaald worden.
Uitsluitingsgevallen zijn ondermeer waarborgen tegen mogelijk faillissement, beroepsfouten, en niet in orde zijn met directe belastingen,sociale zekerheid en strafrecht.
Kwalitatieve selectiecriteria zijn er voor het beoordelen van de financiële en economische draagkracht en de technische bekwaamheid. Zo moet de inschrijver gedurende de laatste vijf boekjaren minimum één maal een minimale totale omzet van 25.000.000 Euro hebben behaald en over een minimaal eigen vermogen van 5 miljoen euro beschikken. Ook wordt de liquiditeits-, rentabiliteits- en schuldpositie nagegaan van de kandidaat-projectontwikkelaar voor het Regenboogstadion. De technische bekwaamheid moet blijken uit het voldoen aan alle wettelijke erkenningsvoorwaarden voor D klasse 8 en G minstens klasse 7. De inschrijver moet ondermeer ook gedurende de laatste vijf jaar verantwoordelijk geweest te zijn voor het bouwen van drie bouwwerken met soortelijk voorwerp (hotel, appartement, parking), vergelijkbare omvang, duurzaam karakter en totale uitvoeringswaarde van minstens 3 miljoen euro. Andere beoordelingsnorm is de verantwoordelijkheid voor het bouwen van een stadion, een auditorium of sportinfrastructuur met een vergelijkbare omvang.
Bedenking
Het project heeft sedert 2008 al een hele weg afgelegd en werd ook voorgelegd aan openbare onderzoeken. Van 6 april tot 5 mei 2009 liep de publieke consultatie en publieke inspraakmogelijkheid over het Milieu Effecten Rapport (MER) voor het Provinciaal Ruimtelijk UitvoeringsPlan (PRUP) voor het Regenboogstadion Waregem. Toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat te licht is omgesprongen met de kritiek uit de beginfase van de plannen omstreeks 2007-2008. Die is alvast in de media volledig in de kiem gesmoord en het valt op dat onze politici blijkbaar zich vooral gevleid voelen door dit prestigieuze project van de voetbalclub met stamnummer van Zulte
We kunnen het dan ook niet laten om hier toch even enkele kritische noten te laten klinken. Wie in de discussie wil meepraten kan op dit forum altijd nog zijn zeg doen via de reageer-knop onder deze bijdrage.
Vooreerst willen we herinneren aan het verdwijnen van de tartan atletiekpiste rond het stadion, waardoor zowat 500 leden van de atletiekclub voor de organisatie van wedstrijden andere oorden moeten opzoeken. Daardoor verdwijnt ook het mogelijk multifunctioneel gebruik van het stadion en de publieke tribunes voor andere sportactiviteiten en evenementen in deze stedelijke infrastructuur. Zo zal ondermeer de jaarlijkse atletiekmeeting rond Waregem Koerse in het Regenboogstadion verdwijnen en verliest de eens zo sterke atletiektraditie in Waregem zijn traditionele infrastructuur, waar ooit Aurele Vandendriessche zelfs een wereldrecord in liep en die ook herinneringen oproept aan de aankomst van het Wereldkampioenschap wielrennen in 1957.
Een andere verliespost is het verdwijnen van de vooral door de Noord-Nederlandse toeristen gekende camping. Enkele duizenden buitenlandse toeristen hebben langs deze weg sedert het ontstaan van de camping in 1971 een positieve band ontwikkeld met Waregem en worden door het prestigeproject van SV Zulte-Waregem verdreven, wat ook een verlies gaat betekenen voor ondermeer de Waregemse horeca.
Tenslotte biedt ook het recente verleden met de voetbalclub na het bekomen van miljoenen Waregems belastingscenten voor tribune-projecten een allesbehalve hoopvolle aanblik. Van Brengen we even in herinnering dat kort na de injectie van 100 miljoen BEF door de Waregemse belastingbetaler voor de hoofdtribune het toen nog Essevee Waregem in 1994 degradeerde naar tweede klasse. Vertellen we er hier wel bij dat het toenmalig bestuur SV Waregem na het behalen van de vierde plaats in seizoen 1992/93 zich nogal arrogant en elitair ging opstellen en ondermeer ook besliste om inzake jeugdspelers alleen nog zijn nationale ploegen wilde overhouden en de aanvankelijk minder begaafde spelertjes de deur wees. Die arrogante houding was toen ook al een feit bij de onderhandelingen met het toenmalig gemeentebestuur, waarbij ze bij de gift van 100 miljoen frank veelal niet het respect konden opbrengen om in te gaan op uitnodigingen voor onderhandelingen met het stadsbestuur.
Die mentaliteit verbeterde niet bij het project voor de tweede tribune rechtover de hoofdtribune, waarbij het gemeenteraad voor 40 miljoen waarborg tekende. In 1994/95 werd SV Waregem nog kampioen in tweede, maar de nieuwe tribune en nieuwe injectie van de Waregemse belastingbetaler bleek alweer een slechte investering. Het seizoen 1995/96 werd afgesloten als laatste en SV Waregem werd na drie seizoenen tweede klasse nog gesanctioneerd wegens financiële problemen en moest in seizoen 1999/2000 in vierde klasse spelen. De Waregemse belastingbetaler moest opdraaien voor de waarborgen. Om de geschiedenis van KSV Waregem volledig te maken geven we nog meer dat KSV zijn laatste wedstrijd speelde in 4de klasse op 6 mei 2001 in Templeuve. Er werd in 2001 een overeenkomst getekend met Zulte VV. In het seizoen 2001-2002 werd SV Zulte Waregem meteen kampioen in 3de klasse en promoveerde naar 2de klasse. In 2005 kon SV Zulte Waregem naar 1ste klasse, waar de ploeg ondertussen weer een vaste waarde geworden is.
Met deze recente ervaring indachtig zouden we toch de gemeenteraadsleden toch willen aansporen om geen blanco cheque te geven voor een nieuw prestigieus project, waar de Waregemse belastingbetaler misschien niet direct gevolgen moet vrezen, maar bij een doemscenario zoals bij de vorige projecten uiteindelijk toch moest opdraaien voor koning voetbal
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=311904
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=172777
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=489
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=577
|