De tijd dat de Leie vooral diende om vlas te roten is reeds lang voorbij. De Leie werd rechtgetrokken, uitgediept en wordt verbeterd. Het Seine Schelde project is een Europees project dat ervoor moet zorgen dat onze bevaarbare waterlopen verbinding krijgen met de Seine en zo met Parijs. Dit project is van groot economisch belang voor onze streek. Onder andere een nieuwe kade in Desselgem moet ervoor zorgen dat de bereikbaarheid voor schepen vergroot, de wegen zitten immers reeds overvol met camions. Wat langs het water kan, moet langs het water.
We hadden in dit verband een gesprek met het SPa-raadslid Veerle Deconinck bestuurder bij de NV Waterwegen en Zeekanaal, die het bekken van de Bovenschelde (met o.a. de Leie) beheert. Het is duidelijk dat er binnenkort opnieuw ingrijpende werken gebeuren langs de Leie bij ons.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Wat gebeurt er met de Leie in het kader van dit project ?
Om de binnenvaartverbinding Seine-Schelde te realiseren is een verdieping met 1 m nodig over de hele lengte. Langs het volledige traject Menen-Deinze moet de diepgang op 4,5 meter worden gebracht. De breedte blijft behouden, behalve waar lokaal bochtverbredingen nodig zijn. Op geregelde afstand worden ook passeerstroken voorzien. Dit zijn plaatselijke aanmeerplaatsen (kaaimuur of steiger van 250 à 300 m lengte) waar duwkonvooien kunnen wachten tot een ander duwkonvooi gepasseerd is.
Sommige bruggen kunnen verhoogd worden, op andere plekken moeten nieuwe bruggen en sluizen gebouwd worden, namelijk ook de Brug Ooigem - Desselgem (gepland voor 2013). Daarover kon u al eerder informatie vinden hier op e-Waregem.
Opdat duwkonvooien versluisd zouden kunnen worden en de vaarweg het verwachte verkeer zou kunnen verwerken, moeten op de Leie ook twee nieuwe sluizen gebouwd worden, namelijk te Sint-Baafs-Vijve en te Harelbeke (werken voorzien voor 2012-2016). De sluizen moeten worden gesplitst. De vlakbij gelegen stuwen worden tegelijkertijd herbouwd.
Wanneer zullen eindelijk de oevers van de Leie hersteld worden ?
De rivier de Leie is in het verleden meermaals aangepast om de scheepvaart te bevorderen. Hierbij werden de meanders afgesneden en is de rivier gekanaliseerd. Het Leieprofiel heeft nu een uniforme waterdiepte van 3,50 m en breedte aan de waterspiegel van 50,70 m. Versteviging oevers van de Leie, ook het zogenaamde rivierherstel, staat dit jaar op de begroting van W&Z. Dit heeft niets te maken met de voorbije overstromingen, maar was al langer gepland .
Let wel: de oevers zullen niet opnieuw ingebed worden in beton omdat deze manier van oeverversterking niet duurzaam was, enkel goed voor de betonboeren. Er zijn nu betere methodes die veel effectiever zijn en milieuvriendelijk. Dat kan ondermeer gebeuren door het voorzien van buffergebieden, natuurlijke oevers herstellen, terug verbinding maken tussen Leie en afgesneden oude Leie-armen, afschermen van een bepaald deel voor eenden van de golfslag van de schepen door houten paaltjes, zorgen dat vismigratie mogelijk blijft. Daarvoor werkt W&Z samen met Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid.
|