xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Volgende donderdag 21 april 2011 van 15 tot 20 u. stelt het OLV-ziekenhuis zijn nieuw digitaal operatiekwartier, ontwaakruimte en sterilisatie voor aan het grote publiek. De Open Deur wordt voor de bezoekers ongetwijfeld een bijzonder boeiende en indrukwekkende ontdekkingstocht in het hart van het operatiekwartier van het Waregemse ziekenhuis. Het gloednieuwe operatiekwartier wordt op 2 mei 2011 in gebruik genomen. De nieuwe accommodatie maakt nu gebruik van de meest toekomstgerichte en functionele mogelijkheden, waardoor het OLV-ziekenhuis nu op meerdere domeinen als pilootziekenhuis kan fungeren.
Het nieuwe operatiekwartier breidt uit met twee operatiezalen, magazijn, koffieruimte, anesthesie en wachtzalen en beslaat nu een oppervlakte van 505 m². Het operatiekwartier telt nu zeven operatiezalen met de modernste volledig digitaal bestuurbaar instrumentarium. De ontwaakruimte (recovery) breidt uit van 99 naar 333 m². Ook de sterilisatieruimte is over een oppervlakte van 207 m² volledig vernieuwd met de meest accurate apparatuur. Het departement met operatiekwartier, ontwaakruimte en sterilisatie breidt uit met 60 % van 1375 m² naar 2213 m². Algemeen directeur R. Neirynck gaf ons ook een inkijk in het kostenplaatje. De nieuwe centrale sterilisatie afdeling kost 786.500 euro. De zeven operatiezalen en toebehoren kosten 80078.860 euro. Alles samen komt dat op 1.266.480 euro per digitale operatiezaal.
Vorig jaar telde het ziekenhuis 9.373 operaties en daarmee blijft de expansie van het ziekenhuis op de trend van 8 à 10 % meer ingrepen per jaar. Met de ingebruikname van het nieuwe operatiekwartier kan het ziekenhuis binnen enkele jaren de kaap van de 10.000 operaties overschrijden. De toename moet toegemeten aan de toenemende reputatie over de kwaliteit van het ziekenhuis, maar zeker ook aan de vergrijzing van de bevolking, het uitbreiden van het aanbod (vb. pijnkliniek) en het uitbreiden van het aantal chirurgen. Tot vorig jaar had het ziekenhuis geen echte specialist voor de pijnkliniek, waarna het ziekenhuis bij de uitbreiding van het aantal anesthesisten van vijf naar zeven een specialist heeft aangeworven met bijzondere interesse voor pijnbestrijding. Er kwam ook extra een vierde pediater in dienst.

Digitalisering operatiekwartier
De trend naar digitalisering laat zich duidelijk voelen in het operatiekwartier. Het nieuwe operatiekwartier is uitgerust met een volledig geïntegreerd digitaal systeem. De verschillende bronnen (verpleegdossier, radiologische beelden, laboresultaten, consultatieverslagen,
) zijn zo aanwezig in de operatiezaal en beschikbaar op de plaats en het moment dat men ze nodig heeft. Bovendien kunnen de gegevens tijdens de ingreep niet alleen geraadpleegd, maar ook vervolledigd en/of aangevuld worden.
Digitalisering betekent ook dat artsen overleg kunnen plegen met elkaar tijdens de ingreep, zonder dat ze daarvoor fysiek in de operatiezaal aanwezig moeten zijn. Denk hierbij aan de communicatie tussen een anatomopatholoog en de chirurg, of een tweede opinie van een collega tijdens de ingreep. Deze communicatie kan nu via audiovisueel contact.
Er wordt in de organisatie van het operatiekwartier zoveel mogelijk gestreefd naar standaardprocedures. Het aanbod van verschillende (nieuwe) technieken en materialen en de stijging van het aantal ingrepen vragen een efficiënte organisatie. Het werken met standaarden biedt vele voordelen, waarbij patiëntveiligheid voorop staat. Gelijkaardig aan het invoeren van klinische paden in het ziekenhuis, die in feite ook een soort standaarden zijn, wordt deze lijn doorgetrokken in het operatiekwartier. Standaarden zijn er voor het voorbereiden van de patiënt, anesthesie, ontsmettingsprocedure, invoeren van de veilige checklist en deze bieden de mogelijkheid om elk lid van het team op eenzelfde éénduidige manier te laten samenwerken.
Veiligheidsprocedure
Met het ingebruiknemen van het nieuwe operatiekwartier wordt ook een uitgebreide veiligheidsprocedure voor het chirurgisch gebeuren opgestart. De safety checklist is ontworpen als hulpmiddel voor clinici om de veiligheid van chirurgische ingrepen te verhogen en het aantal vermijdbare overlijdens en complicaties te doen dalen. Deze checklist bevat de identiteit van de patiënt, het nazicht of er een informed consent is, navraag op allergie, nazicht of de te opereren zone gemarkeerd is, nazicht of alle materiaal ter beschikking is en nazicht pre-operatieve checklist.
De ingreep wordt in drie fasen verdeeld. Elke fase komt overeen met een bepaalde periode voor en tijdens het normale verloop van een ingreep :
- de periode vóór aankomst van de patiënt op het operatiekwartier, m.a.w. een actieve bevraging op de verpleegafdeling
- de periode vóór de inductie van de anesthesie
- de time-out-procedure of periode die voorafgaat aan de chirurgische incisie.
De checklistverantwoordelijke overloopt de checklist en moet kunnen bevestigen dat het team de nodige veiligheidsmaatregelen heeft getroffen vooraleer aan de ingreep te starten.

Binnenkort wordt ook een intern badgesysteem geïntroduceerd. Het eerste doel hiervan is identificatie. Op elke badge staan naam en functie van de medewerker, met een foto erbij. Op die manier wordt de herkenbaarheid van de ziekenhuismedewerkers vergroot. Daarnaast heeft de badge een toegangscontrolefunctie, om de interne veiligheid nog beter te garanderen. Bovendien zullen de medewerkers met hun badge kleij kunnen halen uit de kledij-automaat. In een laatste fase zal de badge ook gebruikt worden voor tijdsregistratie van arbeidstijd.
Sterilisatie-afdeling
Een nieuwigheid voor de sterilisatie-afdeling is de implementatie van het traceringssysteem Aexis. Hiermee wordt het volledige traject in kaart gebracht dat de instrumentaria doorlopen in de sterilisatie. Alle stappen van de was- en sterilisatiecycli van alle toestellen worden zo gevolgd. Dagelijks en wekelijks worden alle toestellen getest. Het traceringsysteem wordt bovendien gekoppeld aan het elektronisch patiëntendossier. Op die manier wordt het gesteriliseerd materiaal gekoppeld aan de patiënt en de ingreep.
Botbank
Het OLV van Lourdes Ziekenhuis Waregem heeft sedert maart 2009 een samenwerkingsovereenkomst met het AZ Groeninge inzake het exploiteren van een weefselbank als depot van heupkoten. De verantwoordelijke arts voor het depot in het Ziekenhuis Waregem is dr. Wouter Sioen. In de botbank, die een onderdeel is van deze weefselbank, wordt menselijk bot onder specifieke omstandigheden en voor een bepaalde tijd gestockeerd vooraleer het gebruikt wordt voor transplantatie.
Orthopedisch chirurgen worden regelmatig geconfronteerd met situaties van een groot bottekort. Het gebruik van donorbot is daarbij noodzakelijk. De overheid legt strenge normen en verplichtingen op voor botbanken i.v.m. stockage, traceerbaarheid van de greffe, temperatuurregistratie van de diepvries, registratie bij het betreden van de botbank,
Ook hier wordt er terug veel aandacht geschonken aan patiëntveiligheid en kwaliteitsbenadering. In 2009 en 2010 samen preleveerde men binnen het Waregemse ziekenhuis 46 botgreffes, terwijl er 79 botgreffes getransplanteerd werden.
Projecten
Met de ingebruikname van het nieuwe digitale operatiekwartier is de ingrijpende renovatie van het OLV van Lourdes Ziekenhuis te Waregem nog niet aan zijn eindpunt. De containers, waar nu het voorlopig operatiekwartier was gevestigd, verdwijnen terug in mei. Momenteel is men bijvoorbeeld volop bezig met het ontmantelen van de voorvleugel van het eerste verdiep voor het dagziekenhuis met 30 bedden. Tien dagen geleden is de nieuwe geriatrie in gebruik genomen met een uitbreiding van 24 naar 30 bedden. Hier komt een daggeriatrie met zes plaatsen, waarbij de bezoeker in één dag een batterij onderzoeken kan ondergaan.
Het daghospitaal en het eerste deel van het voorlopig operatiekartier biedt dit najaar onderdak als tussentijdse verloskwartier. Intussen wordt de pediatrie grondig gerenoveerd, een project dat aanvankelijk niet op de agenda stond van de vernieuwing van het ziekenhuis. Van de 18 bedden worden er 12 ingericht als verblijfplaats waar de moeder bij het kind kan blijven inslapen. Er komt een aanpassing aan de nieuwe trend waar verloskamer en verblijf kan gebeuren in één kamer.
In oktober wordt de nieuwe radiologie definitief in gebruik genomen. Van oktober 2011 tot april 2012 staat de polykliniek voor internisten op het programma. Nadien komt de renovatie van de keuken met de bouw vanaf april 2012 van een voorlopige prefab-keuken. De werken aan de nieuwe keuken staan dan geprogrammeerd tussen oktober 2012 en maart 2014. Daarna volgt nog de verbouwing aan de voorvleugel met ondermeer onthaal en administratie, dat op de werkplanning staat van april 2014 tot begin 2015.
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?D=330364 www.ziekenhuiswaregem.be
|