Het Agentschap Wegen en Verkeer deelt mee dat morgen
vrijdag 10 juni vanaf 11 u. de pas voltooide brug op de Expresweg (N382) over
de Gentseweg (N43) in Waregem voor het verkeer wordt opengesteld. Daarmee is
een belangrijke fase achter de rug in de herinrichting van dit gevaarlijke en
filegevoelige kruispunt. Eerder werd het verkeer onder de brug al toegelaten op
de Gentseweg. Voor Waregem is dit een mijlpaal na decennia lang wachten.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Dit kruispunt stond geboekstaafd als één van de 800
gevaarlijke wegvakken in Vlaanderen die de Vlaamse Overheid geselecteerd heeft
om aan te pakken. In opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen ging TV3V,
de Tijdelijke Vereniging Veilig Verkeer Vlaanderen, op zoek naar een oplossing.
De keuze viel op de aanleg van een ongelijkgrondse kruising, in de vorm van een
brug over de Gentseweg. Met de realisatie van een brug krijgt dit gevaarlijke
kruispunt een verkeersveiligere inrichting. Tegelijk moet een herinrichting van
dit kruispunt ook de vele fileproblemen wegnemen. De keuze voor een brug over
de Gentseweg werd nog vergemakkelijkt doordat de taluds voor de brug al van bij
de aanleg van de N382 aanwezig waren en enkel dienden opgehoogd te worden.
Na herhaaldelijk uitstel gingen de werken van start
in april vorig jaar. Na de voorbereidende werken kon aannemer NV Stadsbader
beginnen aan de eerste fase: de bouw van de brug. Om de hinder tijdens de bouw
van de brug zoveel mogelijk te beperken werd de werf als een ovonde
(langgerekte rotonde) ingericht. Op die manier kon het verkeer blijven rijden
zonder omleidingen.
Door de realisatie van de brug kan het zwaar vervoer
van de omgeving Wielsbeke-Oostrozebeke-Ingelmunster nu vlot van en naar de
autoweg E17 rijden. Het bovenlokaal vrachtverkeer kan zo de kern van
Sint-Eloois-Vijve vermijden. De brug in architectonisch beton heeft bovendien
een poëtische link met de streek. De patronen in de brugleuning beelden de wind
uit die door de vlasvelden waait.
Eerste
fase afgerond
Met de opening van de brug is een belangrijke fase
van de werken afgerond. In een volgende fase wordt het kruispunt
Gentseweg-Roterijstraat aangepakt en de Gentseweg tussen dit kruispunt en de
brug. Op het einde van de Roterijstraat komt er een voorsorteerstrook voor het
verkeer dat de Gentseweg links wil oprijden. In een laatste fase wordt er een
vrije rechtsafstrook aangelegd voor het verkeer dat op de Gentseweg van
Desselgem komt en de Expresweg naar de E17 wil oprijden. Dit verkeer moet dan
niet meer voor de driekleurige lichten wachten. Beide maatregelen zullen zorgen
voor een vlotter verkeer op deze belangrijke wegen in Waregem.
De precieze startdatum van de volgende fases is
momenteel nog niet gekend aangezien er nog bijkomende rioleringswerken nodig
zijn en de administratieve procedures hiervoor nog moeten worden doorlopen.
Bovendien moeten er op de N43 een twintigtal bomen gerooid worden om plaats te
maken voor een busbaan en vrijliggende fietspaden alsook de te verplaatsen
nutsleidingen. De administratieve vergunningsprocedures hiervoor zijn in
opmaak. Omwille van het broedseizoen van de vogels zal het rooien van de bomen
ten vroegste na het bouwverlof kunnen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Hilde Crevits : De ingebruikname van de brug over de Gentseweg is belangrijk
voor de mobiliteit in de regio Waregem. Het is belangrijk dat dit gevaarlijk
punt is aangepakt in het kader van de verkeersveiligheid en een betere
doorstroming van het verkeer. De totale kostprijs van de bouw van de brug en de
herinrichting van het kruispunt bedraagt 2,2 miljoen euro.
Kristof Chanterie, schepen van verkeer en mobiliteit
van Waregem: Het stadsbestuur van Waregem is heel tevreden met de opening van
de brug over de Gentseweg. Dankzij de goede samenwerking tussen het Agentschap
Wegen en Verkeer, aannemer NV Stadsbader, het stadsbestuur en de politie zijn
de werken vlot verlopen. Het stadsbestuur zal in de komende maanden ook verder
overleggen met de buurgemeenten om het doorgaande zwaar vervoer via de Expresweg
te laten rijden. Een goed overlegd tonnageverbod op korte termijn in het
centrum van Sint-Eloois-Vijve zal uiteindelijk het resultaat zijn.
We ontvingen ook een interessante reactie van Mario
Verhellen. Voor hem is de realisatie slechts één sneetje van het grote
mobiliteitsbrood dat op de plank ligt. Op
naar de rest van het brood nu. Hopelijk moeten we daarop nu geen 15 jaar
wachten. Toen SP.a-raadslid
Henri Debontridder zon 15 jaar geleden Minister Baldewijns wist te overtuigen
om de brug N382/Leie aan te leggen kon hij niet vermoeden dat pas vandaag de
brug over de N382/N43 opengesteld zou worden.
Hopelijk
moeten we nu geen 15 jaar wachten voordat: -
de N43 woon- en fietsvriendelijker wordt gemaakt
-
de doortocht door Sint-Eloois-Vijve eindelijk wordt aangepakt
-
de doorstroming op de N382 optimaler wordt
-
de kruispunten N382-renthuisstraat/desselgemseweg/duthoystraat/verbindingsweg/bieststraat
aangepakt worden
-
de verkeersafwikkeling op het E17-complex wordt herzien
- de R35 een optimaler tracé
krijgt
- er in Beveren-Leie een fiets/voetgangersbrug over de Leie komt
-
de geluidsmuren langs de N382 en E17(villapark) er komen
In
dezelfde sfeer kunnen we de onlangs bekomen reactie met titel brug n43/n382 van
Pierre Verslype catalogeren: Ja, joepie, sedert eind maart is de brug over de
N43 (Gentseweg) in Sint-Eloois-Vijve afgewerkt om de problemen op dit kruispunt
op te lossen, alleen ligt deze brug er nu dik 2 maanden ongebruikt bij om wat
voor reden dan ook. De bruggenhoofden liggen er reeds sinds de jaren zeventig.
Hopelijk gaan we niet dezelfde weg op als met de brug over de Leie die destijds
8 jaar ongebruikt bleef. Wie hiervoor een zinnige (?) verklaring heeft mag deze
hier deponeren
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=724807
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=282234
|