xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Naar aanleiding van de beslissing van De Post om het kantoor in Desselgem te sluiten, organiseerde de Dorpsraad van Desselgem een petitie met de vraag deze beslissing ongedaan te maken. In minder dan 3 uur werden 500 handtekeningen ingezameld. Op woensdag 13 februari om 14 u. zal de petitie worden overhandigd bij het Desselgemse postkantoor, gelegen aan Nieuwstraat 8, dit samen met een open brief aan Johnny Thijs, gedelegeerd bestuurder van De Post.
Op hun beurt wil de Dorpsraad van de gemeente Desselgem zijn bezorgdheid uiten bij de plannen om het postkantoor van Desselgem te sluiten. Als onafhankelijke vertegenwoordiging van de plaatselijke bevolking van de gemeente Desselgem, betreurt men ten zeerste de beslissing van De Post om deze dienstverlening terug te schroeven in hun dorp. Zij ijveren voor verbetering van de leefbaarheid in het dorp en daarom zijn ze ervan overtuigd dat elementaire dienstverlening in Desselgem moet behouden blijven. Een goed functionerend postkantoor is een van deze basisvoorzieningen.
De dorpsraad weet wel dat het de bedoeling is om een postpunt te openen, maar dat biedt niet echt garanties naar de toekomst
als het rendement van het postpunt binnen afzienbare tijd wordt geëvalueerd, is het helemaal niet zeker dat dit op termijn overeind zal blijven. We zagen elders reeds dergelijke initiatieven verdwijnen: denken we maar aan een aantal Fortis-kantoren waar een postpunt was ingericht die intussen weer verdwenen zijn. De stuurgroep stelt zich verder de vraag in hoeverre de continuïteit, opleiding en privacy van de klanten gegarandeerd zijn bij de mensen die het postpunt bemannen.
Een dienstverlening als de post blijft een essentiële service met goed opgeleid en competent personeel. Via postpunten verliest de Post de mogelijkheid om zelf zijn personeel in te zetten volgens hun mogelijkheden. De klant kan verder met zijn verwachtingen of klachten nergens terecht. In de praktijk blijkt dat zowel de plaatselijke bevolking als de bewoners van Beveren-Leie en Ooigem veelvuldig gebruik maken van de diensten van het kantoor te Desselgem. Het is erg jammer dat al deze mensen een stuk moeten inboeten aan service.
Het bestaande postkantoor is steeds drukbezocht en we kunnen moeilijk geloven dat een kantoor met een bereik van meer dan 10 000 klanten verlieslatend is. De keuze voor één postkantoor in het centrum, voor gans Waregem is onrealistisch. Het gebrek aan parkeergelegenheid, vlot openbaar vervoer en de afstand maken uw dienst onbereikbaar voor veel bewoners van de Waregemse fusiegemeenten. Het zijn vooral de ouderen en de mensen die minder mobiel zijn, die de eerste slachtoffers van deze maatregel zullen worden.
De ondertekenaars vinden het ook van weinig respect getuigen voor deze klanten, die jarenlang trouw hun postzegeltje hebben bijgedragen. Alleen al op het Aprés Ski evenenement slaagde de dorpsraad erin via een inderhaast opgestelde petitielijst, om in amper drie uur tijd 500 handtekeningen te verzamelen van mensen, die allemaal pleiten voor het behoud van ons postkantoor.
Namens Dorpsraad Desselgem Voorzitter Jef Verhamme, Driesheide 60 8792 Desselgem jef.verhamme@skynet.be
|