Op de vernieuwe rotonde aan het
Leeuwke prijkt nu het kunstwerk Obstacle van Jean Claeys. Meteen worden de
bezoekers met de wagen aan het Waregemse
centrum benevens met de kabouter op de verwelkomende ronde punt aan het kruispunt
van de verbindingsweg met de ringweg ook bij het ronde punt aan het Leeuwke
uitgenodigd door een bronzen paard. Momenteel wordt in het vooruitzicht van de
feesten met Waregem Koerse nog de laatste groene hand gelegd aan deze tweede
invalsbasis naar het Waregemse centrum (zie foto). xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Rotonde
Het Agentschap
Wegen en Verkeer AWV investeerde dit jaar 310.000 euro in de aanleg van de
definitieve rotonde op het kruispunt van de Holstraat met de Rooseveltlaan,
Leeuwkestraat en Felix Verhaeghestraat. Er lag al sedert 2006 een proefrotonde
aan dit kruispunt en dit werd positief geëvalueerd. Maar die proefopstelling vertoonde
intussen wel een belabberde aanblik. Aannemer
Tibergyn kon uiteindelijk op 3 mei 2011
starten met de werken om een definitieve rotonde op 't Leeuwke aan te leggen,
waarbij voor het verkeer enkel doorgang mogelijk was vanuit de Holstraat naar
de Rooseveltlaan. Vanaf maandag 23 mei 2011 volgde een tweede fase met
voltooiing van de rotonde, zodat begin juni de rotonde werd geopend voor het
verkeer. Er volgden wel bijkomende werken in de Franklin Rooseveltlaan
tussen de Wortegemseweg en de watertoren..
Met de vraagstelling van
oppositieraadslid Delphine Cloet (VLD) tijdens de gemeenteraadszitting van 4
mei vorig jaar, toen een geplande definitieve opstelling uitbleef, kunnen we u nog
duidelijk het dossier schetsen. Het rond punt aan t Leeuwke is letterlijk aan
het vervagen. De groene stroken zijn op bepaalde plaatsen weggesleten. De
rood-witte afbakening bevat blutsen en staat dikwijls schots en scheef van de
kleine‟ aanrijdingen. Het zebrapad is eveneens grotendeels weggesleten en
verbleekt. De autos staan gevaarlijk in de bocht van de Holstraat naar de
Franklin Rooseveltlaan geparkeerd. Er ontbreekt in feite een zebrapad aan de
kant van de Franklin Rooseveltaan of Holstraat. Kortom, geen toonbeeld van
perfectie maar bovenal een gevaarlijke situatie voor zowel de zwakke
weggebruiker als de automobilist. Dit is nochtans een belangrijke en drukke
toegangspoort tot het centrum van Waregem en verdient enige aandacht, vooral op
vlak van veiligheid.
We onthouden u ook het toenmalig
antwoord (dd. 4 mei 2010) niet van schepen Kristof Chanterie van mobiliteit. Hij
stelde toen dat het rond punt definitief zou aangelegd worden en dat diverse
werken worden meegenomen in dit project (fietssuggestiestroken, zebrapad,
). Het
is nog altijd een gewestweg en de Afdeling wegen en verkeer van het Gewest
behandelt dit dossier. De reden van vertraging is dat zij de
aanbestedingsprocedure opnieuw moeten organiseren omdat de laagste inschrijver
in de eerste aanbesteding ingeschreven had met een goedkopere wegenverf voor de
fietssuggestiestroken, terwijl men een epoxy-verharding vroeg. In principe kon
men toewijzen aan de op een na laagste aanbieder, maar de laagste inschrijver
heeft hier tegen gereageerd omdat hij kon aantonen dat er een tegenstrijdigheid
was in het bestek en de meetstaat van de wegmarkering. De juridische dienst van
AWV heeft dit bekeken. Voor alle zekerheid heeft men beslist om het dossier
niet toe te wijzen, maar om de aanbesteding opnieuw te organiseren. De timing
die men nu vooropstelt is dat de werken na Waregem Koerse zouden kunnen
starten.
De uitvoering was uiteindelijk voor
mei dit jaar. Zowel schepen van Verkeer Kristof Chanterie als schepen van
Openbare Werken Henri Dewitte moesten tussentijds de ongeduldige raadsleden en
bewoners paaien met de belofte dat het project eraan kwam. Eerst hebben wij
enkele jaren een voorlopige rotonde geïnstalleerd om na te gaan welke de
gevolgen ervan zouden zijn. De evaluatie is positief. Nu besliste het Vlaams
Gewest om het project definitief uit te werken.
Ook bewoner en gemeenteraadslid
Willy Benoit (CD&V) is blij met de definitieve rotonde. Ik woon al negen jaar
aan de Holstraat en er passeert heel veel verkeer. Het kruispunt van de
Holstraat en de andere straten vraagt daarom om een veilige verkeersgeleider. Tellingen
wijzen in elk geval uit dat er wekelijks in de Rooseveltlaan 22.000 voertuigen
passeren en in de Felix Verhaeghestraat 15.000. Die moeten bijna allemaal de
Holstraat in of komen er net vandaan. Samen met de rotonde krijgt ook de
Holstraat een nieuwe wegbedekking. En er komen nieuwe fietssuggestiestroken aangebracht.
Tijdens de werken probeerde de
aannemer de hinder voor de bewoners en voor het verkeer zo veel mogelijk te
beperken. Alleen als het echt niet anders kon, werd het kruispunt afgesloten voor
alle verkeer. Voor de aanleg van de rotonde verdwijnen er drie parkeerplaatsen
in de bocht naar de Rooseveltlaan. De eerste fase van de werken omvatte vanaf 3
mei de aanleg van ¾ van de rotonde (het middeneiland en de aanpalende zijtakken
Leeuwkestraat en Felix Verhaeghestraat). Tijdens deze fase kon het verkeer nog
in één richting van de Holstraat naar de Franklin Rooseveltlaan. Het andere
verkeer moest een omleiding volgen via de Vredestraat, Expresweg en
Verbindingsweg. In de tweede fase volgde de aanleg van de rest van de rotonde,
asfaltering van de volledige rotonde en herstellingswerken Holstraat en
Franklin Rooseveltlaan. Er kwamen ook fietssuggestiestroken in de Holstraat en Franklin
Rooseveltlaan. Tijdens deze tweede fase moest het kruispunt volledig worden afgesloten.
Het verkeer moest in beide richtingen de omleiding volgen via Vredestraat,
Expresweg en Verbindingsweg.

Kunstwerk Ostacle
Het aanbrengen van het kunstwerk
Obstacle (beeld met paard en ruiter) op de rotonde aan het Leeuwke is nog niet
aangekondigd noch opnieuw ingewijd door het stadsbestuur. Weliswaar is dat bij
de plaatsing van het kunstwerk in 2007 aan de hippodroom al werd beslist om het
een definitieve bestemming te geven op de rotonde van het Leeuwke. Het beeld
werd geschonken door de Waregemse Fifty-One Club, dat eerder al de statige
bronssculptuur van Jan Desmarets op het marktplein schonk. Dit tweede beeld van
51-club kreeg ook het paard als opdracht, maar nu met ruiter. Dit bronzen
kunstwerk, Obstacle', is van de hand van de in Frankrijk verblijvende
kunstenaar Jean Claeys. Het beeld is een momentopname van een paard in volle
beweging. De hindernis' uit de titel verwijst naar het moment dat het paard
remt voor een hindernis. Ook de ruiter is afgebeeld in een passende beweging.
Obstacle' moest een symbool worden voor 160 jaar Waregem Koerse en straalt de
dynamiek uit van Waregem als stad van het paard.
Na Monument for R35 van Stief Desmet op de rotonde aan de toegangspoort tot
het centrum van Waregem, nl kruispunt van de verbindingsweg met de Ring R35 aan
het stadion, is dit de tweede Waregemse rotonde met een kunstwerk. Dit keer is de verwelkoming wel symbolisch voor de stad van het Paard.

We brengen nog eens de
inhuldiging in juni 2007 van het beeld in herinnering met een uittreksel van
onze bijdrage van toen :
Jean Claeys
Kunstenaar Jean Claeys is een geboren
Westvlaming (°Geluwe 1941) en begon in 1958 zijn opleiding in de School voor
Schone Kunsten te Menen. Een doorgedreven vorming krijgt hij in de ateliers van
bekende kunstenaars, doch de grootste strijd moest Claeys zelf leveren.
In 1962 start hij een kunstatelier en
vanaf dat ogenblik beginnen de eerste exposities en
kunsthappenings. Zijn geestelijke
vaders zijn de expressionisten, de inspiratiebron is zijn groei tot een
volwaardig beeldhouwer.
Jean Claeys woont en werkt reeds sedert
1981 in Frankrijk, waar hij het getuigschrift behaalde voor het statuut van
kunstenaar. Zijn werkplaats en expositie ruimtes zijn gelegen in het bekende
dorp Gargilesse (streek van Berry en Limousin), één van de mooiste dorpen van
Frankrijk, eerder ontdekt door schrijvers en kunstenaars, zoals Georges Sand en
Claude Monet. De kunstenaar heeft een nationale en internationale bekendheid en
heeft werk in vele private collecties.
Jean Claeys heeft reeds heel wat
onderscheidingen gekregen en exposeert regelmatig in Parijs, New York,
Melbourne, enz.... Hij is overtuigd dat een kunstwerk voor zichzelf moet
spreken. De beelden dienen krachtig te zijn, zoals bij Permeke, die in
monumentale beelden de oerkracht van het leven uitdrukken en zonder franjes.,
doch met toevoeging van een vleugje poëzie. Zijn beelden beheersen de ruimte,
verwijzen naar een innerlijke spanning die het beeld verheven naar een
dynamiek.
De beelden van Jean Claeys roepen een
enorme opwaartse beweging op in de omgekeerde richting van de zwaartekracht. Ze
roepen een energie op waarvan men niet verwacht dat ze uit een materie
ontspringt. Het brons wordt gedematerialiseerd in dienst van een adembenemende
spiritualiteit. De werken van Claeys tonen krachten die de geest trachten te
overwinnen, die ons meeslepen naar een ongekende schoonheid, de schoonheid van
de stoutmoedigheid en van de angst.
Robuuste opbouw en toch sensuele dynamiek
Kunstcriticus Hugo Brutin beschrijft
het werk van Jean Claeys als volgt : Hier is een beeldhouwer aanwezig die een
lange weg heeft afgelegd, en zich mag verheugen over een grote belangstelling
van mensen uit het vak, zowel in binnen als buitenland. Jean Claeys werkt voor
zijn bronzen in de verloren wastechniek. In zijn eigen manier van werken houdt
hij van een discrete torsie een robuust opgebouwde en toch lichtvoetige
dynamiek van gebogen en golvende lijnen die iets sensueels in zich hebben.
Dat heeft ondermeer te maken met zijn
opbouw aan de hand van gebogen fragmenten. Men heeft het gevoel dat in zijn
werk meerdere contrasten en dualiteiten aanwezig zijn, zijn bronzen zijn
figuratief en toch gestileerd, robuust en toch in hoge mate etherisch, klassiek
en evenzeer hedendaags.
Zijn paarden en zijn personages zijn
speels en toch gedreven, vertrouwd lijkend en toch persoonlijk van opvatting,
spontaan en toch langzaam gerijpt.
Bij de voorstelling vanavond wilde de maker
van het nieuwe Waregemse kunstwerk nog kwijt dat hij steeds opteert voor
bewegende expressieve kunst. Dat is zeker niet de gemakkelijkste keuze voor een
kunstenaar, maar het duidelijk beheersen van de techniek biedt hem een unieke
waardering op. Zijn voorkeur voor expressie en dynamiek vindt hij veelal terug
in het paard, een dier dat hij telkens observeert als iets menselijks. Het
paard voelt hij ook aan als iets vrouwelijks met sterke elegantie.

51-Club
De Fifty-One Club Waregem heeft onder
andere tot doel: Het bevorderen van de vriendschap, de achting en
verdraagzaamheid en tevens de gemeenschap te dienen door het begeleiden en
steunen van diverse initiatieven. Door de persoonlijke inzet van al de leden
slaagt de service-club er dan ook in, jaarlijks diverse initiatieven en
socio-culturele werken te steunen en dit vooral in eigen streek. Het is juist
in dit socio-cultureel kader dat de 51-club enige jaren terug, samen met huidig
burgemeester Kurt Van Ryckeghem het kunstproject met Jan Desmarets uitwerkten.
Een dankbare burgemeester Kurt van
Ryckeghem toonde zich heel erkentelijk voor de speciale gift van de 51-club,
die hij vandaag de meest bevriende partner noemde van het Waregemse
stadsbestuur. Hij wees daarbij ook nog naar hun jaarlijkse inspanning als
gastheer van de koetsentocht voor mindervaliden. De twee kunstwerken van de
51-club zetten Waregem nog eens dik in de verf als de stad van het paard. De
schenking van een tweede kunstwerk moet voor het stadsbestuur een aanzet zijn
om de ambitie waar te maken om de komende zes jaar meer kunst te brengen in het
straatbeeld.
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=626
http://blog.seniorennet.be/wareber/archief.php?ID=517
|