 Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Hilde Crevits heeft gisteren vrijdag 19 aurgustus 2011 omstreeks 16 u. de
nieuwe kaaimuur aan de rechteroever van de Leie in Desselgem bij Waregem
officieel ingehuldigd. Het is de allereerste keer dat niet een bedrijf maar een
stad met Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) samenwerkt om een nieuwe kaaimuur
te bouwen. De stad stelt de kaaimuur ter beschikking aan geïnteresseerde
bedrijven in de buurt. De bouw van de kaaimuur heeft 1,15 miljoen euro gekost.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Steeds meer ondernemingen kiezen bewust voor de
waterweg als alternatief voor het drukke wegverkeer. In Vlaanderen kunnen
bedrijven hiervoor via een publiek-private samenwerking met de
waterwegbeheerders (W&Z en De Scheepvaart) een laad- en losinstallatie
langs bevaarbare waterwegen bouwen. De waterwegbeheerders nemen 80% van de
kosten voor hun rekening en de betrokken onderneming de overige 20%.
Ondertussen hebben al 162 ondernemingen een aanvraag ingediend en zijn al 86
projecten operationeel waardoor in Vlaanderen ruim 4,7 miljoen vrachtwagenritten
uitgespaard werden, waarvan 775.000 in 2010.
De kaaimuur in Desselgem is uniek omdat het de
eerste keer is dat een stad gebruik maakt van de publiek-private samenwerking.
De stad Waregem toont met dit initiatief aan dat ze gelooft in de betrouwbaarheid
en de bedrijfszekerheid van de binnenvaart. Dankzij deze realisatie zal het
vrachtverkeer doorheen de stad verminderen. De kaaimuur heeft daarom een
openbaar karakter en is beschikbaar voor geïnteresseerde bedrijven die hiervoor
een gebruiksovereenkomst afsluiten met W&Z.
Eén van de bedrijven die in de toekomst intensief
gebruik zal maken van deze kaaimuur is de firma Devarec. Het bedrijf reageerde
op een projectoproep van W&Z om een concessie op een achtergelegen terrein
af te sluiten en het een watergebonden invulling te geven. De aan- en afvoer
van grondstoffen voor dit terrein zal daarmee op een duurzame manier kunnen
gebeuren.
W&Z zorgde ook voor een betere ontsluiting van
het bedrijventerrein door tussen het jaagpad en de Pitantiestraat een nieuwe
weg aan te leggen. Het jaagpad werd daarbij over een lengte van 200 meter
verlegd om zo de zwakke weggebruikers van het vrachtverkeer te scheiden. De
kaaimuur Schoendale te Desselgem kost 1,15 miljoen euro (exlusief btw) waarvan
80% ten laste van W&Z en 20% van de stad.
Vlaams minister Hilde Crevits : De loskade in
Desselgem is een primeur omdat een stad ze samen met de waterwegbeheerder heeft
betaald. Het loskadeprogramma loopt intussen 13 jaar en is succesvol. De
Europese Commissie gaf ons al de toestemming om er zeker tot 2016 mee door te
gaan. Europa wil trouwens tegen 2030 30 procent van het goederenvervoer over de
weg naar de binnenvaart of het spoor verschuiven. Dat vereist creatieve,
innovatieve oplossingen met een duurzaam karakter. De bouw van loskades draagt
daartoe bij. Dit project langs de Leie in Desselgem is mooi omdat de
waterwegbeheerder, de stad en enkele bedrijven samen in ecologische logistiek
en mobiliteit investeren.

Schepen
Rik Soens schetste het belang voor Waregem. In de
gemeenteraad van juli 2002 stelden de
gemeenteraadsleden Willy Benoit en Joost Kerckhove een vraag rond de
problematiek van de loskade en het zware verkeer in Vijve. Hierop werd positief gereageerd door het
beleid. Er werd een oplossing gezocht en
al vlug was duidelijk dat deze locatie waar we nu staan voor eenieder het beste
antwoord was. Er werden onderhandelingen gevoerd met de grondeigenaar en de
gronden voor de ontsluiting van deze kade werden aangekocht door de stad. Dankzij de goede samenwerking met de diensten
van W&Z kwamen we tot een sterk akkoord omtrent de aanleg en financiering
van deze kade.
Maar
waarom zou een overheid, een stad als Waregem hier nu mee in participeren: we
hebben hiervoor verschillende goede redenen: 1.
We willen het vervoer over het water mede ondersteunen. Ik denk dat een van de volgende sprekers hier
wel nog op terug komt. 2.
We ondersteunen hiermee ook de lokale en boven lokale economie, door de
watergebonden bedrijven die hier heel dicht bij gelegen zijn de kans te geven
deze openbare kade te kunnen gebruiken. 3.
We ontsluiten hiermee een achterliggend industrie gebied met de nieuwe
ontsluitingsweg die trouwens de naam meekreeg Bushoek Door deze ontsluiting creëren we kansen voor
toekomstige investeerders en dito tewerkstellingskansen. 4.
Door de bijpas aan de Trakelweg kunnen we de fietsers en voetgangers een
veiligere plaats geven in het veel bereden traject langs de Leie. 5.
Maar zeker niet het minst belangrijke, door deze investering hebben we het
zware verkeer afkomstig van de loskade van Sint ElooisVijve die door de dorpskern
en door de Schoendaelestraat reed, kunnen verleggen naar meer geschiktere wegen
voor dit zware vervoer.
Ir. Leo
Clinckers,
gedelegeerd bestuurder Waterwegen en Zeekanaal nv., ziet toekomst in het
project. Waregem zocht al een hele tijd naar een oplossing om het
vrachtwagenverkeer in haar centrum te
verminderen om zo de stad leefbaarder en aantrekkelijker te maken.Reeds
vanaf 2002 werd het ontsluiten en bouwen van een nieuwe kaaimuur onderzocht.In
2004 diende de stad een aanvraag in bij de kaaimuurcommissie die deze nog
datzelfde jaar goedkeurde. Ook de toenmalige minister van Openbare Werken, Energie,
Leefmilieu en Natuur Kris Peeters weerhield het project voor co-financiering.
Dit leidde tot de start der werken eind 2009. De werkzaamheden duurden 150
werkdagen en omhelsden het bouwen van de
kaaimuur, het aanleggen van het kaaiplateau en van een ontsluitingweg tussen
het kaaiplateau en de Pitantiestraat. Ook het jaagpad werd omgelegd. De kaaimuur is 110 meter lang, het plateau
waarop we ons bevinden is ongeveer 1800 m² groot.
Het
is bekend dat goederentransport via de waterweg een economisch en ecologisch
interessant alternatief biedt voor wegtransport. De Vlaamse Regering en de
waterwegbeheerders spannen zich volop in om de binnenvaart te stimuleren. In
deze optiek, vatten de waterwegbeheerders datgene wat begrepen kan worden onder
watergebonden bedrijfsactiviteiten, ruim op. Naast kadegebonden bedrijven en
bedrijven uit de onmiddellijke omgeving die via een intern transportsysteem een
kaaimuur gebruiken, kunnen ook verder gelegen bedrijven - mits voor- en
natransport per vrachtwagen - de waterweg aanwenden. Komt
daar nog bij dat watergebonden transport geschikt is voor een groot aantal
goederenstromen. Naast de traditionele
bulkgoederen (zowel droge als vloeibare) komen quasi alle goederen die in een
container of per palet kunnen worden getransporteerd in aanmerking voor vervoer
via de binnenvaart.
Het
lijdt geen twijfel dat de loskade Schoendale te Desselgem een mooie toekomst
tegemoet gaat. Daarbij speelt de strategische locatie langs de Leie een grote
rol. Dit heeft alles te maken met het Europese binnenvaartproject
Seine-Schelde. Frankrijk, Wallonië en Vlaanderen werken hierbij samen om de
vaarweg tussen de Seine en het Scheldebekken te verbeteren. In Vlaanderen loopt
het traject via de Leie en de Ringvaart om Gent naar het zeekanaal Gent-Terneuzen.
Door het project wordt de binnenvaart nog beter gepositioneerd als een
volwaardig alternatief voor het goederenvervoer over de weg met dus minder
drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu als resultaat."
Golden River
Voor
Ignace Degezelle, bestuurder van
bvba Devarec, heeft de inhuldiging van de kaaimuur Schoendale (waarom geen
Pitantie?) een bijzondere betekenis. Als ondernemer en bezieler van de
waterweg wil ik hierbij mijn dank betuigen voor het realiseren van deze nieuwe
kaaimuur met ontsluitingsweg, aan zowel de vertegenwoordigers van het
stadsbestuur van Waregem, deze van de dienst waterwegen en zeekanaal en aan
onze Vlaamse regering die via het kaaimuurprogramma dit project ondersteund. De
reden waarom ik vandaag het woord tot jullie mag richten is dat aan ons
bedrijf, de BVBA Devarec, gespecialiseerd in de recyclage van bouw- en
wegenispuin, de concessie werd toegewezen van het watergebonden perceel
industriegrond met een oppervlakte van 1 ha palend aan deze nieuwe kade. In
plaats van jullie te overdonderen met cijfers koos ik voor een beetje
geschiedenis. De Leie was lang de slagader was van de plaatselijke economie.
Het was de vlasverwerking die hier hoogtij vierde. Vooral de Leie was voor het
roten uiterst geschikt. Het specifieke leiewater gaf in grote mate soepelheid
en stevigheid aan de vlasvezel. Roten in de Leie bewerkstelligde een heel
aparte licht goudgeelachtige kleur. Omwille van die goudgeelachtige kleur en
het economische belang was de bijnaam van de Leie dan ook "de Golden
River". In het jaar 1943 werd het roten van vlas in "de golden
River" bij wet verboden. De hoofdreden was dat het roten, het leiewater
een kwalijk geurtje gaf, die stroomafwaarts niet op prijs werd gesteld.
Blijkbaar bestonden er toen ook al milieuactivisten.
Op
heden opening van de nieuwe kaaimuur en dito nieuwe ontsluitingsweg. Een nieuwe
kaaimuur die paalt aan een oude, een kaaimuur die aan vervanging toe was, kan
het symbolischer! Het valt op te merken dat de nieuwe kaaimuur meer
landinwaarts is gebouwd dan zijn voorganger. De reden is dat door het
ambitieuze Seine- Scheldeproject, schepen met een grotere tonnenmaat zullen
kunnen varen, die vereisen echter een bredere vaargeul. De oude kaaimuur zal
dus binnenkort moeten wijken. Aan de verantwoordelijken voor de uitvoering van
het Seine-Scheldeproject, hier aanwezig, durf ik nu al vragen om in vervanging
van de oude kaaimuur de nieuwe kaaimuur met minstens dezelfde lengte uit te
breiden. Dit moet ons toelaten om in de toekomst op twee plaatsen tegelijk
schepen te lossen waardoor de capaciteit logischerwijze zal verdubbelen.
Van
het verleden, over het heden naar de toekomst. Als aannemer en concessionaris
van het watergebonden terrein, willen wij met Devarec bvba, letterlijk en
figuurlijk de BOOT niet missen. Op het ons toegewezen terrein plannen wij,
binnen een termijn van 3 a 5 jaar, een trafiek van tot op heden onbestaande
grondstofstromen. Deze nieuwe activiteiten zullen tevens in het teken staan van
vooral "groene energie", daarnaast is er ook een volautomatisch
opslagcentrum voor droge bulkgoederen gepland. Met onze bedrijven en deze
waarbinnen wij participeren hebben wij een rotsvast vertrouwen in de toekomst
van de waterweg. Om die reden beschikken wij nu reeds over een vestiging te
Harelbeke waar onze bedrijven BSV en DEVAMIX NV met een oppervlakte van bijna
12 ha palen aan het kanaal Bossuyt Kortrijk. In Diksmuide bevindt zich onze
vestiging GR Westkust met een oppervlakte van 5 ha, deze is gelegen langs de
ijzer. Ook hier te Desselgem kan u vaststellen dat wij volop bezig zijn met het
uitvoeren van onze investeringen. Op het naastgelegen terrein kan u ons in
aanbouw zijnde kunstgrindinstallatie zien, die vanaf begin volgend jaar
operationeel moet zijn. In samenwerking met ons personeel en onze kinderen
hopen wij alvast met onze investeringen de basis te leggen voor de komende
generaties en ik weet dat onze rivier te Desselgem, zijn statuut van
"golden River" terug alle eer zal aandoen. Geloof me vrij de LEIE
wordt de autosnelweg van de toekomst.
|