xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Sedert enige tijd werkt het stadsbestuur aan een nieuwe huisstijl. Deze moet nog meer dan vroeger een herkenbare communicatie bevorderen. Schepen van Informatie Pietro Iacopucci is op zoek naar een gepaste omschrijving en u kunt hem daarbij helpen. Volgens hem is een huisstijl meer dan alleen maar een logo en/of slogan. De eigenheid en het imago van de stad moet er kunnen in weerspiegeld worden.
Om herkenbaar te zijn gebruikt het stadsbestuur het traditionele wapenschild. Behalve dat wapenschild zijn er geen andere kenmerken die in elke communicatie gebruikt worden. Echt herkenbaar is onze communicatie niet. En daar wil de stad iets aan doen door het invoeren van een heuse huisstijl.
We kijken verder dan alleen maar een logo en slogan. Het omvat alle middelen van communicatie: briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, brochures, advertenties, signalisatie, wagenpark, werkmanskledij en ga zo maar door. De huisstijl is de manier waarop de stad naar buiten treedt en communiceert met haar inwoners, het bedrijfsleven, de hogere overheid,
.
We willen de eigenheid en het imago van onze stad projecteren in deze huisstijl. Het gaat hierbij zowel om de gemeente als samenlevings-verband, als om de gemeente als organisatie. Om die eigenheid te bepalen, vinden we het heel belangrijk om hier niet enkel en alleen binnen het bestuur over te brainstormen. We willen ook alle inwoners hierbij betrekken.
We vinden het heel belangrijk te weten waar Waregem volgens onze inwoners voor staat. We vernemen dat graag in een omschrijving van vijf woorden. Alle voorstellen worden meegenomen in de discussie om te komen tot een heuse eigenheid om zo tot een eenvormig voorstel te komen. We vragen niet veel: slechts vijf woorden die Waregem omschrijven. Dit moet worden bezorgd aan de dienst info, uiterlijk op 5 mei 2008.
Het volledig ontwikkelen van een huisstijl gebeurt door een extern bureau en wordt opgesplitst in 4 fasen. Fase 4 maakt geen deel uit van deze opdracht.
Fase 1 onderzoeksfase (beschrijven van identiteit en imago van de stad)
Fase 2 ontwerpfase (logo, baseline, lettertype,
)
Fase 3 implementatiefase (huisstijlhandboek, lanceringsdatum, licenties,
)
Fase 4 andere toepassingen (gebruik in infoblad, website,
).
Er zijn al enkele concrete stappen genomen.
6 september 2007 : het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2007 beslist om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen in de loop van 2008.
20 december 2007 : de gemeenteraad keurt de beleidsnota 2008 goed. Onder strategische doelstelling 11.2 wordt opgenomen dat de stad een nieuwe huisstijl zal ontwikkelen in 2008.
14 februari 2008 : Het principe voor het uitdenken van een nieuwe huisstijl wordt verder uitgediept in het college van burgemeester en schepen. De stad kiest ervoor om een visie op langere termijn te laten ontwikkelen.
Planning
1 april 2008 : Mededeling in gemeenteraad dat de stad werkt aan niet alleen een nieuw logo, maar ook een volledige huisstijl
3 april 2008 : lijst ontwerpers wordt aangeschreven
8 april 2008 : oproep visievorming aan bevolking in De Sprong
5 mei 2008 : laatste voorstellen van bevolking
15 mei 2008 : offertes openen
5 juni 2008 : toewijzen opdracht
30 juni 2008 : omschrijvingen van bevolking worden meegegeven aan bureau
1 oktober 2008 : voorontwerp logo + ev. baseline
13 november 2008 : fase 1 en 2 afgewerkt,
Streefdatum is 20 november 2008 om het definitief ontwerp op agenda te brengen van de gemeenteraad. Op 2 december 2008 kan dan het logo logo en Baseline worden vastgesteld door de gemeenteraad. De implementatiefase wordt dan toegewezen op 4 december 2008 om op 1 maart 2009 te kunnen afgewerkt worden met een definitief huisstijlhandboek. Het stadsbestuur geeft zich dus een jaar om het project af te werken. De nieuwe huisstijl van de stad Waregem zou dan vanaf 1 april 2009 ook kunnen te zien zijn in ondermeer het infoblad en de stedelijke website.
pietro.iacopucci@waregem.be
www.waregem.be
|