xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Vanavond beslist de gemeenteraad over het wegentracé voor een private verkaveling aan de Meierie te Desselgem. De aanvraag is ingediend door NV Matexi, Franklin Rooseveltlaan 180 te 8790 Waregem en houdt een verkaveling in van braakliggende grond langs DesselgemDries aan de Meierie te Desselgem. Bedoeling is het perceel (op kadaster bekend onder sectie A 123d en e) te verkavelen in 24 percelen, nl. 16 kavels voor gesloten en 8 kavels voor halfopen bebouwing.
De verkaveling voorziet in de aanleg van nieuwe wegen, waarvan de ontsluiting zou komen naar de Meierie. Het perceel is op het gewestplan ingekleurd als woonzone en het ontwerp van wegenaanleg is in overeenstemming met de planologische en stedenbouwkundige opties van het gewestplan. Er werd al een openbaar onderzoek gehouden, van 09 november tot 10 december 2007, en hierbij is één bezwaar ingediend. Het Autobedrijf Hubert NV verzoekt om de laterale bouwafstand ten opzichte van het bedrijf op minimum 4 m te voorzien en dat in het licht van de bestaande activiteit van het autobedrijf het wenselijk is om de zijdelingse afstand van de uitgetekende loten 8 en 9 ook op 4 m te brengen. Deze voorwaarde kan door het Schepencollege opgelegd worden bij de aflevering van de vergunning.
Het voorontwerp van de verkaveling werd reeds besproken in het Schepencollege van 06 september vorig jaar. Naar aanleiding van deze bespreking werd volgens de geldende richtlijnen advies aangevraagd aan de dienst Onroerend Erfgoed. Dit advies is uitgebracht op 17 oktober 2007 met de melding dat de dienst hier een voorafgaande archeologische opgraving aangewezen vindt. De verkavelingsaanvraag werd gunstig geadviseerd op uitdrukkelijke voorwaarde van een grondige en professionele opgraving van alle aanwezige archeologische waarden en dit voorafgaand aan de verkaveling. In navolging hiervan is al op 3 december 2007 een inventariserend archeologisch onderzoek van start is gegaan.
Op basis van de resultaten van dit onderzoek is een vervolgtraject bepaald door de dienst Onroerend Erfgoed. Op het terrein zijn proefsleuven aangelegd, om te achterhalen wat er nog in de bodem zit. Men denkt hier aan restanten van het mottekasteel van de Meiers van de St-Pietersabdij. De uiteindelijke opgravingswerken zouden eind vorige week van start gaan. Er zijn wel moeilijkheden inzake goede bemaling van de opgegraven grond en dit als gevolg van de natte weersomstandigheden (maart 2008 werd een absolute record-maand in de annalen inzake neerslag). Deze opgraving wordt uitgevoerd door archeologen die verbonden zijn aan het studiebureau Ruben Willaert nv uit Damme.
In een schrijven van 6 maart 2008 heeft het Agentschap RO-Vlaanderen, Onroerende Erfgoed, bevestigt dat de betrokken gronden na het beëindigen van de opgravingen formeel worden vrijgegeven. Door de uitvoering van de opgravingen zal Metexi ook voldaan hebben aan de decretale bepalingen ten aanzien van het archeologisch erfgoed. De wegenwerken kunnen evenwel pas starten van zodra de dienst Onroerend Erfgoed het terrein zal vrij gegeven hebben. Deze voorwaarde moet door het Schepencollege opgelegd worden bij de aflevering van de vergunning.
In toepassing van artikel 105 van het decreet van 18 mei 1999, dat de organisatie van de ruimtelijke ordening regelt, kan de stad als vergunningverlenende overheid aan de afgifte van de verkavelingsvergunning de nodige lasten verbinden die zij aan de verkavelaar menen te moeten opleggen. Met name gaat het dan over de uitvoering op kosten van de verkavelaar, van alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van gronden voor groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen;
Bijkomende verplichting is dat de verkavelaar bij het verkavelen van percelen de gronden moet reserveren voor het aanleggen van groene ruimten. Dat is 5% van de bruto-oppervlakte van de te verkavelen gronden. In dit geval bedraagt de bruto-oppervlakte van de verkaveling 8129 m², zodat in de verkaveling een totale groenzone van 457 m² wordt aangelegd met een middenplein van 355 m², een parkeerhaven met 102 m² groen en 102 m² verharding. Dan heeft de verkavelaar voldaan aan de minimale verplichting om groen aan te leggen binnen de verkaveling. Het wegendossier werd door de dienst Wegen en Waterlopen nagezien en goed bevonden en ook de verkeerscel heeft geen opmerkingen gemaakt.
www.onroerenderfgoed.be
|