Mijn websites
  • Mijn portaalsite
  • Mijn familiesite
  • Inhoud blog
  • De onverdraaglijke lichtheid van de discussie over het wereldgebeuren.
  • De lessen van de wereldwijde geschiedenis
  • De (on)geloofwaardigheid van de NAVO
  • De sleutel tot het chronische geluk
  • Begrippen en definities
  • De afzonderlijk van elkaar levende culturen
  • De experten -democratie
  • Drie crisissen op een rij.
  • Het belang van het waarom.
  • Geachte regionale, nationale, en Europese beleidsmakers en dito uitvoerders...
  • Voor of tegen
  • Nadenken over oorlog, vluchtelingen, rechtvaardigheid en menselijkheid.
  • Wat mag men in 2017 verwachten met...
  • Willen wij meer of minder islamitische invloed in onze samenleving ?
  • Over optimisme, pessimisme en realisme
  • Een ‘Nederturk’ stelt zich vragen: Hoe kan het?
  • De natte droom van ‘Kalief’ Erdogan
  • Is democratie dom en onverantwoord ?
  • Milieuvervuiling zorgt jaarlijks voor meer doden dan alle wereldconflicten samen
  • Bent U ook Belg?... Mooi, dan werd U, samen met de andere Belgen eind vorig jaar 23,6 miljard euro rijker
  • Is 'onvoldoende vertrouwenwekkend' een racistische of discriminerende afwijzing van een sollicitant?
  • De Joodse ervaringsdeskundigheid
  • Syriza: Griekenlands' hoop. Zorgt de EU dat het een uitgestelde ontgoocheling wordt?
  • Was dit een signaal, dan wel een bijwerking van de 'cultuurclash' ?
  • De weg naar een democratische democratie
  • De individueel betalende participatiemaatschappij
  • Poetin, de moderne Napoleon-Tsaar
  • Het verschil in meting van Joodse en islamitische maten en gewichten
  • Israël-Palestina: Schoppen tegen het zere been van mijn ‘progressieve’ broeders
  • De ongeloofwaardigheid van een panda met de broek tot op de enkels.
  • De vrijheid om onbeschaafd en barbaars te zijn
  • Ontwaakt, suïcide-plegenden der aarde
  • De moeder aller schijndemocratieverkiezingen
  • Zwitserland: Als de democratie spreekt
  • Het kwalitatief (?), maar ondoelmatig Openbaar Vervoer
  • De gesel van de godsdienstvrijheid
  • De bedrieglijke gelijkheid en idealistische gelijkwaardigheid
  • De keuze van de kiezer
  • De winterige lente van de geängegeerde burger
  • De asociale sociale media
  • Hoe onbetaalbare solidariteit betaalbaar wordt
  • De omgekeerde- en apartheidsintegratie
  • Gwendolyn Rutten: Ode aan het kapitalisme, besprenkeld met een smakeloos sociaal sausje
  • De omgekeerde- en apartheidsintegratie
  • Een samenleving zonder bezit
  • De enige en fundamentele keuze
  • Het alternatief voor het kapitalisme en de huidige sociaaldemocratie in Europa.
    Zoeken in blog

    Renaat's standpunten
    over de sociale en politieke actualiteit en gebeurtenissen
    Kom meer te weten op http://www.rvp.be
    14-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Linkse en rechtse rechtvaardigheid
    Wie er de, hetzij de wetenschappelijke,
    filosofische of ethische, literatuur op naslaat ten einde enig inzicht te
    verwerven over de begrippen 'eerlijkheid' en 'rechtvaardigheid, is er in feiten
    aan voor zijn moeite.

    Het eindresultaat van dergelijk speurwerk kan uiteraard moeilijk anders zijn
    dan het besluit dat, zoals de meeste begrippen die over menselijke verhoudingen
    gaan, het afhankelijk is van wie ze hanteert en op wie of op wat ze betrekking
    hebben.

    Hoe dan ook is er een merkbare scheidingslijn te ontwaren tussen de 'linkse'
    en 'rechtse' rechtvaardigheid en eerlijkheid.

    Even belangrijk bij het
    gebruik van eerder vermelde begrippen, zijn ook de interpretaties van woorden
    zoals 'wij', 'zij',  en 'algemeen belang'

    Wie zijn "wij"? Zijn
    dat gelijkgezinden? De 'gelijkgegoeden'? De noodlijdenden? Of zijn dat diegenen
    die anderen (kunnen of willen) helpen? Of wordt hier  gewoonweg 'wijzelf', de
    mensheid in zijn geheel bedoeld?

    Als men spreekt over het 'algemeen
    belang', bedoeld men daar in feiten meestal het 'groepsbelang' of het belang van
    een bepaalde gemeenschap, land of volk mee. Hoe ruimer men dat begrip ziet, hoe
    vager en ondefinieerbaarder dat 'belang' wordt. Want zoals de individuele
    belangen zijn ook de verschillende groeps- en leefgemeenschapsbelangen in heel
    wat opzichten meestal aan elkaar tegengesteld.

    Zo ook als men het over
    'rechtvaardigheid' heeft.  Linkse idealisten zoals ik, vinden het rechtvaardig
    dat 'de grondstoffen en de 'vruchten' die ze voortbrengen, 'eerlijk' (weer zo'n
    dubbelzinnig woord) dienen verdeeld te worden. Centerm- en rechtsgerichte 
    personen zien eerder rechtvaardigheid in het belonen, al  al naargelang de
    inzet, prestatie, en het bekomen resultaat van diegenen die aan de opbrengsten
    ervan meewerken.

    Wie ontkent dat het verwerven van rijkdom voor de enen,
    in regel het verarmen of het bestendigen van de armoede van anderen betekent,
    ontkent de geschiedenis. Bovendien zijn niet alleen de rijken en betergegoeden,
    maar ook het grootste deel van de gemiddeld-gegoeden zelden bereidt om een deel
    van hun bezit af te staan ten voordele van mindergegoeden en armen.

    De
    cruciale vraag is dan ook: zijn "wij" (het westen, de geïndustrialiseerde
    landen, de rijken en zelfs de beter- en gemiddeldgegoeden, zoals de meerderheid
    van Vlaanderen), bereid onze levensstandaard te verminderen? Zijn wij bereidt om
    een deel van onze welvaart af te staan aan de volkeren die wij in de vorige eeuw
    uitgebuit hebben en laten onderdrukken door een door ons rijk gemaakte elite?
    Dat alles ter compensatie voor het leveren van goedkope
    grondstoffen?

    'Gematigd links' stelt dat het niet zo eenvoudig is om in
    onze kapitalistische democratische mondiale samenleving 'het geld te halen waar
    het zit'.

    En laat dàt nu juist de
    kern van het probleem zijn: heit feit dat de sociaal democratie zich heeft
    ingebed in het kapitalistische vrije marktsysteem, en al ruim tevreden is dat
    zij het enigszins wat sociaal heeft kunnen 'corrigeren'.
     
    Voor rechts en
    centrumrechts, en zelfs een deel van centrumlinks wordt deze 'gecorrigeerde
    onrechtvaardigheid' min of meer als voldoende  rechtvaardig geacht. Niet in het
    minst omdat deze nog juist voldoende de belangen van zowel rijken als
    betergegoeden vrijwaart.

    Deze staan samen met de gemiddeldgegoeden (noodgewongen)
    een heel klein deel van hun inkomen af aan een 'solidariteitstelsel, net
    voldoende om de lage levensstandaard van de minderbedeelden en de armoede van de
    armen te bestendigen.

    Dat juist door dit zogenaamd
    'solidariteitsverzekeringstelsel' een aanzienlijk deel van het aldus voorradig
    'gemeenschapsgeld'
    ook terug naar de rijken, beter- en gemiddeldgegoeden vloeit,waardoor de
    eenheidsvergoedingen relatief laag blijven, wordt normaal en zelfs noodzakelijk
    bevonden omdat anders  de bereidheid tot solidariteit in het gedrang zou
    komen.

    Zo noemt
    men het eerlijk en rechtvaardig dat bijdragen die dienen om noodlijdenden en
    mindergegoeden dezelfde onderwijsmogelijkheden en ziekteverzorging te geven als
    de bemiddelden, bedragmatig verdeeld worden tussen iedereen. Dus ook  aan
    diegenen die het, gezien hun bezit en inkomen, best kunnen missen. Dat daardoor
    zelfs de armsten nog steeds een deel van de onderwijs- en ziektekosten voor
    eigen rekening moeten nemen, schijnt eveneens deel uit te maken van deze
    twijfelachtige eerlijkheid en rechtvaardigheid.

    Ons belastingsysteem, voornamelijk toegespitst op het inkomen uit arbeid,
    wordt, gezien het zogenaamd 'herverdelend effect' die de verschillende
    belastingvoeten theoretisch hebben, door links als vrij  rechtvaardig beschouwd.

    Sinds zijn ontstaan is het systeem met der tijd systematisch uitgehold
    doordat via allerlei kostenaftrekken en vrijstellingen, en mede door de minimale
    belasting op inkomsten uit vermogen en kapitaal, het werkelijke
    belastingpercentage de oorspronkelijke belastingvoet verre van benadert.

    Deze praktijk geeft dikwijls het perverse effect dat het
    netto-belastingpercentage kleiner is al naargelang het bruto belastbaar inkomen
    hoger is. Dit wordt dan weer door rechts gezien als een 'rechtvaardige
    correctie' van het voor hen onrechtvaardige belastingsysteem.

    Zo worden de begrippen van de woorden 'rechtvaardigheid' en
    'onrechtvaardigheid', 'eerlijkheid' en 'oneerlijkheid', totaal tegenovergesteld,
    al naar gelang wie ze gebruikt, en vooral in welke sociale status hij zich
    bevindt.

    Idem voor de omschrijving van het 'algemeen belang'. Enerzijds dienen vanuit
    kapitalistisch oogpunt, de kapitaalkrachtigen te worden ontzien omdat zij zorgen
    voor de werkgelegenheid, en de loonslaven voor hun inkomen dus van hen 
    afhankelijk zijn. Het is ontegensprekelijk dat daardoor de kloof tussen 'arm' en
    'rijk' steeds groter wordt. Anderzijds is het juist de afhankelijkheid van het
    grootkapitaal die sociale hervormingen, noodzakelijk om de wereldwijde armoede,
    ellende en oorlog te bestrijden, in de weg staan.

               
    Ik ben lang niet de enige die het voorgaande als oorzaak aanwijst voor de
    mensonterende schande dat  wereldwijd nog steeds elke dag 27.400 mensen sterven
    van honger en om en bij 1.000.000.000 (1 miljard) mensen in mensonwaardige
    armoede leven.

    Wie dat, hoe hij het ook bekijkt, dàt eerlijk en rechtvaardig, en 'in het
    algemeen belang' durft te noemen wens ik uit volle overtuiging een armoedig
    leven toe...









    14-06-2011 om 11:44 geschreven door Renaat  


    >> Reageer (0)


    Foto

    Laatste commentaren
  • Van harte welkom (Patricia)
        op De onverdraaglijke lichtheid van de discussie over het wereldgebeuren.
  • De andere sirtaki gaat gewoon verder in dit onland (Stradi)
        op Hoe concurrentie zowel rijkdom als armpoede genereert
  • chers compatriotes, oewaarde landkenoten, salam laleicum (Stradi)
        op De vrijheid die tot zelfvernietiging leidt
  • Kerstboodschap van belastingontduikers (Stradi)
        op Wat men krijgt, wordt betaald
  • Een sos die het zegt (Andre)
        op Tegen het zere been
  • Gastenboek
  • Van harte welkom
  • Goedemiddag
  • Hallo medebloggers in het jaar 2021
  • Wens u nog een fijne zondag
  • Goedemiddag

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 08-2023
  • 12-2022
  • 08-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 07-2020
  • 09-2018
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005
  • 03-2005
  • 02-2005
  • 01-2005
  • 12-2004
  • 11-2004
  • 10-2004
  • 09-2004
  • 08-2004
  • 07-2004
  • 06-2004
  • 05-2004
  • 04-2004
  • 03-2004
  • 12-2003
  • 11-2003
  • 10-2003
  • 08-2003
  • 07-2003
  • 06-2003


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!