Vorige week was een terroristische commandoactie in Parijs en de daaropvolgende gijzelnemingen door radicale moslims, voldoende om in zowat gans West-Europa en Noord-Amerika de Moslim-terreur tot het hoofdthema van nieuws en actualiteitprogramma's te maken. Meer dan een miljoen mensen, waaronder een veertigtal regeringsvertegenwoordigers en zelfs staatshoofden namen zondag deel aan een protestdemonstratie in Parijs tegen. Officieel, tegen de voornoemde gebeurtenis,maar een rondvraag bij de deelnemers leert dat, behalve de 'vrijheid van meningsuiting' vooral het begrip 'islam', rechtstreeks of onrechtstreeks, en soms in positieve, maar meestal in negatieve zin, de motiveringen tot deelname aan de mars beheerste. Er waren om en bij anderhalf miljoen deelnemers. Daardoor viel de eerder provocatieve aanwezigheid niet zo op van vertegenwoordigers van regimes die blijkbaar geprezen moeten worden omdat het 'vrije meningsuiten' er enkel met gevangenisstraf of stokstagen i.p.v. moorden wordt bestraft.

Of de terroristenactie van vorige week, al dan niet een goed gestructureerd, en in opdracht van één of andere gekende terroristenorganisatie was, is volgens mij niet echt relevant. Ondanks dat het oppervlakkig bekeken om de 'vrijheid van menigsuiting' ging, ben ik de mening toegedaan dat dit gebeuren vooral als de zoveelste uitwas moet bekeken worden van de 'cultuurclash' welke zich in steeds grote mate in West-Europa afspeelt.
Politici en bevolking, (gematigde)islamieten incluis, mogen dan wel eendrachtig 'Je suis Charlie' scanderen, en daarmee aangeven dat het in twijfel trekken of relativeren van de vrije meningsuiting een dergelijke afschuwelijke daad niet verantwoordt, maar dat wil nog niet zeggen dat zij allen onvoorwaardelijk de mening zijn toegedaan dat met alles onbeperkt spot en satire kan worden bedreven, vooral als het gaat om de fouten en onvolmaaktheden van hun eigen gedachtegoed, laat staan dat zij het zelf zouden doen. Want alleen in het geval zij de wél zouden doen, kunnen zij zich met recht en reden bedienen van de slogan 'Je suis Charlie'.
Mijn inziens kan men niet omheen de feitelijkheid dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de gebeurtenissen van vorige donderdag en vrijdag in Frankrijk, en de tegenstrijdigheden tussen bepaalde vrijheidsrechten en/of de verschillende relativeringen en interpretaties ervan.
Afgezien van de vraag of de recente tereurdaad al dan niet te maken heeft met de Islam, kam men moeilijk omheen de vaststelling dat er wel degelijk een opmerkelijke tegenstelling is tussen de grondwettelijke en verdragrechtelijke vrijheid van godsdienstbeleving, en de even juridisch verantwoorde vrijheid van meningsuiting. Als gevolg daarvan zou men zelfs zo ver gaan te stellen dat de terroristische daad in Parijs, met de moorden als gevolg, met inroeping van het recht op vrije godsdienstbeleving, te verantwoorden zou zijn.
In de Koran is o.a. in de verzen 2:191, 8:12, en 9:5 wel degelijk sprake van het doden van ongelovigen, (of anders-gelovigen) om nog maar de zwijgen over de verzen die van een rechtgeaarde gelovige verwachten dat hij diegenen die de Islam bestrijden (wat het beledigen van hun geloof eveneens inhoudt) 'verdrijft of doodt'.
De 'gematigde' moslims negeren uiteraard dergelijke teksten, of plaatsen ze in hun tijdskader. Evenals de katholieke kerk dat met gelijkaardige verzen uit het oude testament doet. Fundamentalistische koran-schriftgeleerden stoelen zich echter op het dogma dat 'het woord van Allah tijdloos is'. Volgens een fundamenteel gelovige dient hij die aanwijzingen van de 'goddelijke ingevingen' en de profeet dus interpretatieloos te volgen.
Dat de gruweldaden die extreme moslims wereldwijd, naar eigen zeggen, in naam van hun geloof plegen, niet altijd (of soms helemaal niet) zuiver religieus zijn, maar een heel eigen ideologie kunnen dienen, valt uiteraard niet uit te sluiten, al wijzigt dat het resultaat niet.
Zowel de Bijbel als de Koran zijn niets meer of minder dan een bijeenschraapsel van onderling zichzelf dikwijls tegensprekende geschriften, documenten, brieven en overleveringen, welke in zijn oorsprong van verschillende bronnen en mensen komen, en door een kleine groep, zich als 'geleid door goddelijke hand'noemend, samengebundeld tot het zogenaamde woord van God, Christus, Allah en Mohamed. Beide zogenaamde 'heilige boeken' bestaan grotendeels uit teksten die tot de grootse menslievendheid aanzetten, maar ook andere waarmee men de gruwelijkste misdaden tegen de mensheid kan verantwoorden. Daarom dat religie in de geschiedenis, enerzijds voor heel veel mensen zin aan hun leven heeft gegeven, maar anderzijds dikwijls totk tot oorlog en ellende heeft geleid, en nog steeds leidt.
De Europese Imans, om het even van welke moslimstrekking, zouden een duidelijke en eenvormige versie van de koran, waarin de met onze waarden en normen in botsing komende Koranteksten zouden moeten aangemerkt worden als 'uit de tijd' of geografisch of voormalig cultureel gerelateerd. De Europese islamitische geestelijke leiders zouden dus een soort 'verlichte' islam moeten voorstaan en propageren, en alleen het onderschrijven daarvan zou de rechtmatigheid van de vrije godsdienstbeleving (en daarbij horende subsidiering) rechtvaardigen.
Tot zolang de Islam, bij gebrek aan evolutie, niet inpasbaar is in de Europese cultuur, gevormd door het door 'de verlichting' gelouterd christendom, en, al was het enkel in Europa, zich terzake hervormd, valt te vrezen dat de clash tussen de westerse- en (vooral) islamitische cultuur zich zal bestendigen en zelfs zal uitbreiden. Door de demografische ontwikkeling zal de conflictintensiteit dan ook steeds groter worden.
Als de recente gebeurtenissen, zo niet een occasionele extreme uiting van deze cultuurclash, dan op zijn minst toch het zoveelste signaal daarvan zijn, hoop ik dat zowel de voor- als tegenstanders van een multiculturele samenleving tot het besef komen dat vooralsnog geen van beiden met een breedmaatschappelijk gedragen oplossing is komen aandraven, en men dringend en drastisch het roer moet omgooien
|