Mijn websites
  • Mijn portaalsite
  • Mijn familiesite
  • Inhoud blog
  • De onverdraaglijke lichtheid van de discussie over het wereldgebeuren.
  • De lessen van de wereldwijde geschiedenis
  • De (on)geloofwaardigheid van de NAVO
  • De sleutel tot het chronische geluk
  • Begrippen en definities
  • De afzonderlijk van elkaar levende culturen
  • De experten -democratie
  • Drie crisissen op een rij.
  • Het belang van het waarom.
  • Geachte regionale, nationale, en Europese beleidsmakers en dito uitvoerders...
  • Voor of tegen
  • Nadenken over oorlog, vluchtelingen, rechtvaardigheid en menselijkheid.
  • Wat mag men in 2017 verwachten met...
  • Willen wij meer of minder islamitische invloed in onze samenleving ?
  • Over optimisme, pessimisme en realisme
  • Een ‘Nederturk’ stelt zich vragen: Hoe kan het?
  • De natte droom van ‘Kalief’ Erdogan
  • Is democratie dom en onverantwoord ?
  • Milieuvervuiling zorgt jaarlijks voor meer doden dan alle wereldconflicten samen
  • Bent U ook Belg?... Mooi, dan werd U, samen met de andere Belgen eind vorig jaar 23,6 miljard euro rijker
  • Is 'onvoldoende vertrouwenwekkend' een racistische of discriminerende afwijzing van een sollicitant?
  • De Joodse ervaringsdeskundigheid
  • Syriza: Griekenlands' hoop. Zorgt de EU dat het een uitgestelde ontgoocheling wordt?
  • Was dit een signaal, dan wel een bijwerking van de 'cultuurclash' ?
  • De weg naar een democratische democratie
  • De individueel betalende participatiemaatschappij
  • Poetin, de moderne Napoleon-Tsaar
  • Het verschil in meting van Joodse en islamitische maten en gewichten
  • Israël-Palestina: Schoppen tegen het zere been van mijn ‘progressieve’ broeders
  • De ongeloofwaardigheid van een panda met de broek tot op de enkels.
  • De vrijheid om onbeschaafd en barbaars te zijn
  • Ontwaakt, suïcide-plegenden der aarde
  • De moeder aller schijndemocratieverkiezingen
  • Zwitserland: Als de democratie spreekt
  • Het kwalitatief (?), maar ondoelmatig Openbaar Vervoer
  • De gesel van de godsdienstvrijheid
  • De bedrieglijke gelijkheid en idealistische gelijkwaardigheid
  • De keuze van de kiezer
  • De winterige lente van de geängegeerde burger
  • De asociale sociale media
  • Hoe onbetaalbare solidariteit betaalbaar wordt
  • De omgekeerde- en apartheidsintegratie
  • Gwendolyn Rutten: Ode aan het kapitalisme, besprenkeld met een smakeloos sociaal sausje
  • De omgekeerde- en apartheidsintegratie
  • Een samenleving zonder bezit
  • De enige en fundamentele keuze
  • Het alternatief voor het kapitalisme en de huidige sociaaldemocratie in Europa.
    Zoeken in blog

    Renaat's standpunten
    over de sociale en politieke actualiteit en gebeurtenissen
    Kom meer te weten op http://www.rvp.be
    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De leugen van de staatshervorming

    Waar en wanneer in de geschiedenis, heeft een ‘beschaafd’ land het meer dan zes maand (en waarschijnlijk nog langer) zonder een volwaardige regering of leider moest stellen? In minder ‘democratische’ gebieden op deze wereld zou een dergelijk van politieke‘onmacht’ getuigend gedrag een revolutie, of op zijn minst een staatsgreep door één of andere legergeneraal hebben veroorzaakt.

    “Een volk verdient de leiders die het heeft”, is een oud gekend gezegde. Zoals voor een niet te verwaarlozen aantal volkeren, gaat dit ook op voor de Belgen, en niet in het minst voor de Vlamingen. Bewijs daarvan zijn de recente peilingen welke uitwijzen dat de Vlamingen grotendeels de retoriek van de Van Deurzens, De Wevers, Somersen, De Deckers en de Letermes, zondermeer slikken. De Vlaamse media, de zogenaamde ‘vierde macht’ speelt dat spel naarstig mee, waarschijnlijk omdat het ‘meehuilen met de wolven’ financieel voordeliger is dan onbevooroordeelde analyses en duiding.

    Uiteraard is ook de Franstalige politieke klasse, media en bevolking, onderhevig aan datzelfde virus. Maar eerlijkheidshalve moet worden gezegd dat, gezien hun bedenkelijke ‘gezondheidstoestand’ hun ‘weerstand’ beperkter is en zij toch heel wat verzachtende omstandigheden kunnen pleiten. Het onbegrip dat wij Vlamingen hebben voor de paniekerige en in onze ogen sterk overdreven reactie van de Franstalige media is mijn inziens te wijten aan ons gebrek aan inlevingsvermogen, als ben ik mij bewust dat weinigen het met mij eens zullen zijn.

    Diegenen die wij hebben aangewezen als politiek (en dus sociaal) deskundig, menen hun ‘gedrag’ te kunnen verantwoorden met uitspraken zoals: “Op 10 juni 2007 hebben de Vlamingen zich uitgesproken voor een grote staatshervorming” en “De Vlaamse kiezer heeft gekozen voor een Rooms-blauwe coalitie met Yves Leterme als Eerste minister”.

    Betwijfelend of de meerderheid van de CD&V/NVA-kiezers, en in mindere mate de VLD-aanhang, voor die partijen gekozen hebben om reden van de in haar programma opgenomen staatshervorming, stel ik ook in vraag in welke mate zij zich bewust waren wat die ‘staatshervorming’ dan wel inhield.

    De redenering dat ‘de kiezer’ heeft gekozen voor het samengaan van de Christendemocraten met de liberalen omdat die samen 48,4% van de stemmen in Vlaanderen halen, is natuurlijk absurd. Met dezelfde redenering kan men evengoed een coalitie CD&V/NVA-SP.A-GROEN (52.2%) of zelf CD&V/NVA-VLD-VB (67.4%) in gedachten hebben, temeer omdat men dan zoals bij een klassieke tripartiete over een tweederde meerderheid beschikt.

    Hoe dan ook: aangezien geen enkele partij vooraf gesteld heeft met wie zij exclusief een meerderheid zou vormen, heeft niemand de mogelijkheid gekregen om voor het even welke regeringsvorm te kiezen. Ook de bewering dat Yves Leterme met zijn 800.000 voorkeurstemmen door de kiezer als Eerste Minister is aangewezen, is gewoonweg belachelijk. Niet allen zijn naar mijn weten Senaatsverkiezingen geen Eerste-ministersverkiezingen, maar hebben bovendien 5.678.805 van de 6.478.805 Belgische kiezers NIET voor Leterme gekozen.

    Het is een steeds weerkerende politieke leugen te stellen dat in onze democratie het ‘de kiezer’ is die bepaald welke regering zij wenst, laat staan wie er eerste minister dient te worden. In feiten zijn het de partijen die dat in onderling overleg overeenkomen. Dat interviewende persmensen hen bij dergelijke uitspraken daar niet op wijzen, blijft onverminderd mijn verbazing en ergernis opwekken.

    De democratische logica wil dat bij gebrek aan een volstrekte meerderheid van een partij, deze met het grootste aantal stemmen de coalitievorming moet leiden, en de voorman met het grootste aantal voorkeurstemmen de eerste minister of burgemeester moet worden. Dat deze democratische logica enkel opgaat in zoverre ze als ‘aanvaardbaar’ wordt geacht, wordt bewezen in de stad Antwerpen waar men voorheen, sinds jaren de partij met de meeste stemmen en de persoon met het grootste aantal voorkeurstemmen weghoudt van het bestuur. Laat staan dat zij de coalitie leidt en de burgemeester levert. Democratische begrippen kan men dus blijkbaar gebruiken en misbruiken zoals het best uitkomt.

    Met de nationale verkiezingsresultaten nopen partijen zoals het CD&V/NVA-kartel en Open VLD wel te enige nederigheid. Hoewel het oranje kartel de grootste partij van het land is, vertegenwoordigt het met 18,51% van de stemmen toch maar een kleine minderheid van de Belgen. Bovendien gaat men blijkbaar boorbij aan het feit dat een volstrekte meerderheid van de Vlamingen (70,4%) NIET voor CD&V/NVA heeft gestemd. Ook de Open VLD met amper 11,83% van de nationale en 18,8% van de Vlaamse stemmen doet er goed aan zich wat nederiger op te stellen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Franstalige partijen, al is de ‘halsstarrige’ opstelling van het CDH eerder het gevolg van de voor hen veel te ver gaande eisen van de ‘rechtse’ Vlamingen dan wel van het historische hautain gedrag van de voormalige Franstalige baronie.

    Het zou de voorstanders van een vergaande autonomie van de deelstaten heel wat geloofwaardiger maken indien zij aan de bevolking zouden uitleggen waarom men enerzijds, binnen de Europese Unie er alles aan doen om zowel het economisch als het arbeidsbeleid te centraliseren, en anderzijds binnen de Belgische context die materies zo nodig wil decentraliseren? Misschien men terloops ook eens uitleggen waarom op Europees vlak een centraal economisch beleid beter de concurrentie met de rest van de wereld zou aankunnen, en anderzijds de Belgische bedrijven voordeel zouden hebben aan een regionaal beleid?

    De sporadisch aangehaalde motivering m.b.t. het regionaliseren van delen van de sociale zekerheid lijken mij eerder stellingen op drijfzand. Zo is de bewering dat een werkloze uit La Louvière niet dezelfde zou zijn als zijn lotgenoot uit Diksmuide, gestoeld op het verschil in het aantal werklozen en/of de mate van werkaanbod in die regio’s. Alsof binnen het gewest Vlaanderen de werkloosheidsgraad en werkaanbod overal ongeveer dezelfde zou zijn. Bovendien is er geen enkel aanvaardbare reden waarom men op nationaal vlak geen maatregelen zou kunnen nemen welke aangepast zijn aan de noden van de verschillende regio’s. In de federale werkloosheidsreglementering staan trouwens meerdere bepalingen die afhankelijk worden gemaakt van regionale cijfers en gegevens.

    Ook de vraag, waarom de ‘economische hefbomen’ welke men in Vlaanderen zou nodig hebben om het nog welvarender te maken, niet evengoed nationaal gebruikt kunnen worden om zodoende de welvaart in Vlaanderen èn Wallonië te verbeteren, hoor of zie ik nergens gesteld, laat staan beantwoord. Of zijn ‘gelijkaardige’ bedrijven verschillend al naargelang in welk landsgedeelte ze zijn gevestigd? En zo ja, wat mag dat verschil dan wel zijn?

    En dan is er de sociale zekerheid, pensioenen, ziekteverzekering… Die zou er alle baat bij hebben indien de Vlamingen enkel voor zichzelf zouden bijdragen en ontvangen? Vanuit egoïstisch standpunt kan dat natuurlijk kloppen. Zo kan men evengoed de werkende en niet werkende voor zichzelf laten betalen, evenals de gezonde en de zieke, de arme en de rijke. Men zou dan hun ontvangen vergoedingen afhankelijk kunnen maken van de mate waarin zij hebben bijgedragen. Met andere woorden: responsabeliseer alles en iedereen: Weg met dat (oubollig socialistisch?) solidariteitsgedoe!

    Bij dat alles valt op te merken dat een doorgedreven regionalisering, vooral voor de rechtse en centrumrechtse partijen positieve gevolgen heeft qua machtsuitoefening. Het ontbreken van een sterke PS en een al even links CDH, geeft ‘rechts’ een dominant machtspositie binnen Vlaanderen. Ook dat speelt ontegensprekelijk een rol in hun drang naar meer Vlaamse zelfstandigheid.

    Mijn afkeer voor een staatshervorming die zogezegd nodig is om een ‘beter’ beleid voor de bevolking te kunnen voeren is groot. De reden daartoe dient gezocht te worden in de moeilijk tegen te spreken veronderstelling dat zij grotendeels bedoeld is om de last van het linkse en noodlijdende Wallonië af te schudden. Niet dat ik mij bijzonder ‘gehecht’ voel aan het huidige België of dat mijn Franstalige landgenoten op meer sympathie kunnen rekenen dan mijn ‘volksgenoten’ uit de vroegere historie. Maar het gebrek aan logische en waarachtige motiveringen, gekoppeld aan het feitelijk verlaten van het nationale solidariteitsprincipe, zijn de oorzaak van mijn wantrouwen tegenover alles en iedereen die onvoorwaardelijk het verder ‘uitkleden’ van de Belgische staatstructuur voorstaat.

    Ook de socialistische familie, aan beide zijden van de taalgrens, geeft niet echt duidelijk aan wat voor hen binnen de krijtlijnen van een staatshervorming mogelijk is. Het ‘wachten op voorstellen’ die dan zullen ‘geëvalueerd’ worden is niet echt een voorbeeld van transparantie te noemen. Bovendien toont, vooral wat de Sp.a betreft, het ‘aan de zijlijn gaan staan’ omdat de kiezer ‘dat zo gewild heeft’ weinig respect voor hun kiezers die hen ondanks alles trouw zijn gebleven.

    In een democratie heeft iedereen het recht op een eigen mening. Men mag die mening dan gerust via de politiek proberen in de praktijk uit te voeren. Maar in een democratie heeft het volk ook recht om de ware bedoelingen van zijn leiders te weten. Het volk voorliegen of de ware toedracht verzwijgen is geen democratie. Dat is volksverlakkerij en bedrog!

    Tot zolang mijn vragen over het ‘waarom’ onbeantwoord blijven, lijkt het mij dat CD&V/NVA en Open VLD met de door hen vooropgestelde staatshervorming, de theorie “Eigen volk eerst” in de praktijk willen brengen. Dat men met ‘eigen’ volk niet het ‘Belgische’ bedoeld, is ondertussen meer dan duidelijk.

    Misschien ligt het antwoord op al mijn vragen al vervat in de hierboven aangehaalde bedenkingen. Het is nog maar de vraag hoe ‘de Vlaming’ daar zou tegenaan kijken indien daarover een ‘breed-maatschappelijke discussie zou zijn gevoerd.

    Spijtig dat, als die er ooit zou komen, het veel te laat zal zijn.

    Achteraf kunnen wij er ons nog steeds van afmaken met de historische woorden: “ daß haben wir nicht gewusst“



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    08-01-2008
    WAAROM? DAAROM!
    Egoïsme zei U. De schokkende verschillen tussen Noord en Zuid in België zijn enkel met cijfers te staven en zijn hallucinant.Het zijn immers verschillen die de Berlijnse Muur herleiden tot een eenvoudig akkerhekje.Toch weigeren onze leiders hiermee tot op vandaag rekening te houden. Hoop op een regeringswissel is nagenoeg nihil. De vetpotten van Egypte, eigen aan de macht, zijn en blijven te aanlokkelijk voor de meeste betrokkenen. Het Belgisch bestel is dermate gecorrumpeerd dat we van hen weinig heil mogen verwachten. Het Belgisch bestel laat toe dat Wallonië op zijn nefast élan kan voortgaan zonder ooit ook maar ergens verantwoording voor zijn eigen falen te moeten afleggen. Elio Di Rupo verklaarde dat het ziekteverzuim in zijn groots en welvarend Wallonië veel lager zou liggen dan dat in separatistisch Vlaanderen. Statistici fronsten even de wenkbrauwen en brachten officiële cijfers van Securex uit, de enige beschikbare officiële cijfers hieromtrent. Securex houdt de absenteïsmegegevens van een kleine 25,000 private bedrijven (verspreid over de drie regio's) bij en gaf te kennen dat in geen enkele Waalse provincie minder werkverzuim was dan in Vlaanderen. Zelfs hun productiefste provincie Waals-Brabant kent meer werkverzuim dan het Vlaamse zorgenkind Limburg. Ook bij de overheid valt er een soortgelijke discrepantie te bespeuren. Nederlandstalige ambtenaren op alle niveau's waren jaarlijks gemiddeld 14 dagen afwezig wegens ziekte. Bij hun Franstalige tegenhangers bedroeg dit maar liefst 19 dagen. Cijfers die iedereen om twee redenen doen duizelen, namelijk het profitariaat van de vastbenoemde ambtenarij in het algemeen en de enorme divergenties tussen Vlaams en Waals overheidspersoneel. In Vlaanderen staan maar liefst 1200 flitspalen tegenover een paar tientallen in Wallonië. Dit resulteert in een Vlaams aandeel van maar liefst 83% in het totaal van federaal geïnde verkeersboetegelden. Nochtans krijgt Vlaanderen via de federale verdeelsleutel hiervan maar 53% terug. De resterende 47% wordt verdeeld onder Brussel en Wallonië. Dit is een jaarlijkse transfer van 50 miljoen euro. Een strikt en nauwgezet Vlaams verkeersbeleid werpt inderdaad vruchten af, maar dan wel voor Wallonië. Van het totale federale politiebudget ging in 2005 48% naar Vlaanderen (130 euro per hoofd), 37% naar Wallonie (180 euro per hoofd) en 15% naar Brussel (250 euro per hoofd). Dit is in strijd met de (schijn)heilige verdeelsleutels en komt niet overeen met de werkelijkheid of de specifieke noden van elk landsdeel. Vlaanderen verloor hierdoor - sinds de recente politiehervorming - reeds meer dan 155 miljoen euro. Brussel en Wallonië krijgen via het federale politiebeleid maar liefst een directe financiële transfer van 66 miljoen euro per jaar. Het zogenaamd onverdraagzame Vlaanderen - dat in de Franstalige pers te pas en te onpas als "racistisch" of zelfs "fascistisch" gebrandmerkt wordt - stelt nochtans procentueel meer allochtonen te werk dan het open en tolerante Waalse Walhalla. Meer dan 45% van de Vlaamse allochtonen op arbeidsleeftijd zijn aan de slag. Nog steeds uitermate pover op zich maar wel beduidend meer dan de schamele 25% in Wallonië. Dat massale consumentenkredieten een economische boom zouden teweeg brengen zoals in de Verenigde Staten of Japan is een moeilijk te ontkennen feit. De consumptie van goederen in Vlaanderen ligt mijlen voor op die in het zuiden van ons landje. Dit is te wijten aan de rijkdom en welvaart van Vlaanderen. Nochtans staat deze consumptie in schril contrast met de massale onbetaalde consumentenkredieten in Wallonië. Maken de achterstallige kredietplichtigen in Vlaanderen maar gemiddeld 2,5% van de bevolking uit - weliswaar met regionale uitschieters tot 3% - dan maken zij in Wallonië gemiddeld meer dan 4% uit. In de provincies Luik (6%) en Henegouwen (7%) gaat het van kwaad naar erger. Het ondernemersvertrouwen in Wallonië is veel hoger dan in Vlaanderen. Alzo sprak Waals potentaat Di Rupo. De recente driemaandelijkse barometer van de overheid geeft echter een totaal ander beeld over het vertrouwen van bedrijven in de staat. Het federale niveau blijft het onvoorwaardelijke vertrouwen genieten van 18% van de ondernemers. Vlaanderen klimt gestaag van een schamele 8% drie maanden geleden naar 13% vandaag. Wallonië moet echter een terugval van 5% naar 4% incasseren. De tewerkstellingsgraad tussen 15 en 64 jaar bedraagt in Vlaanderen een kleine 65%, terwijl Brussel en Wallonië het elk met 55% moeten doen. Nochtans kennen Brussel en Wallonië meer vroege schoolverlaters die deze cijfers voor hen opsmukken en kent Vlaanderen veel meer bruggepensioneerden die hun cijfers nog omlaag halen. Deze kloof is de harde realiteit. Het aantal miljarden dat jaarlijks van noord naar zuid vloeit, is niet meer te overzien. Het overstijgt ongetwijfeld zelfs de jaarbegroting van een gemiddelde groep Afrikaanse landen. De VDAB - die hiervoor de mosterd haalde bij de RVA en de Dimona-databank - publiceerde onlangs zijn jaarlijks auditrapport over de werkgelegenheid in België. Vlaanderen kende het afgelopen jaar - alle extreem-rechtse kritiek ten spijt - een terugval van de werkloosheid van 8,9% naar net geen 8% oftewel meer dan 16,000 minder werklozen. In Wallonië nam de werkloosheid echter toe van 19,1% naar meer dan 20% wat vergelijkbaar is met de desastreuze situatie in Brussel, hoewel dat gewest het afgelopen jaar een status quo van 21% mocht optekenen. Volgens het onderzoeksbureau Graydon Belgium - dat hiervoor jaarlijks door de overheid aangesteld wordt - kende België een toename van het aantal faillissementen met 5,5%. Deze federale cijfers zijn nooit meer dan een sluier over de sterke regionale verschillen. De stijging is helemaal toe te schrijven aan Wallonië dat 28% en Brussel dat 5% meer faillissementen te verwerken kreeg. Vlaanderen kende echter bijna 6% minder faillissementen dan vorig jaar. Vooral de Waalse provincies Luik (+61%), Luxemburg (+20%), Namen (+36%) en Henegouwen (+14%) deden het slecht qua faillissementen. De arrondissementen Doornik (+65%) en vooral Bergen (+135%) zijn wel erg negatieve uitschieters. In Vlaanderen kan men de vermindering van het aantal faillissementen volledig op het conto van West-Vlaanderen (-23%) en Antwerpen (-8%) schrijven. Een beeld mag dan al wel meer zeggen dan duizend woorden, een cijfer zegt nóg meer. De Waalse leiders trachten deze kloof te minimaliseren of te ontkennen maar lopen steeds met hun hoofd tegen de muur wanneer nadien al hun uitspraken onderuit gehaald worden door objectief cijfermateriaal dat door onafhankelijke diensten aangeleverd wordt. De uitspraken van de Waalse tirannen zijn - net zoals de Vlaamse beloften omtrent de splitsing van BHV - niets meer dan ordinaire leugens en doorzichtig bedrog. Misschien wordt het dan toch eens tijd voor de onverwijlde splitsing van België? De cijfers uit de Abafim-studie die nog was besteld door de vorige Vlaamse regering zegt nog meer. Abafim raamde de transfers op 6,6 miljard Opgeteld met de geldtransfer via de staatsschuld, gaf dit 11,3 miljard euro. Hierbij zouden dan nog de transfers moeten geteld worden die lopen via scheeftrekkingen binnen de federale overheidsbedrijven (vooral De Post en de NMBS) alsook de transfers via de Europese Unie (Vlaanderen draagt er meer toe bij dan het ervan terugkrijgt, voor Wallonië is dat omgekeerd ). Vlaanderen verliest door al deze interregionale transfers jaarlijks meer dan 7% van zijn primair inkomen. Dit is, per hoofd van de bevolking, allicht de hoogste afdracht aan een andere gemeenschap, waar ook ter wereld. Deze ligt zeker hoger dan wat West-Duitsers afdragen aan het voormalige Oost-Duitsland. Van de solidariteit van het zuiden met het noorden is in de geschiedenis van dit land nooit een spoor gevonden. De Gucht, Patrick Dewael, Guy Verhofstadt, Paul de Grauwe en Louis Michel zijn persoonlijk geïnformeerd door Juul Hannes en doen niets met die kennis. Juul Hannes, een liberaal in hart en nieren, emeritus hoogleraar in de economische geschiedenis van de RUG en de VUB, bewijst sinds tien jaar dat om fiscale redenen Vlaanderen in de negentiende eeuw ook transfereerde naar Wallonië. Zelfs tussen 1840 en 1850, toen hongerdoden vielen op het Vlaamse platteland. De kraan staat ruim anderhalve eeuw open en ondanks dat cadeau helpt de Vlaamse 'Marshallhulp' aan het zuiden niet. Sterker, zegt Hannes, en hij heeft gelijk: als Wallonië ooit één cent moet transfereren naar Vlaanderen, dan sneuvelt België. Welk verhaaltje gaan we dan moeten geloven?

    08-01-2008 om 10:04 geschreven door stradi


    propaganda
    Zei U een beschaafd land? Het angstzweet van onze correcte politici is alom te ruiken. Jarenlang leven we al met leugens, doofpotaffaires en manipulaties. Europa knutselde zijn eigen puzzel moeizaam in elkaar, vrijwel enkel geschraagd door een neoliberale marktlogica, niet door een politiek of cultureel begeesterend project. In België is er de bezwarende omstandigheid dat het land zich in een permanente crisissfeer bevindt en zich traag voortsleept naar een staatsontbinding. Politici zijn radeloos, wantrouwig, en bang van hun eigen schaduw. Daar bovenop ketenen de Vlaamse partijen zich aan elkaar in een cordon sanitaire rond de protestpartij Vlaams belang, waardoor inhoud nog meer moet inleveren ten voordele van een vage politiek-correcte consensus. Doordat de zelfverklaarde democratische partijen, in afwachting dat de zure bui zal overwaaien, elkaar rond het centrum verdringen met een minimalistisch programma zonder het uitdragen van echte waarden, word de politieke cultuur plots een zaak van perceptie, lees: de schijn ophouden dat men toch nog met iets anders bezig is dan met zijn eigen carrière. Zo hebben we door de modder geploeterd tot 10 juni 2007, dan zes maanden gehoopt op verlichting om nu terug op het politiek correcte moeras beland te zijn. TOEVAL? Dat u nu de heilige solidariteit ten hemel prijst bewijst dat niemand immuun is tegen propaganda.

    08-01-2008 om 01:23 geschreven door stradi




    Foto

    Laatste commentaren
  • Van harte welkom (Patricia)
        op De onverdraaglijke lichtheid van de discussie over het wereldgebeuren.
  • De andere sirtaki gaat gewoon verder in dit onland (Stradi)
        op Hoe concurrentie zowel rijkdom als armpoede genereert
  • chers compatriotes, oewaarde landkenoten, salam laleicum (Stradi)
        op De vrijheid die tot zelfvernietiging leidt
  • Kerstboodschap van belastingontduikers (Stradi)
        op Wat men krijgt, wordt betaald
  • Een sos die het zegt (Andre)
        op Tegen het zere been
  • Gastenboek
  • Van harte welkom
  • Goedemiddag
  • Hallo medebloggers in het jaar 2021
  • Wens u nog een fijne zondag
  • Goedemiddag

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 08-2023
  • 12-2022
  • 08-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 07-2020
  • 09-2018
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005
  • 03-2005
  • 02-2005
  • 01-2005
  • 12-2004
  • 11-2004
  • 10-2004
  • 09-2004
  • 08-2004
  • 07-2004
  • 06-2004
  • 05-2004
  • 04-2004
  • 03-2004
  • 12-2003
  • 11-2003
  • 10-2003
  • 08-2003
  • 07-2003
  • 06-2003


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!